0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En billig avfuktare i ett garage som används för bilar är aldrig fel.
Ett garage som används för bilar. Avfuktaren kan användas var som helst...Mitt garage har tidigare varit snickeri och numera är det verkstad, alltså INTE ett garage som används för bilar.
Citat från: Rickard skrivet 25 februari 2008, 10:10:16En billig avfuktare i ett garage som används för bilar är aldrig fel.Hej Rickard! Nej då, en avfuktare i garage behöver absolut inte vara fel, men Kilo behöver knappast både avfuktare och uppvärmning, det tycker jag är klart overkill. Det beror ju på nu vad han vill uppnå egentligen, men antingen väljer man ju en avfuktare om man nu bara vill avfukta, eller också väljer man uppvärmning om man vill ha varmare och torrare i garaget, eftersom värme med automatik sänker den relativa fuktigheten i garaget i kombination med en rätt dimensionerad ventilation, och det är ju självklart att en luftvärmepump på ett effektivt sätt både bidrar till värme och torrare bil och garage, och ställer man då t.ex in en blöt bil i garaget på kvällen så torkar den ju upp på ett antal timmar, det är väl helt klart i sammanhanget hoppas jag.Mvh Raffen.
Dags för uppdatering.För ungefär en månad sedan så råkade jag stanna till vid den lokala Hemmabutiken och där sålde de Bosch PAD20000 avfuktare för 1500kr. I energimyndighetens test av avfuktare i maj 2007 hamnade denna avfuktare på andra plats och kostade då 4150kr så jag tyckte det verkade vara en bra deal så jag slog till. Jag köpte avfuktaren och installerade den i garaget.Jag testade först att köra avfuktaren för fullt en vecka och fick då ner luftfuktigheten till 30% från ursprungliga 80%. Efter en vecka ställde jag in avfuktaren på ca 50% (den har ingen display utan bara ett vred så man får gissa lite) och fuktigheten ligger nu på mellan 46%-50% beroende på väderlek och utetemperatur. Innetemperaturen i garaget ligger fortfarande på mellan 13-15ºC. Klimatet i garaget har förbättrats markant efter installationen av avfuktaren. Förut hade jag kondens på ett av fönstren och nu torkar bilen över natten även om den är regnvåt eller snöig när jag kör in den i garaget. En trähurts med lådor går numera öppna och stänga utan problem vilket inte gick förut då lådorna hade svällt av fukten. Så sammanfattningsvis är jag mycket nöjd över resultatet.En detalj angående avfuktaren är att i energimyndighetens test av avfuktare påstås det att trots att man använder kondensvattenslangen hamnar en del vatten i kondensvattenbehållaren. Detta hände mig också första dygnet men detta var p.g.a. att jag missat att vrida på den ventil som kopplar om kondensvattet mellan att hamna i behållaren eller ut genom slangen. Efter att ha vridit på ventilen är kondensvattenbehållaren helt torr efter en månads drift så jag misstänker att energimyndigheten också glömt att vrida på denna ventil i deras test av denna avfuktare. /kilo