Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av L-L pump, kan ni rekommendera Toshiba RAS-B10SKVP-E till mitt hus?  (läst 14486 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej alla vänliga som svarat mig!
Jag har nu bestämt mig för att börja med 1 RAS-B10 i bottenvåningen. Sedan får vi se om det räcker, annars adderar jag en mindre pump senare. Eventuellt passar jag på och gör om mitt mekaniska frånluft till en frånluftsvärmepump.
Hälsningar ANPI
Hej ANPI!  Tycker att ditt beslut låter riktigt förnuftigt och klokt, och jag önskar dig verkligen lycka till i dina fortsatta övningar. Jag hoppas att du hör av dig och rapporterar lite hur det fortlöper.  *vinkar*
Mvh Raffen. 
Tack Raffen!
Jag hör av mig och berättar hur det går.
Hälsningar ANPI
Hej!
Nu är pumpen installerad. Så tyst den är! Jämfört med min förra pump i mitt förra hus ( en Panasonic årsmodell 2001) så går både utomusdel och inomhusdel väldigt tyst. Just nu är det ca 0 grader ute.
Även inomhusklimatet blev klart bättre. Den torra luften som kommer av direktverkande elelement av gamla sorten, förändrades direkt.
Det blev också en väldigt snyggt monterad och jag är väldigt nöjd med installatörens jobb. Urban på Nettovärmepumpar levererade pumpen och gjorde jobbet.
Nu en fråga: vilken temperatur skall jag ställa in på elementen? 15 grader?
Hälsningar ANPI

Hej ANPI!  Stort grattis till en riktigt bra och effektiv luftvärmepump. Javisst går pumpen ovanligt tyst, min dotter och måg installerade en likadan som sitter ovanför soffgruppen i vardagsrummet (normalt inte den bästa placeringen) eftersom den då lämpligast samtidigt kan värma upp en uteplats också som är byggt i husets vinkel med vardagsrummet, och trots ganska hög fläkthastighet (3-4), så hör man knappt något alls från den ens när man sitter och pratar i soffgruppen faktiskt, mkt imponerande.
När det gäller termostatinställning på elelementen så räcker det ju gott med 14-15 ºC, eller ev stäng av dem helt så att de inte ligger och tjyvar lite extraström för dig, vilket de kan göra ev, men tänk isf på ev frysrisk om ni är borta några dagar eller en längre tid om det skulle hända något med pumpen och den skulle stanna, för då är det bra att ha lite värme på ett antal element så att man får en grundvärme i huset.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Raffen!

Nu när jag fått en så lyckad installation av L/L pumpen funderar jag på nästa steg. Jag tänkte höra om det är en bra ide att konvertera den mekaniska frånluften i huset till frånluftsvärmepump.

Alla frånluftsdon (4st + spisfläkt) möts på vinden där det sitter en fläkt. Jag tänkte låta endast spisfläkten ventileras via den gamla takventilen och dra ner ett isolerat rör till tvättstugan.

Det skulle ha två syften:
1. ta vara på spillvärmen i frånluften (och sörja för god ventilation).
2 L/L pumpen har svårt att nå ut till groventren. Men en Nibe 200p (kombinerad VV-beredare och begränsad värme till element) så kan man också koppla en rejäl radiator och groventren ligger nära tvättstugan.

Den nuvarande VV-beredaren är närmare 20 år och det är snart dags att byta ut den.

200P inklusive element mm kostar 30000kr när jag installerar allt själv.

Tänker jag rätt och lönar det sig?

