0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ipppe skrivet 19 januari 2008, 11:24:20Hejsan... Jag har ett hus med ca hälften av ytan med golvvärme och andra hälften med radiatorer... Har funderat lite på effektiviteten i detta...Radiatorerna går ju med helt öppna termostater hela tiden medans shunten för golvvärme är inställd på ca 1.5... (skala 1-10)... Skulle jag ha högre värde på shunten så blir det ju tokvarmt i rummen med golvvärme... Och skulle jag ha innegivaren vid golvvärmen med helt öppen shunt så blir det ju svinkallt i rummen med radiatorer... Så nu har jag innegivaren ganska centralt och stryper golvvärmen till lagom temp...Skulle jag istället ha golvvärme i hela huset utan shunt, utan bara "raka rör" Så krävs det ju mycket mindre framledningstemperatur... Eller hur ?Man måste ju tjäna på att ha golvvärme i hela huset ? Frågan är hur mycket ? Är det idé att investera i golvvärme till hela huset av den anledningen... ? Sen är ju golvvärme myyyycket sköööönare att gå på mvhHej Ippe! Du tjänar inget på att ha golvvärme i hela huset, möjligtvis att det kan bli skönare att gå på som du själv säger, men det blir definitivt dyrare i drifts/energikostnad, uppskattningsvis någonstans mellan ca 20 - 50 % ifh till vanlig mer konventionell uppvärmning via t.ex element.Mvh Raffen. Jag är är inte ute för att tjäna på golvvärmen Men har man vcäl isolerat och varmt om fötterna kanske man kan hålla 19 C istället för "21 C då blir det en inbesparing
Hejsan... Jag har ett hus med ca hälften av ytan med golvvärme och andra hälften med radiatorer... Har funderat lite på effektiviteten i detta...Radiatorerna går ju med helt öppna termostater hela tiden medans shunten för golvvärme är inställd på ca 1.5... (skala 1-10)... Skulle jag ha högre värde på shunten så blir det ju tokvarmt i rummen med golvvärme... Och skulle jag ha innegivaren vid golvvärmen med helt öppen shunt så blir det ju svinkallt i rummen med radiatorer... Så nu har jag innegivaren ganska centralt och stryper golvvärmen till lagom temp...Skulle jag istället ha golvvärme i hela huset utan shunt, utan bara "raka rör" Så krävs det ju mycket mindre framledningstemperatur... Eller hur ?Man måste ju tjäna på att ha golvvärme i hela huset ? Frågan är hur mycket ? Är det idé att investera i golvvärme till hela huset av den anledningen... ? Sen är ju golvvärme myyyycket sköööönare att gå på mvh
men det blir definitivt dyrare i drifts/energikostnad, uppskattningsvis någonstans mellan ca 20 - 50 % ifh till vanlig mer konventionell uppvärmning via t.ex element.
Hej Kungroine! Jo man tackar, det där snacket om lägre temp har man ju hört talas om (rent teoretiskt??), och det tror jag inte ett dugg på, vänta får du se med bl.a kallraset från fönster mm, då får du nog skruva upp det till 23-24 ºC, då tror jag faktiskt mera på tomten, det måste jag erkänna.Mvh Raffen. [/quote] Understöder nog Raffen här !
Jag skulle lägga några hundralappar på större "raddar"
På åkern bredvid oss håller det på att växa upp flera nya hus av olika modell. Genomgående verkar vara dels att de har golvvärme och dels att ytterväggarna står på den uppvärmda plattan Jag har sett det på andra ställe också. Bygger man verkligen så korkat eller har jag sett fel? Jag tycker att det borde vara isolerat mellan golvvärmen och husets sockel.mvh
Här finns link til undersøgelse i Danmark om økonomien i at värme med golvvärme og radiatorer.Teknologisk Institut i Danmark har en rapport som kan købes, se link i artiklen.http://www.sbi.dk/miljo-og-energi/energiforbrug/analyse-af-bygninger-med-gulvvarme-og-radiatorer/gulvvarme-uden-energispild/