0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Svårt att få värmen in till alla utrymmen t.ex grovkök, badrum, toaletter etc.Har ett öppet och bra 1 ½ plans hus och använder idag luft/luft Sanyo 123ehn som ger bra värme på båda våningarna.Det som är mitt problem är att värmen inte når in till alla utrymmen där dörrarna är stängda t.ex grovkök, badrum och toaletter, stänger jag dörrarna så slår ju elementen igång.Är ju inte så trevligt att ha alla dörrar öppna på dessa ställen.Har ni några ideér på hur man kan lösa detta t.ex kanalfläktar och ta hål mellan utrymmena.Har ju mellan 21-23 grader i övriga huset.Vad drar kanalfläktar, går dessa att montera i innerväggar?Finns det andra sätt att lösa problemet?//kjulakalle
För den som kan tänka sig att bygga själv, kan det vara intressant att jämföra ex.vis nedanstående värmeförflyttare: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20954715med t.ex denna datorfläkt:http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2737&session=03aeccc7418e172c8ed1df8d4cbaa938Titta på inköpspris, ljudnivå, strömförbrukning och flöde. Det krävs ett nätaggregat för att få 12 V men när man väl har ett så räcker det till ett flertal fläktar. Jag tror att ett hembygge blir både tystare och kraftfullare till samma kostnad.Mvh/ Göran
Hej på er!Tackar för svaren, har varit inne på att prova "Värmeflyttare Myson" från classe 695 sek.verkar ju billig i drift 7 W och förmodligen lätt att installera.Har ju även en någorlunda snygg design.När det gäller ljudet så är det väl lägre än LVP:nFår väl se om det kommer något bättre förslag.//kjulakalle
Hej.Min tanke var att ett hembygge med datorfläktar kan bli en ganska kraftfull värmeflyttare. Tänk er 3 till 5 stycken i en snygg kassett, infälld i en mellanvägg över en dörr t.ex. Man kan gå upp på lite snabbare fläktar (100 - 110 m³/h) utan att bullernivån överskrider Classes modell. Då har man ett flöde som nästan kan jämföras med en värmepump på lågfart.Mvh/ Göran
Hej Raffen!Nej, man kommer förstås inte ifrån att dörrarna måste vara öppna, om än bara lite på glänt. Jag tänkte mest på strävan efter att få lika temperatur i alla rum. Jag har redan tidigare funderat i de här banorna p.g.a. att solen värmer huset ojämnt på vår och höst.Mvh/ Göran