Hälsningar ANPI


1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
Från början fanns direktverkande el och mekanisk frånluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej ANPI!  Skoj att höra lite från dig igen, och att du känner dig riktigt nöjd med din luftvärmepumpsinstallation. Räcker pumpen till för övervåningen också eller??
Det här med att du funderar över att ta tillvara på din ventilationsluft (förutom spisfläkten) som bara blåses ut från huset låter väl ganska vettigt tycker jag, sen det här med lönsamheten av dylika investeringar, det är ju alltid relativt sas.
Man brukar väl räkna ungefär så här att ca 20 procent av all energi som tillförs huset går med ut via ventilationsluften. För ett eluppvärmtvärmt hus med en förbrukning av ca 25 000 kWh i total elanvändning innebär detta ca 5 000 kWh/år. Med ett elpris på ca 1 kr/kWh medför det en kostnad på 5 000 kr/år. Det finns då 2 olika sätt att ta tillvara på energin i frånluften som passar in för villor med mekanisk frånluft, och dessa är:

1. Installera ett till- och frånluftsaggregat med värmeåtervinning (FTX-aggregat).
2. Installera en frånluftsvärmepump.

När det gäller FTX-aggregat så brukar verkningsgraden för återvinningen beräknas till ca 60-70 %, vilket innebär en besparing av ca 3 000-3500 kWh/år. Ett FTX-aggregat kostar ca 20 000 kr men sen tillkommer kostnader för tilluftskanal och installation. En fördel är att klimatet i huset brukar upplevas som klart bättre när tilluften är förvärmd.

När det gäller installation av en frånluftsvärmepump så kan man ju ta till vara värmen i frånluften för att bereda tappvarmvatten och ofta även för att värma huset. Man brukar räkna med en minskad energiförbrukning med ca 3 000 kWh/år för en frånluftsvärmepump som enbart värmer tappvarmvattnet och ca 6000 - 8 000 kWh/år för en frånluftsvärmepump som både värmer huset och tappvarmvattnet. Men som i ditt fall som funderar på en Nibe 200p, och som bara har en begränsad förmåga till att värma huset med något eller kanske några element så kanske du kan räkna på ca 4000 kwh, i allra bästa fall kanske ca 4500 kwh/år i besparing.

En liten nackdel med Nibe 200p är ju att den inte är dockningsbar för solvärme tyvärr, vilket ju kunde vara en fördel om man tittar lite längre in i framtiden, och därmed också skulle kunna ge mer eller mindre gratis varmvatten under kanske ca 6 månader/år, utan den möjligheten finns ju endast på 310P, 360P och 410P när vi pratar om just Nibe, och då pratar vi ju också om helt andra pumpar som ju inte kan vara aktuella för din del på något sätt.

Men visst kan det vara en god idé med en 200P för din del, och jag hoppas att jag har gett dig lite input till dina funderingar och ev besparingspotential bl.a.
Skall forska lite i ev andra objekt och möjligheter som skulle kunna vara aktuella för din del ev, som jag kanske kan återkomma med.
http://www.nibeonline.com/pdf/439020-3.pdf
http://www.varmepump.biz/shop/?cat_id=20

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack så mycket Raffen!
L/L pumpen värmer förvånansvärt bra på övervåningen. Jag har dragit ner elementen till 15gr och temperaturen går ej under 19-20gr trots kall natt på -6 grader. Verkar förvånansvärt bra. Visserligen är planlösningen bra, särskilt i undervåning, men att det skulle sprida så bra i övervåning är en positiv överaskning. Måste ha tur med luftflöden eller?

När det gäller F/L pump så skiljer det bara 5000kr till en 310P som jag tror man kan docka till solceller. Det kan det vara värt. Den billigaste är på http://vvsgds.jetshop.se/default.aspx och kostar 31.400kr.

Jag undrar också om luftflödena brukar vara ok (den gamla befintliga mekaniska frånluften), de är ju en gång injusterade. En sak är om man får justera om, värre om inte kanaler skulle räcka till. Det verkar vara standartkanaler i huset.

Till-luften är idag via ventiler, jag tycker inte jag känner av kallras, så det hoppas jag skall fungera.

Jag är väldigt tacksam för dina råd och du nämnde att du kunde titta lite vidare.


Hälsningar ANPI
« Senast ändrad: 23 mars 2008, 17:55:46 av ANPI »
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
Från början fanns direktverkande el och mekanisk frånluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!