0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet med ditt resonemang är att det kan vara så att din granne kanske har bättre COP på sin vp än du har ändå: Samt att hans anläggning eventuellt kommer att hålla längre än din gör.Man skall aldrig vara helt säker.//AndersA
Tycker synd om min granne idag..Han har en bergvärmepump som hämtar +1 ºC vatten ur ett 100m ishål och värmer huset! Han investerade 15.000kr/kW. Jag hämtar värmen från uteluften, +8 ºC, Stockholmsområdet. Och investerade 3.000kr/kW Så har det varit under januari. I Februari kan det visserligen bli annorlunda. studs
Han har en bergvärmepump som hämtar +1 ºC vatten ur ett 100m ishål och värmer huset!
Citat från: larryd skrivet 30 januari 2008, 11:23:45Tycker synd om min granne idag..Han har en bergvärmepump som hämtar +1 ºC vatten ur ett 100m ishål och värmer huset! Han investerade 15.000kr/kW. Jag hämtar värmen från uteluften, +8 ºC, Stockholmsområdet. Och investerade 3.000kr/kW Så har det varit under januari. I Februari kan det visserligen bli annorlunda. studsTyck inte synd om grannen, han är nog nöjd med sin investering.Låter nästan som larryd mer och mer försöker övertala sig själv om att han gjort rätt som installerat 3st luftvärmepumpar i sitt vattenburna hus.
Citat från: larryd skrivet 30 januari 2008, 11:23:45Tyck inte synd om grannen, han är nog nöjd med sin investering.Låter nästan som larryd mer och mer försöker övertala sig själv om att han gjort rätt som installerat 3st luftvärmepumpar i sitt vattenburna hus.
Citat från: AndersA skrivet 30 januari 2008, 12:17:31Problemet med ditt resonemang är att det kan vara så att din granne kanske har bättre COP på sin vp än du har ändå: Samt att hans anläggning eventuellt kommer att hålla längre än din gör.Man skall aldrig vara helt säker.//AndersAJag är inte säker på någonting...annat än vid samma COP så måste hans pump hålla 6-7ggr längre(inkl rta) än min för att han skall kunna spara lika mycket som jag. Om min anläggning håller 10år så måste hanns grejor hålla 70 år!
Citat från: larryd skrivet 30 januari 2008, 15:17:03Citat från: AndersA skrivet 30 januari 2008, 12:17:31Problemet med ditt resonemang är att det kan vara så att din granne kanske har bättre COP på sin vp än du har ändå: Samt att hans anläggning eventuellt kommer att hålla längre än din gör.Man skall aldrig vara helt säker.//AndersAJag är inte säker på någonting...annat än vid samma COP så måste hans pump hålla 6-7ggr längre(inkl rta) än min för att han skall kunna spara lika mycket som jag. Om min anläggning håller 10år så måste hanns grejor hålla 70 år!Det är just det att L/V pumpar inte har samma COP som en bergvärme anläggning.Dét skiljer ofta en enhet.Så de 70 åren får du nog revidera.///AndersA