Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Svårt att få runt värmen..................  (läst 24472 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #45 skrivet: 06 februari 2008, 22:26:18 »
Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. :( Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. :)
/Anders  studs

Hej

Håller med Tempeldog här.

Jag har genom att läsa en en massa inlägg fått uppfattningen att värmeförflyttare inte fungerar eftersom värmepumpen inte orkar med mer arbete än vad den redan har. Det är en himmelsk skillnad på en braskamin på fulla spjäll (9kW) och en liten plågad 5kW luft/luftvärmepump vid -10 grader (högst 3 kW) När man läser vilken yta kontra storlek på värmepump så är det i många fall lönlöst att ens försöka. Visst, man kan montera en jättefläkt/kanaler, öppna upp valv, hänga av dörrar etc, men frågan är om man inte lika gärna kan sätta in en värmepump till....

MVH/Gano

 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #46 skrivet: 06 februari 2008, 22:39:15 »
Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. :( Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. :)
/Anders  studs
Hej
Håller med Tempeldog här.
Jag har genom att läsa en en massa inlägg fått uppfattningen att värmeförflyttare inte fungerar eftersom värmepumpen inte orkar med mer arbete än vad den redan har. Det är en himmelsk skillnad på en braskamin på fulla spjäll (9kW) och en liten plågad 5kW luft/luftvärmepump vid -10 grader (högst 3 kW) När man läser vilken yta kontra storlek på värmepump så är det i många fall lönlöst att ens försöka. Visst, man kan montera en jättefläkt/kanaler, öppna upp valv, hänga av dörrar etc, men frågan är om man inte lika gärna kan sätta in en värmepump till....
MVH/Gano


Hej Gano!  Ja du, det är ju en annan vinkling av det hela, eller rättare sagt en helt annan fråga i ärendet, som till viss del ju kan ha betydelse naturligtvis, men riktigt så har jag inte förstått det hela, men det kanske vore bra om Messer sätter in ytteligare en pump på motsatta sidan av huset.
Men å andra sidan så har ju de flesta frågorna i tråden handlat om hur man får in varmluften i andra utrymmen som normalt har stängda dörrar, och då hjälper det väl inte till något vad gäller detta oavsett hur många luftvärmepumpar man än sätter in om dörrarna är stängda, eller hur Gano??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 06 februari 2008, 22:47:14 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #47 skrivet: 07 februari 2008, 10:09:53 »
Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. :( Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. :)
/Anders  studs
Hej
Håller med Tempeldog här.
Jag har genom att läsa en en massa inlägg fått uppfattningen att värmeförflyttare inte fungerar eftersom värmepumpen inte orkar med mer arbete än vad den redan har. Det är en himmelsk skillnad på en braskamin på fulla spjäll (9kW) och en liten plågad 5kW luft/luftvärmepump vid -10 grader (högst 3 kW) När man läser vilken yta kontra storlek på värmepump så är det i många fall lönlöst att ens försöka. Visst, man kan montera en jättefläkt/kanaler, öppna upp valv, hänga av dörrar etc, men frågan är om man inte lika gärna kan sätta in en värmepump till....
MVH/Gano


Hej Gano!  Ja du, det är ju en annan vinkling av det hela, eller rättare sagt en helt annan fråga i ärendet, som till viss del ju kan ha betydelse naturligtvis, men riktigt så har jag inte förstått det hela, men det kanske vore bra om Messer sätter in ytteligare en pump på motsatta sidan av huset.
Men å andra sidan så har ju de flesta frågorna i tråden handlat om hur man får in varmluften i andra utrymmen som normalt har stängda dörrar, och då hjälper det väl inte till något vad gäller detta oavsett hur många luftvärmepumpar man än sätter in om dörrarna är stängda, eller hur Gano??

Mvh Raffen.

Helt enig!  Thumbsup Thumbsup
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #48 skrivet: 07 februari 2008, 10:26:11 »
Hej.

Vad jag menade med inlägget var spridning till exempelvis över- eller undervåning, inte spridning till enskilda rum.

