0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Omstart samt monterade jag tillbaka givaren på cellpaketet.Nu har den gått som vanligt igen. undra vad det kan ha varit för fel?Total isglass vid +13?? Samt att det fanns vatten att tillgå för avfrostning.
Jaha, då blir det till att kolla där. Men pumpen har ju gått nu utan avbrott sedan det hände??? Har kört den så hårt jag kan med rådande temperatur. Borde den inte isat igen då?
Sen är Josts förslag utmärkt om man inte vill pilla med en flacktång, den lilla grunkan landar dock på 110:-, om du nu inte har någon polare på en däcksverkstad som kan låna ut sitt verktyg.
Finns det någon klippa på elmoterer här ?En del säger att om man ändrar motorkondingen kan man få sämre eller bättre varvtal på en växelströms-motor. EC-pumpen har en motorkonding på 2,5 uF/450V, har testat att belasta denna med olika kondingar, jag får samma varvtal, däremot tar det längre resp korta tid att varva upp, men ingen ökning av varvtalet.Någon som har mer matnyttigt i detta ?
Hej ArtMagnetfältet i en asynkronmotor roterar med synkront varvtal som bestäms av motorns utformning och spänningens frekvens. Synkront varvtal =120x(f/p) där f är frekvensen och p är antalet poler i motorn.Alla asynkronmotorer har en eftersläpning som gör att rotorn "släpar efter" magnetfältet.Eftersläpningen ökar bla med belastningen på motorn.I vårt fall med en enfas fläktmotor med driftkondensator så ökar eftersläpningen även med en storleksmässigt felaktig konding dettamärks på att motorn får sämre vridmoment och tar längre tid på sigatt varva upp.Du kan alltså aldrig få högre vartal än det synkrona - eftersläpning med enoptimal driftkondensator ,däremot lägre med en icke optimerad konding.Man brukar säga att 80 uF /1000W(märkeffekt) är en bra tumregel.Ett annat sätt är att ström mäta motorn med olika storlekar på kondigen.När motorn tar minst ström så har man den optimala kondingen.Mvh Teltur