Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?  (läst 45146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #45 skrivet: 13 februari 2008, 13:54:04 »
Det är klart att man inte bygger så korkat. Plattan gjuts i en form vars botten består av 20-30 cm cellplast och där sidorna består en L-profil av tjock cellplast. Denna profil är utvändigt klädd med en cementfärgad skiva. L-profilen är dessutom fasad i 45° upptill. Så när plattan är färdiggjuten ser det ut som en homogen betongskiva där värmen kan smita ut genom sidorna. Men så är det icke.



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #46 skrivet: 13 februari 2008, 14:11:33 »
Problemet med de flesta undersökningarna är att man inte har likvärdiga objekt att jämföra med. I de fall där man haft likvärdiga objekt så har levnadsvanorna skiljt vilket i sin tur medför differenser.
Sen ska man vara medveten om att kontruktionen som golvvärmen placeras i måste vara anpassad för golvvärme. Att i en "dålig" golvkonstruktion i efterhand installera golvvärme ger större förluster än om det varit radiatorer.
I de fall man kan börja från "noll" så bör plattan vara issolerad med minst 250mm under. Helst ska man även ha en konstruktion som separerar "golvytan" från den yttre kantbalken vid tunga väggar (betong/klinkerbetong/lättbetong). Det är inte så vanligt ännu men kommer att bli vanligare. På så sätt löser man även det problemet att ytterväggarna "leder" värme som läcks utåt.
/Johan

Hej Utopiazz!  Håller med dig fullständigt om detta Johan, och det är min uppfattning, och som också de flesta undersökningar trots allt har visat är ju att även om grundförutsättningarna är helt rätt för golvvärme så vill det till att man kan göra en viss temperatursänkning (vilket ju kan vara rimligt med varma golv) i huset för att det skall kunna bli en energibesparing ifh till radiatorer, men tyvärr är det ju inte alla som tillämpar detta med att hålla en lägre inomhustemperatur, och då blir det ju istället snarare en högre energikostnad med värmegolv.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #47 skrivet: 13 februari 2008, 16:35:37 »
Problemet med de flesta undersökningarna är att man inte har likvärdiga objekt att jämföra med. I de fall där man haft likvärdiga objekt så har levnadsvanorna skiljt vilket i sin tur medför differenser.
Sen ska man vara medveten om att kontruktionen som golvvärmen placeras i måste vara anpassad för golvvärme. Att i en "dålig" golvkonstruktion i efterhand installera golvvärme ger större förluster än om det varit radiatorer.
I de fall man kan börja från "noll" så bör plattan vara issolerad med minst 250mm under. Helst ska man även ha en konstruktion som separerar "golvytan" från den yttre kantbalken vid tunga väggar (betong/klinkerbetong/lättbetong). Det är inte så vanligt ännu men kommer att bli vanligare. På så sätt löser man även det problemet att ytterväggarna "leder" värme som läcks utåt.
/Johan

Hej Utopiazz!  Håller med dig fullständigt om detta Johan, och det är min uppfattning, och som också de flesta undersökningar trots allt har visat är ju att även om grundförutsättningarna är helt rätt för golvvärme så vill det till att man kan göra en viss temperatursänkning (vilket ju kan vara rimligt med varma golv) i huset för att det skall kunna bli en energibesparing ifh till radiatorer, men tyvärr är det ju inte alla som tillämpar detta med att hålla en lägre inomhustemperatur, och då blir det ju istället snarare en högre energikostnad med värmegolv.

Mvh Raffen.
Vad är det för undersökningar ni hänvisar till? Jag bara undrar

-sebbe
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #48 skrivet: 13 februari 2008, 17:02:57 »
Vad är det för undersökningar ni hänvisar till? Jag bara undrar

-sebbe

Några länkar finns i tidigare inlägg. Annars kan du G**gla lite så kommer du att hitta en hel del publik information.

Jag har inte lyckats hitta någon bra undersökning på hur det ser ut i nybyggda hus (max 7-8år gamla) utan de flesta är gjorda på äldre fastigheter med en helt annan grundläggning. Inte heller verakr det finnas någon undersökning som är gjord på träbjälklag.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #50 skrivet: 13 februari 2008, 19:33:24 »
Det är klart att man inte bygger så korkat. Plattan gjuts i en form vars botten består av 20-30 cm cellplast och där sidorna består en L-profil av tjock cellplast. Denna profil är utvändigt klädd med en cementfärgad skiva. L-profilen är dessutom fasad i 45° upptill. Så när plattan är färdiggjuten ser det ut som en homogen betongskiva där värmen kan smita ut genom sidorna. Men så är det icke.
Ok. Det går alltså inte ut genom sockeln. Men på utopiazz bild tycker jag det ser ut som att ytterväggen måste stå på plattan  Sc:,h
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #51 skrivet: 13 februari 2008, 19:45:01 »
Det är rätt.  Thumbsup
Ytterväggen står på platten och om det handlar om en tung vägg så är det inte helt perfekt. Träväggar gör det mindre på då dom "isoleras" från direktkontakt med plattan. Antingen med syllband eller med gummiremsa.

Som jag skrev tidigare så börjar man använda en annan typ men den är ännu så länge inte så vanlig. Med den typen av element så får du en kantbalk som är nästan helt skild från golvets platta. Det enda som håller ihop balken och plattan är lite armering emellan.