Mats Wolgast hade i sitt superisolerade hus fläktar av tangentialtyp som drog runt värmen i en slits uppe vid taket, typiskt 500 mm breda och 60 mm höga. Men värmebehovet var ju naturligtvis mycket litet med väggar som var närmare en halvmeter tjocka, så fläktarna i hans hus hade lite bättre förutsättningar....de var mest till för att ventilera runt värme från hushållsapparater och ren kroppsvärme.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #49 skrivet: 07 februari 2008, 10:49:16 »
Hej Gano!  Ok jag förstår, men du var ju dock ganska tydlig i ditt tidigare inlägg att utgångspunkten var dimensioneringen av ev värmepump, och ev otillräcklig spridning av varmluften från den?? Där tror jag kanske att både du och Tempeldog missuppfattade tråden lite grann eftersom vi i huvudsak diskuterat dessa oftast helt onödiga och dessutom kostsamma värmeförflyttare till stängda utrymmen enligt Kjulakalles första fråga i tråden citat:
Hej!  Svårt att få värmen in till alla utrymmen t.ex grovkök, badrum, toaletter etc. Har ett öppet och bra 1 ½ plans hus och använder idag luft/luft Sanyo 123ehn som ger bra värme på båda våningarna. Det som är mitt problem är att värmen inte når in till alla utrymmen där dörrarna är stängda t.ex grovkök, badrum och toaletter, stänger jag dörrarna så slår ju elementen igång, Slut citat.
Annars när det gäller fläktar av tangentialtyp så är de ju oftast både relativt tystgående och effektiva vad gäller luftspridning, så det är ju ett bra tips Gano.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #50 skrivet: 07 februari 2008, 21:32:42 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #51 skrivet: 07 februari 2008, 21:52:33 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)
Precis så hade jag tänkt mig för vårat hus. Jag ska undersöka den aktuella väggen för att se om det går att dra luften från golvhöjd i sovrummet och blåsa ut den uppe mot VP:ns insug. Om det går så bygger jag en som klarar uppemot 500 m³/h vid maxfart.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #52 skrivet: 07 februari 2008, 21:52:44 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)

Hej Stina!  Om man p.g.a ogynnsam planlösning har svårt att få till en bra spridning av varmluften till t.ex andra sidan av huset så kan man precis som jag skrev i ett tidigare inlägg citat: installera en rejäl värmeförflyttare, och då talar jag om 160 mm rör som insug och kanske sedan fördelat med utblås på t.ex 2 st 120 mm rör och en kanalfläkt med vidhängande ljuddämpare på minst ca 600-700 m3 luft/tim, där man kan ha insuget i taket där pumpen sitter, och utsläpp i taket på t.ex 2 andra ställen där det är klart kallare temperatur i huset (t.ex på andra sidan av huset), då får man dels till en värmeförflyttning där man släpper ut varmluften i de kallare rummen vid taket, samtidigt som man ju får till en riktigt bra luftcirkulation i huset f.ö också, när kanalfläkten blåser/suger runt luften genom huset. Men detta kräver naturligtvis att luftvärmepumpens kapacitet räcker till för att just värma upp hela huset på detta sättet, för annars är det bättre att istället komplettera med ytterligare en värmepump på den andra sidan av huset, precis som Gano också nämnde i sitt tidigare inlägg.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 07 februari 2008, 21:54:46 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #53 skrivet: 08 februari 2008, 23:37:50 »
Hej alla entusiaster!

Vill härmed bidra till forumet med mina erfarenheter angående värmeflyttare typ CO
Jag har monterat en själv och använt ca 1 år och det fungerar inte tillräckligt bra.
Volymen av luft som den flyttar räcker inte till att värma ett stängt utrymme i nära anslutning till värmepumpen(lvp).Däremot så blev det ett problem med  fettpartiklar från matlagning i köket
som satte sig på tapeten vid genomföringen av värmeflyttaren(upptäckte det när jag monterade ner värmeflyttaren)Troligtvis snurrar lvp runt all luft i huset även fettparticklar från matlagning trots spisfläkt.Slutsatsen blir "håll dörrarna öppna" :)
Panasonic E9ckp5  stockholm,numera ägare av MB fd25vahb.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #54 skrivet: 09 februari 2008, 00:29:26 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)

Hej!

Du får bästa värmeförflyttningen om du kan trycka ut kall luft från "sista rummet" till ett varmare rum närmare pumpen och på så sätt få en rundgång.

Alla som försöker att trycka in varmare luft i ett kallt rum är helt galet ute huvuddunk

Termodynamsikt så har man god draghjälp av att följa min rekomendation.
Du skapar ett undertryck och får en kall luft som värms upp av pumpen och du bättrar på det naturliga flödet av varm luft som vill ta sig in till det kalla utrymmet.
Undertrycket gör att ev "lock" försvinner.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #55 skrivet: 09 februari 2008, 11:27:34 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)
Hej!
Du får bästa värmeförflyttningen om du kan trycka ut kall luft från "sista rummet" till ett varmare rum närmare pumpen och på så sätt få en rundgång.
Alla som försöker att trycka in varmare luft i ett kallt rum är helt galet ute huvuddunk
Termodynamsikt så har man god draghjälp av att följa min rekomendation.
Du skapar ett undertryck och får en kall luft som värms upp av pumpen och du bättrar på det naturliga flödet av varm luft som vill ta sig in till det kalla utrymmet.
Undertrycket gör att ev "lock" försvinner.

