0 medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
Jag har ställt in hysteresen, (vilka ord jag lär mig), på pelletbrännaren 38-45C, vilket förstås är lite lite men det duger. Har också aktiverat underhållselden på pelletsbrännaren som då inte behöver tända med el.
Citat från: Josefin skrivet 29 december 2009, 21:26:39 Jag har ställt in hysteresen, (vilka ord jag lär mig), på pelletbrännaren 38-45C, vilket förstås är lite lite men det duger. Har också aktiverat underhållselden på pelletsbrännaren som då inte behöver tända med el. Om jag förstått detta rätt så har du en pelletspanna du håller en vattentemp 38-45 gr. i och du shuntar då ut ev. en lägre temp till radiatorkretsen?Är du inte rädd för kondens i pannan vilket lär förkorta dess livslängd avsevärt. Vad har du för radreturtemp? Panntempen mäter du nog ganska högt upp i pannan, du har nog ännu lägre temp i pannans botten, Eldar du i pannan ska du absolut ligga högre i temp med tanke på detta.
Hej. Jag eldar i en oljepanna, Albin Diom Futuric+. Visst panntempen mätes högt upp i pannan, radretur som lägst ca 35 ºC. Nu är det -20 ºC här så jag har stängt av lvvp och kör bara med pellets 55-70 ºC. Är det i så fall inte bra överhuvudtaget att koppla en lvvp till min panna då det ju mesta tiden av året inte är mer än ca: 50 ºC i pannan vår/sommar/höst? Finns det kanske en magisk gräns för när det bildas kondens i pannan? Kan du se något bra alternativ för mig att undvika kondens då jag nu ändå har de grejerna jag har? J