0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det då jag har i källaren (se bild). Gubbarna som satte dit den sa att "så'n måste man ha, bara mässing håller inte i längden". Är det inte gjutjärn?mvh
En sak som jag blir att fundera på är VP installationer där man kör mot radiatorer, det är känt att i pannsystem vill man hålla en temp. på minst 72C i pannan för att syret ur vattnet skall avlägsnas (aut. avluftning) för att förhindra korrosion, hur går det i ett VP system med en max temp på 65C ?? Erfarenheter ?!
Inte vet jag om mitt system korroderar men det tar lååång tid innan syret gått ur, jag fick avlufta i mer än ett år, mot slutet så kom all gas i VVB (inget i radiatorerna) så det var relativt enkelt att pysa ur VVB:n då och då.
Det var som jag misstänkte, kan du/har du kollat upp hur vattnet ser ut i radiatorerna, tappat ur ett st. t.ex?är det "svat"=dött vatten (syrefattigt och rostigt). Skall bli intressant och se om det börjar komma vatten på golvet hemma hos folk till följd av sönderrostade radiatorer om en så där 20år, speciellt där ett gammalt oljesystem är ombyggt till VP.
Carl N om det var kväve borde det väl ha luktat "prutt" och hur blir kvävet löst i vattnet? är det en del av den kemiska reaktionen (kommer ej ihåg 20 år sedan jag gick i skola).
Jo jag vet att det inte finns mer syre i "VP-vatten" än i ett oljesystem, men i ett oljesystem kan du "koka" ur det (+72c) det går inte i ett VP-system. Men kul med lite input från aktiva på fältet. Varför jag menar på längre sikt är att det nog har fyllts på färskt vatten under årens lopp av olika orsaker. Carl N om det var kväve borde det väl ha luktat "prutt" och hur blir kvävet löst i vattnet? är det en del av den kemiska reaktionen (kommer ej ihåg 20 år sedan jag gick i skola).
Tänkte närmast på att pannan skulle bli utkastad. Koka ur med elpatron går ju som du påpekar om man har en sådan.