0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är klart att man inte bygger så korkat. Plattan gjuts i en form vars botten består av 20-30 cm cellplast och där sidorna består en L-profil av tjock cellplast. Denna profil är utvändigt klädd med en cementfärgad skiva. L-profilen är dessutom fasad i 45° upptill. Så när plattan är färdiggjuten ser det ut som en homogen betongskiva där värmen kan smita ut genom sidorna. Men så är det icke.
Problemet med de flesta undersökningarna är att man inte har likvärdiga objekt att jämföra med. I de fall där man haft likvärdiga objekt så har levnadsvanorna skiljt vilket i sin tur medför differenser.Sen ska man vara medveten om att kontruktionen som golvvärmen placeras i måste vara anpassad för golvvärme. Att i en "dålig" golvkonstruktion i efterhand installera golvvärme ger större förluster än om det varit radiatorer. I de fall man kan börja från "noll" så bör plattan vara issolerad med minst 250mm under. Helst ska man även ha en konstruktion som separerar "golvytan" från den yttre kantbalken vid tunga väggar (betong/klinkerbetong/lättbetong). Det är inte så vanligt ännu men kommer att bli vanligare. På så sätt löser man även det problemet att ytterväggarna "leder" värme som läcks utåt./Johan
Citat från: utopiazz skrivet 13 februari 2008, 12:41:56Problemet med de flesta undersökningarna är att man inte har likvärdiga objekt att jämföra med. I de fall där man haft likvärdiga objekt så har levnadsvanorna skiljt vilket i sin tur medför differenser.Sen ska man vara medveten om att kontruktionen som golvvärmen placeras i måste vara anpassad för golvvärme. Att i en "dålig" golvkonstruktion i efterhand installera golvvärme ger större förluster än om det varit radiatorer. I de fall man kan börja från "noll" så bör plattan vara issolerad med minst 250mm under. Helst ska man även ha en konstruktion som separerar "golvytan" från den yttre kantbalken vid tunga väggar (betong/klinkerbetong/lättbetong). Det är inte så vanligt ännu men kommer att bli vanligare. På så sätt löser man även det problemet att ytterväggarna "leder" värme som läcks utåt./JohanHej Utopiazz! Håller med dig fullständigt om detta Johan, och det är min uppfattning, och som också de flesta undersökningar trots allt har visat är ju att även om grundförutsättningarna är helt rätt för golvvärme så vill det till att man kan göra en viss temperatursänkning (vilket ju kan vara rimligt med varma golv) i huset för att det skall kunna bli en energibesparing ifh till radiatorer, men tyvärr är det ju inte alla som tillämpar detta med att hålla en lägre inomhustemperatur, och då blir det ju istället snarare en högre energikostnad med värmegolv.Mvh Raffen.
Vad är det för undersökningar ni hänvisar till? Jag bara undrar-sebbe
Citat från: Raffen skrivet 13 februari 2008, 14:11:33Citat från: utopiazz skrivet 13 februari 2008, 12:41:56Vad är det för undersökningar ni hänvisar till? Jag bara undrar-sebbe
Citat från: utopiazz skrivet 13 februari 2008, 12:41:56
2. Reglertekniken komplicerad - särskilt med snabba temperatursvängningar
Citat från: R Göran skrivet 13 februari 2008, 23:39:452. Reglertekniken komplicerad - särskilt med snabba temperatursvängningarDet är lite märkligt att man ser trögheten som en nackdel när man pratar golvvärme. I andra sammanhang är det en fördel med tung stomme vid snabba temperatursvängningar Tyvärr gör vi det lite för enkelt för oss när golvvärme installeras vid nybygge. Regleringen behöver inte bli kompklicerad om man separerar den bärande plattan från golvvärmen. Antingen genom att lägga golvvärmen ovanpå platten i tex. cellplast eller ingjuten i en egen platta ovanpå den bärande med isolering emellan.
Men regleringen blir ändå trög . t.e.x på vårvintern : kall natt - då värms golvet upp , varm dag efteråt = det blir för varmt i stugan . eller tvärtom = det blir för kallt i stugan.
Golvvärme nackdelar:1. Åtgår mer värme eftersom man kommer att värma upp även grunden