0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Sfinx skrivet 16 februari 2008, 20:37:00Solladdaren har termostat och 3 vägsventil dvs flödesreglering över tanksidan, inte över värmeväxlaren. Nu kanske jag minns inkopplingen fel men kan man inte säga att trevägsventilen kyler vvx när den öppnar mot tanken?mvh
Solladdaren har termostat och 3 vägsventil dvs flödesreglering över tanksidan, inte över värmeväxlaren.
Man skall alltså inte varvtalsreglera utan blanda in i tanken om temperaturen överstiger max inställd temp precis som vid en vanlig värmepanna & ack tank!
Menar du det som ingår i paketet eller Solkretsarmaturen som man får köpa till?Den platt VVX som Sfinx har 210 x 60 x 80, 22 plattor, 2 kg medan t ex Alfa CB20 väger typ lika mycket men är större 324 x 94 x (n) där tjocklek och vikt beror på antalet plattor, se formel i datablad.http://www.alfalaval.com/digitalassets/2/file10531_1_CB20SV.pdfYtan verkar lite större, precis som priset. Sfinx för 800 sek är ett bra pris men jag vill gärna ha större yta. Skall kolla om det stämmer och vilken verkningsgrad de olika VVX har. Överföringstalet 5000-7000 W/m² ºC är ganske brett och skiljer sig åt från VVX till VVX fabrikat.
Citat från: MRLINDELL skrivet 16 februari 2008, 20:43:52Man skall alltså inte varvtalsreglera utan blanda in i tanken om temperaturen överstiger max inställd temp precis som vid en vanlig värmepanna & ack tank!Japp. Kör man utan trevägare blandar man tanken på nolltid. Det fungerar då som att ha platt solslinga i botten av tanken.
Citat från: Sfinx skrivet 16 februari 2008, 20:55:38Citat från: MRLINDELL skrivet 16 februari 2008, 20:43:52Man skall alltså inte varvtalsreglera utan blanda in i tanken om temperaturen överstiger max inställd temp precis som vid en vanlig värmepanna & ack tank!Japp. Kör man utan trevägare blandar man tanken på nolltid. Det fungerar då som att ha platt solslinga i botten av tanken.Där vill jag inte hålla med! Funkar perfekt att ladda en tank utan trevägsventil.Själv kör jag med varvtalsreglering på tankpumpen, laddar alltid in 5 grader över tempen på mitten av tanken eller som minst 30 grader.Stämmer inte alls att det är som att köra med slinga i botten. Jag laddar utan problem in 60 gradigt vatten i toppen även om jag bara har 20 i botten.