0 medlemmar och 41 gäster tittar på detta ämne.
Ett förslag på en avfrostning:1. snabbstoppa kompressorn.2. släpp fyvägsventilen omedelbart, varvid gaserna rusar ut i batteriet och avger ackumulerad energi (utan att ta från värme-systemet).3. har inte vätskegivaren uppnått "isfri" temp inom 20 sec, startar kompressorn på ett bestämt varvtal, och hämtar energi från värmesystemet tills vätskegivaren indikerar "isfri" temp,och kompressorn snabb-stoppar.4. 30 sec avrinningstid (allt står still)5. fläkten startar 5 sec innan kompressorn,för att blåsa bort det sista vattnet ur lamellerna.6. fyrvägsventilen drar och kompressorn startar.Ungefär så skulle jag programmera en avfrostning ( är det + ºC ute kan man korta avrinningstiden och låta fläkten gå lite längre).
har lärt mig något nytt i dag av amitimes tekniker som är på besök.de maskiner som haft bekymmer med ute delens krets kort som vi bytte ett tag i vild förtvivlan är helt ok !!!!! en bugg i prog varan spökar . ett nytt chipp så går dom fint. ingreppet åtgärdat på 20 sekunder sedan locket på maskinen är borta.sedan har det även framtagits nya givar kitt made in japan. skall fungera bättre utan att ha fukt problem som kryper in i vissa givare. i vilket fall så har dessa killar löst en hel del funderingar nu under veckan + att dom lagat en del reklamations prylar som jag inte velat röra.krister
Citat från: greven1 skrivet 11 november 2009, 00:23:57har lärt mig något nytt i dag av amitimes tekniker som är på besök.de maskiner som haft bekymmer med ute delens krets kort som vi bytte ett tag i vild förtvivlan är helt ok !!!!! en bugg i prog varan spökar . ett nytt chipp så går dom fint. ingreppet åtgärdat på 20 sekunder sedan locket på maskinen är borta.sedan har det även framtagits nya givar kitt made in japan. skall fungera bättre utan att ha fukt problem som kryper in i vissa givare. i vilket fall så har dessa killar löst en hel del funderingar nu under veckan + att dom lagat en del reklamations prylar som jag inte velat röra.kristerDet låter smaskens! När/var/hur får man tag i det nya prommet?
Herr Greven,Nu när de är på plats i labbet så kan du väl dra en fråga till dom från mig =)Det gäller gifvetvis uppvarvningen efter avfrostningen. Varför kör den oftast, men inte alltid på ca halv effekt första kvarten efter en avfrostning, för att sedan varva upp till full fart?? Detta med förångarsensorn i orginalläge såklart...Blir ju så glad för ett svar -Johnny