0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När man har en VVB i serie som spets så vill man ha lite koll på kWh där. Kom ni fram till vilken mätare som var användbar? Jag använder PM-300 från Elfa på några ställen, hur bra eller dålig den är vet jag inte.
Ja men funktionen är ju inte bara förvaring av själva glykolblandningen utan även tryckexpansion.
dimentionera upp volymen i stället på tanken så ni säkert vet att ni inte orkar köra tanken i kokning = enklast å säkrast
min fångare rymmer ca 6 liter å kaggen rymmer ca 12 liter räcker inte 50% mer än det som rymms i systemet vete det f-n ev över tryck av ånga spottar ju säkerhetsventilen ut,att dimentionera expantionen för ångbildning låter som omöjligt.en dl vatten blev väl 10 liter ånga eller nått sånt då vatten fasändrades från vatten till ånga ökde volymen ruskigt många gånger det finns säkert nån här som vet excakt hur mycket det skiljer,jag vet bara att det ökade ruskigt mycket i voym så att dimentionera expantionen efter ångans volym tror jag lite på,expantion kärlet är mest till för att funka som glykol föråd då det går varmt ev övertryck ska blåsas ut av nödventilen som jag fattat det
tjaa vill du ha en "säker tank"så satsa på 3000 liter å 30 rör så tvivlar jag på att du orkar koka tanken i första taget
kokar det så slit lös isleringen på tanken så smiter lite värme bort