0 medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
Kyligare tider...Nu har jag gjort nya tester med ny innedel, sorligt nog med samma resultat som tidigare. VP-IN=vatten in från pannaVP-UT=vatten ut från växlarenHETGAS=Hetgas temp, mätt på hetgasröret från kompressornKB-UT=Kylmediet från växlaren, mätt direkt på växlaren.På bifogad bild kan man se att tempereaturen på kylmediet (vit kurva) ut från växlaren sjunker när trycket stiger.Börvärdet är inställt på 40 ºC, och man kan se att, vid uppstart av kompressorn siger KB-UT för att börja sjunka när trycket stiger över 25,5-26 bar.Kompressorn sjunker sedan till ett tryck på mellan 22-23 bar och KB-UT stiger igen.Jag ökade börvärdet till 49 ºC för att låta kompressorn öka trycket igen, vilket resulterade i att KB-UT sjunker igen.Detta är ett problem eftersom underkylningen blir för hög, vid tryck upp mot 30-35 bar blir underkylningen > 18 ºC och den bör ligga mellan 4-8 ºC.Finns det någon som kan göra en liknande mätning, trycket behöver inte vara med, det är bara hetgas, vatten in, vatten ut och kylmedia ut som behöver mätas.Jag misstänker att växlarna i de två innomhusdelar som jag har är för flödet för lågt vid högt tryck.Eller kan det finnas någon annan orsak?Rören är kontrollerade, inga veck eller annan strypning./BK
Om KB_ut = vätsketemp, så är det alarmerande.Jag har dock råkat ut för samma sak ..dvs vätsketempen är lägre än vattentemp in...vilket innebär att förångningen startar redan i slutet på kondensorn. beror troligen på förträngning vid utlopp alternativt att spalten kläms ihop vid ihoprullningen av koaxen .
Hej Berga_Kungen Har precis flyttat om givarna , gör en loggning samma som dinnär utetempen och panntempen har sjunkit.MVH Teltur
Med tidigare erfarenheter vore det intressant att testa en plattvärmeväxlare i innedelen istället för coax växlaren.Finns det någon på forumet som har en till salu eller vet var man kan köpa en till rimligt pris?/BK
Tycker ni borde prova med en elektronisk expansionventil istället!Rent teoretiskt går ju pumpen bara bra vid ett specifikt driftläge.Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 01 september 2009, 20:34:17Tycker ni borde prova med en elektronisk expansionventil istället!Rent teoretiskt går ju pumpen bara bra vid ett specifikt driftläge.Mvh ThomasElektronisk expansionsventil kräver betydlig större ingrepp och troligen måste ny programvara in också.En plattvärmeväxlare är enklare att installera, köldmedia mängden måste korrigeras, med det är enklare än att löda om maskinen med garantiproblem som följd./BK