Den formen som är på bilderna nedan är det tänkt att man ska ta bort den yttre isoleringen ifrån men det finns likadan som har den vanliga cementskivan på utsidan 

/Johan  huvuddunk
« Senast ändrad: 13 februari 2008, 19:50:20 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad R Göran

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Både för och nackdelar med golvvärme
« Svar #52 skrivet: 13 februari 2008, 23:39:45 »
En intressant diskussion om govlvärme. Enligt min ingenjörsuppfattning om uppvärmningssätt så finns det fler fördelar med radiatorer än med govlvärme.

Golvvärme nackdelar:

1. Åtgår mer värme eftersom man kommer att värma upp även grunden
2. Reglertekniken komplicerad - särskilt med snabba temperatursvängningar
3. Byggnadstekniskt inte bra - särskilt en normal fukttransporten inom en byggnad åsidosätts
4. Fysiologiskt inte bra - kroppen är skapad för kalla fötter och varma hjärnor

Fördelar:
1. Man slipper synliga radiatorer
2. Kan möjligen förbilliga en nyinstallation
3. Kan vara en personlig kick t ex i badrum (må gott)
4. Snabbt torka upp blöta skor i en hall

mvh
R Göran
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Både för och nackdelar med golvvärme
« Svar #53 skrivet: 14 februari 2008, 09:32:30 »
2. Reglertekniken komplicerad - särskilt med snabba temperatursvängningar

Det är lite märkligt att man ser trögheten som en nackdel när man pratar golvvärme. I andra sammanhang är det en fördel med tung stomme vid snabba temperatursvängningar  :-\

Tyvärr gör vi det lite för enkelt för oss när golvvärme installeras vid nybygge. Regleringen behöver inte bli kompklicerad om man separerar den bärande plattan från golvvärmen. Antingen genom att lägga golvvärmen ovanpå platten i tex. cellplast eller ingjuten i en egen platta ovanpå den bärande med isolering emellan.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Både för och nackdelar med golvvärme
« Svar #54 skrivet: 14 februari 2008, 13:26:26 »
2. Reglertekniken komplicerad - särskilt med snabba temperatursvängningar

Det är lite märkligt att man ser trögheten som en nackdel när man pratar golvvärme. I andra sammanhang är det en fördel med tung stomme vid snabba temperatursvängningar  :-\

Tyvärr gör vi det lite för enkelt för oss när golvvärme installeras vid nybygge. Regleringen behöver inte bli kompklicerad om man separerar den bärande plattan från golvvärmen. Antingen genom att lägga golvvärmen ovanpå platten i tex. cellplast eller ingjuten i en egen platta ovanpå den bärande med isolering emellan.


Men regleringen blir ändå trög . t.e.x på vårvintern : kall natt - då värms golvet upp , varm dag efteråt = det blir för varmt i stugan . eller tvärtom = det blir för kallt i stugan .   huvuddunk
Föredrar då radiatorer med luft-luft-pump =  SNABBARE !   ;D
Däremot i våtutrymme är det bra med golvvärme !   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Både för och nackdelar med golvvärme
« Svar #55 skrivet: 14 februari 2008, 13:35:37 »
Men regleringen blir ändå trög . t.e.x på vårvintern : kall natt - då värms golvet upp , varm dag efteråt = det blir för varmt i stugan . eller tvärtom = det blir för kallt i stugan.

Det är ju just den typen av information/kommentarer jag syftar på.

Fråga vilken leverantör som helst av tunga hus (betong/leca/lättbetong) om fördelarna med deras material. En av fördelarna ska just vara att stommen klarar att temperaturen sjunker under natten utan att man för den skull ska behöva "brassa på" med mer energi. Stommen blir som ett magasin som ska jämna ut höjningar och sänkningar i temperatur.

Det hela är en fråga om reglering och den behöver inte vara komplicerad. Utomhusgivare kombinerat med inomhusgivare och en väl injusterad värmeanläggning.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad silverräven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #56 skrivet: 14 februari 2008, 15:41:50 »
Hej

Jag har golvvärme i ett hus byggt 2003. Förutsättningen är som många påpekat att det är anpassat för golvvärme. Dvs god isolering. Jag förbrukar nu 15000 kwh per år med en Optima 700, tidigare låg det på ca 20000 med enart en IVT 490 . Det här huset är drygt 30 m2 större än ett vi hade tidgare, byggt 1985 där vi förbrukade ca 20000 m2 med radiatorer, elpanna och frånluftsvärmepump (luft/luft). Jag har 21 grader i alla rum utom badrummet där vi har 23 grader. Om man tänker köra med VP och skall bygga nytt skulle jag inte tveka om att lägga in golvvärme. Jag har en värmekurva på 22,5/40 och kör enbart på utegivare. Detta inlägg bygger inte på några vetenskapliga rön, enbart praktisk erfarenhet.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #57 skrivet: 17 mars 2008, 22:07:04 »
Lite läsning om golvvärme 8)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)
2024: 10436kwh (t.f)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 895
  • Karma +9/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Både för och nackdelar med golvvärme
« Svar #58 skrivet: 15 december 2008, 22:58:29 »

Golvvärme nackdelar:

1. Åtgår mer värme eftersom man kommer att värma upp även grunden

Hur ter sig detta om man har källare och vill värma golvet i markplanet(taket på källaren)?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 3 ECS40 och 12,3kW solceller
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 11700kWh  14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Golvvärme mycket effektivare än radiatorer ?
« Svar #59 skrivet: 16 december 2008, 09:55:45 »
Man kan ju bygga så här.
Då slipper man värma plattan så mycket och systemet blir inte så trögt.

Bilden kommer från www.villavarm.se
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!