0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låt oss grovt räkna på det för skojs skull.Antagande:Bostadsyta: 150m2Uppvärmingsbehov: 15000kWhUppvärmingsbehov/m2 = 15000/150=100kWh/m2Yta på badrum och tvättstuga: 25m2Uppvärmingsbehov badrum/tvätt = 2500 kWh/årDörrar stängda när ni är hemma, säg kl 17-23 dvs 25% av tiden men vi säger 33% av tiden för att räkna in helger och sånt.Uppvärmingskostnaden blir då 2500/3=833kWh för den tiden dörrarna är stängda och bara elelementen används för uppvärming. Vi vill istället använda VP som uppvärming med säg ett årsCOP på 2.5 dvs minska uppvärmingskostnaden till 833/2,5=333kWh. Det skulle ge en besparing på 833-333=500kWh/år och lika många kronor vid elpris 1kr/kWh. 3 st värmeförflyttare för 700kr/st = 2100kr + lite kringprylar blir, säg 2500kr installerat och klart. Då tar det 2500/500= 5år att få tillbaka pengarna för värmeförflyttarna om elen kostar 1kr/kWh. Då har vi inte räknat in energiförbrukningen för själva värmeförflyttarna. Jag skulle tro att det tar nästan 6 år att få igen pengarna för värmeförflyttarna för detta exempelhus. Men det förutsätter att värmeförflyttarna verkligen kan se till att bara VP:n värmer rummen och att de vanliga radiatorerna kan stängas av helt och att de idag är den enda värmekällan i dessa rum. Badrum och tvättstuga brukar få en del gratisvärme från t.ex. handdukstork och torktumlare m.m. som gör att det troligen tar ännu längre tid att tjäna in värmeförflyttarna.
Hej på er!Tackar för alla bidrag!Kan väl avslöja att vi kör med öppna dörrar både dagar och nätter och då är skillnaden inte så stor mellan de olika utrymmena.Är ju bara lite tråkigt att alltid behöva ha dörrarna öppna, nu är det ju bara frugan och jag själv som skall trimmas så det går väl bra.Trodde att ni skulle hjälpa mig till något mer raffinerat, om man gör valv till alla ställen så löser det sig????väl.//kjulakalle
Citat från: kilo skrivet 06 februari 2008, 18:05:16Låt oss grovt räkna på det för skojs skull.Antagande:Bostadsyta: 150m2Uppvärmingsbehov: 15000kWhUppvärmingsbehov/m2 = 15000/150=100kWh/m2Yta på badrum och tvättstuga: 25m2Uppvärmingsbehov badrum/tvätt = 2500 kWh/årDörrar stängda när ni är hemma, säg kl 17-23 dvs 25% av tiden men vi säger 33% av tiden för att räkna in helger och sånt.Uppvärmingskostnaden blir då 2500/3=833kWh för den tiden dörrarna är stängda och bara elelementen används för uppvärming. Vi vill istället använda VP som uppvärming med säg ett årsCOP på 2.5 dvs minska uppvärmingskostnaden till 833/2,5=333kWh. Det skulle ge en besparing på 833-333=500kWh/år och lika många kronor vid elpris 1kr/kWh. 3 st värmeförflyttare för 700kr/st = 2100kr + lite kringprylar blir, säg 2500kr installerat och klart. Då tar det 2500/500= 5år att få tillbaka pengarna för värmeförflyttarna om elen kostar 1kr/kWh. Då har vi inte räknat in energiförbrukningen för själva värmeförflyttarna. Jag skulle tro att det tar nästan 6 år att få igen pengarna för värmeförflyttarna för detta exempelhus. Men det förutsätter att värmeförflyttarna verkligen kan se till att bara VP:n värmer rummen och att de vanliga radiatorerna kan stängas av helt och att de idag är den enda värmekällan i dessa rum. Badrum och tvättstuga brukar få en del gratisvärme från t.ex. handdukstork och torktumlare m.m. som gör att det troligen tar ännu längre tid att tjäna in värmeförflyttarna.Hej Kilo! Blir ju faktiskt riktigt imponerad av din kalkyl Kilo, det är bara det att de här 3 värmeförflyttarna för 700 kr/st kommer du nog aldrig att lyckas räkna hem, eftersom de inte kommer att klara av att värma utrymmena med mindre än att du öppnar upp dörrarna, och då behövs ju inte värmeförflyttarna överhuvudtaget, eftersom det då kommer att bli varmt ändå, och om man nu ändå skulle försöka att värma upp utrymmena med stängda dörrar så är det nog bättre att tända ett eller två värmeljus istället, de kommer att generera mkt mer värme till utrymmet än vad värmeförflyttaren kommer att göra + att du slipper ifrån oljudet.Mvh Raffen.
Citat från: aine72 skrivet 06 februari 2008, 12:52:55Tänkte bara flika in med erfarenheter från att öppna dörrar på glänt...Sedan installationen av LVPn gjordes har vi tagit för vana att när vi låser för natten öppna dörrarna till badrum, duscrum och tvättstuga. Ställer oftast även barnens rumsdörrar lite på glänt. Det räcker långa vägar för att få tillräcklig värme i dessa utrymmen. Så det tipset kan jag skriva under på! ThumbsupHej Aine! Tack skall du ha för att du verifierar detta, då är vi minst 2 st nu som vet att detta fungerar helt perfekt, se nu bara till att du har dragit ned termostaterna ordentligt på elementen också, så att de ändå inte ligger och tjuvdrar en del el samtidigt. ThumbsupMvh Raffen.# , jag understöder er åxå , håll mellandörrarna öppna så mycket som möjligt , och stryp raddarna så mycket som möjligt eller helt ? Såna där kanalfläktar har väl en hel del ljud ? Ett Tips: i vår stuga hängs en del kläder efter tvätt (kvinnogöra) på en torkställning inomhus (ihopvikbar) Frugan placerar den då i duschrummet , det blir då lite trångt där samt att luftfukten stiger = inte bra- torktiden förlängs... Jag brukar då lyfta ut den till v-rummet där både spis och luft-pumpen finns , placerar den nedanför innerdelen och då tar det inte lång stund förrän kläderna är torra ! Thumbsup Thumbsup
Tänkte bara flika in med erfarenheter från att öppna dörrar på glänt...Sedan installationen av LVPn gjordes har vi tagit för vana att när vi låser för natten öppna dörrarna till badrum, duscrum och tvättstuga. Ställer oftast även barnens rumsdörrar lite på glänt. Det räcker långa vägar för att få tillräcklig värme i dessa utrymmen. Så det tipset kan jag skriva under på! Thumbsup