0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: digitalrobert skrivet 08 februari 2008, 22:06:10Citat från: kinokosmos skrivet 08 februari 2008, 20:19:30Hittar inte riktigt bergvärmepumpar med cop 4. Nibe Fighter 1250 tex har 3.32 och L/V Fightern 2020 exakt samma vid +7°Vid temp över 7° (Som det ju är på årsmedel) så har 2020 bättre cop än bergvärmepumpen.Får en känsla av att det faktiskt är dags att ompröva vissa gamla "sanningar" vad gäller berg vs luftpumpar.Man får tänka på att hus drar mer energi när det blir kallare.Varför jämför du med 1250?Var hittar du siffrorna?Tog 1250 för att den "har marknadens bästa årsvärmefaktor"http://iframe.nibe.se/epi/iframes/F1225.asp# resp: http://www.nibe.se/Produkter/Luftvatten-varmepump/Produktsortiment/FIGHTER-2020/Post.aspx
Citat från: kinokosmos skrivet 08 februari 2008, 20:19:30Hittar inte riktigt bergvärmepumpar med cop 4. Nibe Fighter 1250 tex har 3.32 och L/V Fightern 2020 exakt samma vid +7°Vid temp över 7° (Som det ju är på årsmedel) så har 2020 bättre cop än bergvärmepumpen.Får en känsla av att det faktiskt är dags att ompröva vissa gamla "sanningar" vad gäller berg vs luftpumpar.Man får tänka på att hus drar mer energi när det blir kallare.Varför jämför du med 1250?Var hittar du siffrorna?
Hittar inte riktigt bergvärmepumpar med cop 4. Nibe Fighter 1250 tex har 3.32 och L/V Fightern 2020 exakt samma vid +7°Vid temp över 7° (Som det ju är på årsmedel) så har 2020 bättre cop än bergvärmepumpen.Får en känsla av att det faktiskt är dags att ompröva vissa gamla "sanningar" vad gäller berg vs luftpumpar.
vv-beredaren går på timer 4 tim/dygn á 1500 watt, och det motsvarar vårt behov av varmvatten i snitt
Jag hålle huvudsakligen med Larryd, men kan visa mina siffror:L/L av typen Panasonics basmodell (de ändrar sig hela tiden), självinstallerad och "fulpump" kostar ca 10000 och ger 3.6 kW vid +7°C ute. Alltså knappt 3000 kr/kWCTC 105, självinstallerad fast kond mot befintlig panna 35000 och 5,7 kW vid 8°C innebär drygt 6000 kr/KW.Jag har ingen exakt prisbild på V/V, men förstår att hålet ligger på ca 60.000 kr. Det ger i sig ingen kW, men höjer alltså COP ca 0,5. Antag 120000 kr komplett och med viss självinstallation. Då blir det (antar 8kW) 15000 kr/kW.Eftersom L/L inte ger tappvatten, ojämn temperaturfördelning och litet oljud och drag tycker jag att om man har vattenburet bör man kosta på sig den dubbla investeringskostnaden, men jag kan aldrig se en lönsamhet för V/V i södra Sverige.Håller med om riskresonemangen. Ingen vet om framtiden, sannolikt gäller sol då och hålet behövs inte kan möjligen användas som buffert.
vi har t.ex alltid belysning på via timer i alla rum i huset till kl 24.00 oavsett om vi är hemma eller inte (i huvudsak energilampor iof), med lite olika starttid beroende på årstid, på vintern från kl 16.00, vv-beredaren går på timer 4 tim/dygn á 1500 watt
Citat från: Raffen skrivet 08 februari 2008, 22:18:14vi har t.ex alltid belysning på via timer i alla rum i huset till kl 24.00 oavsett om vi är hemma eller inte (i huvudsak energilampor iof), med lite olika starttid beroende på årstid, på vintern från kl 16.00, vv-beredaren går på timer 4 tim/dygn á 1500 wattDetdär anser då jag att vara att snåla.....
Kanske är det BMI-värdet som är lika viktigt som COP-tal. Jag har förmodligen ca 10kg extra isolering, jämt fördelat, som de flesta över 50 har vad jag kan se.
Kan du specificera posterna? Jag upplever att hål och slang och hål är 60000 ungefär och att VP/elpannaenheten kostar som L/V+elpanna och att installationen kostar lika för båda. Då är det alltid 60000 back för V/V.