Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
13
[
14
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!! (läst 74018 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kall Kyl
Amatör med solfångare men knappast en
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1390
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
SV: Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
«
Svar #195 skrivet:
25 maj 2008, 19:45:17 »
Citera
De provtrycker tankarna med vatten.
Men jag tycker inte en ny tank ska vara full med smörja? Är det mycket? En beg tank kan vara full med gammalt svart guck. Jag försökte skölja ur min men det tog aldrig slut
Och den svarta färgen är ljusäkta, den går visst aldrig bort
mvh
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
leh
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Östergötland
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
leh
«
Svar #196 skrivet:
29 maj 2008, 02:15:49 »
Citera
Mr Lindell,
Var kommer din acktank ifrån? Blir nyfiken eftersom jag själv beställt en 750 liters tekniktank från Stocksbro (Dalatanken) samt en 2500 literstank från Huskvarna Tanksvets att ha som slavtank i garaget. Din ser ut som en Biosoltank, dvs den som Solenergiteknik säljer. Om jag inte tolkat allt fel så är det HTS som tillverkar den. Är det därifrån den kommer?
Som info vad gäller min koppling...
Det blir kopplat 10m
2
plansolfångare till den ovanstående utrustningen. Under den tid av året då solen inte räcker till värmer jag tankarna med en vedpanna...
/Lennart
Loggat
MRLINDELL
Kan värmepumpar
Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
Antal inlägg: 183
Karma +0/-0
Kön:
MRLINDELL
«
Svar #197 skrivet:
29 maj 2008, 09:25:00 »
Citera
Den kommer ifrån rinkaby rör och tillverkas av Strömsnäspannan, kostade 6.600:- ink moms på plats med 90mm PUR (750L). Det står i alla fall Strömsnäspannan på den och den verkar tillverkad i där.
Det finns förstås olika märken som kommer från samma fabrik nånstans, det kan vara så att baselementet kan komma ifrån någon annan tillverkare som tillverkar OEM till de större märkena.
Loggat
MRLINDELL
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MRLINDELL
«
Svar #198 skrivet:
15 juni 2008, 12:14:59 »
Citera
Jag har haft tid att fundera ett tag, flytt av företag till Bromma och lite inträden på nya skolor har kostat tid.
Det blir en solpanel anläggning trots allt, men senare i höst. Det är lätt att vara tidsoptimist men det dyker upp massor med skit när man inte vill och har inte kunnat disponera min tid som jag velat. Snart semester V28 - V31 ... huh!
Loggat
Tona
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Tona
«
Svar #199 skrivet:
16 juni 2008, 13:45:11 »
Citera
Phuu det var enlång tråd att läsa igenom
.Jag har självstartat en egen tråd men det är ganska dårligt drag i denna "solpaneler till mitt nya hus samt hobby "
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20162.0
Många av de frågor jag har ställt finns ju oftast med i andra trådar.Det jag skulle vilja ha lite info om vad du valt för kring utrustning ,,,,Tank och paneler ser jag vad du valt.
Köpte du paketet ifrån sfinx (24000kr) eller blev det hand plockade grejer ifrån andra leverantörer?
Jag har själv kommit så långt att det blir en dala tank samt sfinx vacumrör,,nu är det bara resten kvar.
Jag vill ha bra grejer så om det kostar en tusen lapp hit och dit spelar ingen roll.Hellre lite mera förberedda funktioner än inte (solkrets armatur).
Loggat
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna
MRLINDELL
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MRLINDELL
«
Svar #200 skrivet:
16 juni 2008, 15:07:01 »
Citera
Jag har kontaktat Sfinx och det blir ett sådant paket i Sommar. Anledningen till stoppet har varit att jag inte får in ackumulatortanken, när den är på plats så skall resten upp. Men då kanske inte det finns paneler att få tag på ...
Jag har skaffat det mesta, det är bara vakuumrören kvar och Sfinx rören är intressantast för tillfället.
Jag är egenföretagare med "konjunkturberoende" verksamhet, dock ej i denna bransch!
När jag önskar mera ledigt blir det precis tvärt om!
«
Senast ändrad: 16 juni 2008, 15:09:32 av MRLINDELL
»
Loggat
Tona
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Tona
«
Svar #201 skrivet:
16 juni 2008, 15:33:54 »
Citera
Jag har inte varit ikontakt med sfinx ännu,,,men är det leverans brist på dessa rör?
Loggat
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna
MRLINDELL
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MRLINDELL
«
Svar #202 skrivet:
02 augusti 2008, 19:41:39 »
Citera
Mina våta drömmar lever fortfarande ... åter hemma efter en lång resa!! Det blev 2 1/2 månads paus, men det blir av ändå trots lite motgångar.
Skall bara smälla upp en Toshiba i helgen sedan blir det tankar och kopplingar i helgerna innan hösten tar slut.
Loggat
jharmala
Kan värmepumpar
Stad/land: Pedersöre
Antal inlägg: 94
Karma +0/-0
Kön:
Det blir bara bättre med åren!
jharmala
«
Svar #203 skrivet:
10 augusti 2008, 18:54:49 »
Citera
Hej på Er!
Vet inte om detta är rätt sätt att börja ställa frågor i denna tråd (är även ny på forumet), men vi jag verkar ha så mycket gemensamt med övriga i tråden så jag prövar på ändå.
Jag bor i Finland utanför Jakobstad (i höjd med Umeå-Skellefteå) och har köpt ett sfinx paktet med 60 rör som jag skall sätta upp åt min son som köpt min hemgård. Laddpaketet kommer också från Stigs butik kompletterat med än Kwh-mätare samt en Dalatank 750l med 4 slingor.
Vi har nu fått upp fångarna på taket och 22mm kopparrör indraget till tankrummet, det som jag nu undarar över är en säkerhetsventil som känner både tryck och tempratur.
Min fråga till er är var man skall placera denna ventil? Jag har i dag plockat ihop lite som jag tror mig det skall vara och placerat ventilen efter tryckmätaren längst upp för att fortsätta via ventilen till expantionkärlet, är det rätt eller?
Se bilden nedan
Jörgen
Loggat
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!
jharmala
Kan värmepumpar
Stad/land: Pedersöre
Antal inlägg: 94
Karma +0/-0
Kön:
Det blir bara bättre med åren!
jharmala
«
Svar #204 skrivet:
11 augusti 2008, 08:57:37 »
Citera
Ni får ursäkta mitt amatörmässiga start på detta forum.
Jag fick svar av Stig (Sfinx) så ventilen jag undrade på skall vara på tappvattenslingans utlopp. Allt verkan så enkel när man vet. Som tur var så svarade Stig snabbt.
Jag skall nu börja en ny tråd med mitt eget projekt så får de som vill kommentera där.
Jörgen
Loggat
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!
Björnar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
Björnar
«
Svar #205 skrivet:
04 februari 2014, 18:45:50 »
Citera
Hvordan gikk det med dette solfangeranlegget da, siste post er ifra 08, så MRLindell har kanskje noen erfaringer han kan dele med oss solenerginördar?
Loggat
moses23
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
moses23
«
Svar #206 skrivet:
10 april 2014, 08:50:28 »
Citera
Tack för informationen, och tack för din insats...
Loggat
http://ny.pe
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
13
[
14
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nya solfångarfrågor till ny anläggning ano 2008 !!!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1028
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Valiant
Johnlennonx
rocas
Rickard
jojanon
Börje__
purjo__
Smurfen.
lubbis
Perfa76
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info