0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. /Anders studs
Citat från: Tempeldog skrivet 06 februari 2008, 20:23:04Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. /Anders studsHejHåller med Tempeldog här.Jag har genom att läsa en en massa inlägg fått uppfattningen att värmeförflyttare inte fungerar eftersom värmepumpen inte orkar med mer arbete än vad den redan har. Det är en himmelsk skillnad på en braskamin på fulla spjäll (9kW) och en liten plågad 5kW luft/luftvärmepump vid -10 grader (högst 3 kW) När man läser vilken yta kontra storlek på värmepump så är det i många fall lönlöst att ens försöka. Visst, man kan montera en jättefläkt/kanaler, öppna upp valv, hänga av dörrar etc, men frågan är om man inte lika gärna kan sätta in en värmepump till....MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 06 februari 2008, 22:26:18Citat från: Tempeldog skrivet 06 februari 2008, 20:23:04Men nu har jag satt upp en pump till,som sitter i trappan till ö-våningen.Den värmer både ö-våningen och hall/toa nere.Så nu behöver jag inte värmeflyttarna. Thumbsup Tyvärr låter de mer,än vad det hjälper till. Så har man möjlighet,så är det nog bättre att skaffa en pump till. /Anders studsHejHåller med Tempeldog här.Jag har genom att läsa en en massa inlägg fått uppfattningen att värmeförflyttare inte fungerar eftersom värmepumpen inte orkar med mer arbete än vad den redan har. Det är en himmelsk skillnad på en braskamin på fulla spjäll (9kW) och en liten plågad 5kW luft/luftvärmepump vid -10 grader (högst 3 kW) När man läser vilken yta kontra storlek på värmepump så är det i många fall lönlöst att ens försöka. Visst, man kan montera en jättefläkt/kanaler, öppna upp valv, hänga av dörrar etc, men frågan är om man inte lika gärna kan sätta in en värmepump till....MVH/GanoHej Gano! Ja du, det är ju en annan vinkling av det hela, eller rättare sagt en helt annan fråga i ärendet, som till viss del ju kan ha betydelse naturligtvis, men riktigt så har jag inte förstått det hela, men det kanske vore bra om Messer sätter in ytteligare en pump på motsatta sidan av huset. Men å andra sidan så har ju de flesta frågorna i tråden handlat om hur man får in varmluften i andra utrymmen som normalt har stängda dörrar, och då hjälper det väl inte till något vad gäller detta oavsett hur många luftvärmepumpar man än sätter in om dörrarna är stängda, eller hur Gano?? Mvh Raffen.
Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller?
Citat från: Stina skrivet 07 februari 2008, 21:32:42Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? Hej!Du får bästa värmeförflyttningen om du kan trycka ut kall luft från "sista rummet" till ett varmare rum närmare pumpen och på så sätt få en rundgång.Alla som försöker att trycka in varmare luft i ett kallt rum är helt galet ute Termodynamsikt så har man god draghjälp av att följa min rekomendation.Du skapar ett undertryck och får en kall luft som värms upp av pumpen och du bättrar på det naturliga flödet av varm luft som vill ta sig in till det kalla utrymmet.Undertrycket gör att ev "lock" försvinner.
Citat från: Gonzo skrivet 09 februari 2008, 00:29:26Citat från: Stina skrivet 07 februari 2008, 21:32:42Själv har jag såpass öppen planlösning,att jag får värmespridning till alla rum.Men om man inte har tillräckligt öppen planlösning,så har jag hört att man ska fixa till en rundgång (cirkulationskrets) genom alla rum,med ventiler mellan rummen,och värmeförflyttaren mellan sista rummet i rundgången till rummet där VP'ns innerdel sitter.Är det på det vise' ?.Eller? Hej!Du får bästa värmeförflyttningen om du kan trycka ut kall luft från "sista rummet" till ett varmare rum närmare pumpen och på så sätt få en rundgång.Alla som försöker att trycka in varmare luft i ett kallt rum är helt galet ute Termodynamsikt så har man god draghjälp av att följa min rekomendation.Du skapar ett undertryck och får en kall luft som värms upp av pumpen och du bättrar på det naturliga flödet av varm luft som vill ta sig in till det kalla utrymmet.Undertrycket gör att ev "lock" försvinner.Hej Gonzo! Håller med dig till viss del här att det inte är särskilt lyckat att försöka trycka in varm luft i ett kallt utrymme som dessutom skulle ha en stängd dörr, däremot i den beskrivning som jag gav Stina, citat: där man kan ha insuget i taket där pumpen sitter, och utsläpp i taket på t.ex 2 andra ställen där det är klart kallare temperatur i huset (t.ex på andra sidan av huset), då får man dels till en värmeförflyttning där man släpper ut varmluften i de kallare rummen vid taket, samtidigt som man ju får till en riktigt bra luftcirkulation i huset f.ö också, när kanalfläkten blåser/suger runt (tillbaka) luften genom huset. Slut citat, Detta förutsätter ju att det är öppna utrymmen vi talar om så att luften kan cirkulera fritt tillbaka, här blir det ju heller inte frågan om några under resp övertryck i huset eller i dessa utrymmen. I princip skulle man ju här kunna göra precis tvärtom som du var inne på Gonzo att man istället skulle kunna suga luften från ett eller flera kallare öppna utrymme från andra sidan huset och släppa ut den luften i samma rum som där pumpen finns, men faktum är att eftersom jag har testat detta ganska ingående så är min slutsats att det är bättre att göra som jag föreslog, eftersom varmluften kommer ut vid taket i de kallare utrymmena och stannar däruppe medan den kallare luften vid lägre nivå i dessa utrymmen då cirkulerar (strömmar) tillbaka till det varmare utrymmet där pumpen sitter, och då uppnår man på det här sättet en större värmeverkan.I annat fall så suger man ju tillbaka en stor mängd av delvis uppvärmd luft från taket i de kallare utrymmena och släpper ut även den luften i samma utrymme som pumpen sitter i, och det blir svårare och tar längre tid att värma upp dessa kallare utrymmen.Mvh Raffen.