Hej Gonzo!  Håller med dig till viss del här att det inte är särskilt lyckat att försöka trycka in varm luft i ett kallt utrymme som dessutom skulle ha en stängd dörr, däremot i den beskrivning som jag gav Stina, citat: där man kan ha insuget i taket där pumpen sitter, och utsläpp i taket på t.ex 2 andra ställen där det är klart kallare temperatur i huset (t.ex på andra sidan av huset), då får man dels till en värmeförflyttning där man släpper ut varmluften i de kallare rummen vid taket, samtidigt som man ju får till en riktigt bra luftcirkulation i huset f.ö också, när kanalfläkten blåser/suger runt (tillbaka) luften genom huset. Slut citat, Detta förutsätter ju att det är öppna utrymmen vi talar om så att luften kan cirkulera fritt tillbaka, här blir det ju heller inte frågan om några under resp övertryck i huset eller i dessa utrymmen.
I princip skulle man ju här kunna göra precis tvärtom som du var inne på Gonzo att man istället skulle kunna suga luften från ett eller flera kallare öppna utrymme från andra sidan huset och släppa ut den luften i samma rum som där pumpen finns, men faktum är att eftersom jag har testat detta ganska ingående så är min slutsats att det är bättre att göra som jag föreslog, eftersom varmluften kommer ut vid taket i de kallare utrymmena och stannar däruppe medan den kallare luften vid lägre nivå i dessa utrymmen då cirkulerar (strömmar) tillbaka till det varmare utrymmet där pumpen sitter, och då uppnår man på det här sättet en större värmeverkan.
I annat fall så suger man ju tillbaka en stor mängd av delvis uppvärmd luft från taket i de kallare utrymmena och släpper ut även den luften i samma utrymme som pumpen sitter i, och det blir svårare och tar längre tid att värma upp dessa kallare utrymmen.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #56 skrivet: 09 februari 2008, 15:18:45 »
Själv har jag badrummen längst bort från luftvärmepumparna. Lurar på att i framtiden installera en frånluftvärmepump för varmvatten och golvvärme i badrummen. Den skulle då ventilera hela huset genom två frånluftsventiler i badrummen och hjälpa till att transportera ut värmen från luftvärmepumparna, genom att skapa ett lätt undertryck i den mest avlägsna delen av huset.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #57 skrivet: 09 februari 2008, 20:56:38 »
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? ::)
Hej!
Du får bästa värmeförflyttningen om du kan trycka ut kall luft från "sista rummet" till ett varmare rum närmare pumpen och på så sätt få en rundgång.
Alla som försöker att trycka in varmare luft i ett kallt rum är helt galet ute huvuddunk
Termodynamsikt så har man god draghjälp av att följa min rekomendation.
Du skapar ett undertryck och får en kall luft som värms upp av pumpen och du bättrar på det naturliga flödet av varm luft som vill ta sig in till det kalla utrymmet.
Undertrycket gör att ev "lock" försvinner.

Hej Gonzo!  Håller med dig till viss del här att det inte är särskilt lyckat att försöka trycka in varm luft i ett kallt utrymme som dessutom skulle ha en stängd dörr, däremot i den beskrivning som jag gav Stina, citat: där man kan ha insuget i taket där pumpen sitter, och utsläpp i taket på t.ex 2 andra ställen där det är klart kallare temperatur i huset (t.ex på andra sidan av huset), då får man dels till en värmeförflyttning där man släpper ut varmluften i de kallare rummen vid taket, samtidigt som man ju får till en riktigt bra luftcirkulation i huset f.ö också, när kanalfläkten blåser/suger runt (tillbaka) luften genom huset. Slut citat, Detta förutsätter ju att det är öppna utrymmen vi talar om så att luften kan cirkulera fritt tillbaka, här blir det ju heller inte frågan om några under resp övertryck i huset eller i dessa utrymmen.
I princip skulle man ju här kunna göra precis tvärtom som du var inne på Gonzo att man istället skulle kunna suga luften från ett eller flera kallare öppna utrymme från andra sidan huset och släppa ut den luften i samma rum som där pumpen finns, men faktum är att eftersom jag har testat detta ganska ingående så är min slutsats att det är bättre att göra som jag föreslog, eftersom varmluften kommer ut vid taket i de kallare utrymmena och stannar däruppe medan den kallare luften vid lägre nivå i dessa utrymmen då cirkulerar (strömmar) tillbaka till det varmare utrymmet där pumpen sitter, och då uppnår man på det här sättet en större värmeverkan.
I annat fall så suger man ju tillbaka en stor mängd av delvis uppvärmd luft från taket i de kallare utrymmena och släpper ut även den luften i samma utrymme som pumpen sitter i, och det blir svårare och tar längre tid att värma upp dessa kallare utrymmen.

Mvh Raffen.

Mitt förslag förutsätter att dörrarna står på glänt.
Stängda dörrar och LL fungerar dåligt.

Skall man nödvändigtvis ha stängda dörrar så får man sätta in luftspater i form av galler över dörrarna.
Min granne har detta.
Både snyggt och diskret.
Hur det funkar för värmespridning vet jag dock inte, men bättre än enbart luftutbytet pga av läckaget genom den stängda dörren torde det ju bli.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt att få runt värmen..................
« Svar #58 skrivet: 09 februari 2008, 21:05:47 »
Största vinsten är nog att man slipper golvdraget.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!