0 medlemmar och 52 gäster tittar på detta ämne.
Japp !förträngning/strypning i hetgasinlopp till koaxen !!Den/de maskiner jag upptäckt med detta fenomen ger även riktigt dåligt med effekt...inte undra på
Jag har problem med att min HP löser.När det var 10 ºC utetemp och VB ut var 47 ºC hade jag en hetgas temp på 87 ºC mätt på gasröret före 4-vägarn, löste min HP.Hmm... för mycket gas?Njae, inte enligt A metoden, efter att justerat mängden gas hade jag, vid 0 ºC ute och 43 ºC, 7,30A på min multimeter, Jula mätaren visade 7,10A.Litar förstås på min gamla multimeter Nåväl jag kopplade på manometerstället igår kväll, satte temp mätning på kylmediaröret efter kondensorn (KB-UT) och tänkte mig se vilken underkylning pumpen arbetade med.Till min förvåning visar KB-UT samma temp som vattnet in (VP-IN) .
I första loggvärdena har du troligtvis en stor påisning på elementet eftersom du har hetgastemp på endast 46 ºC i princip samma som kondenseringstempen? Och då har du inga hetgaser som skall kylas innan du kommer ner till kondenseringstemperaturen och det borde ge mindre tryckfall över kondensorn (om du har en kondensor som inte är frisk). Har du mycket is på förångaren borde det även resultera i att du ha mera gas i utedelen och även det borde ge mindre underkylning?
Under de senaste 2 dygnen har jag kört VP resp. elpatron varsitt dygn.Temperaturen har varit i princip identisk båda dygnen med lika mycket sol. Dygnet 22:a-23:e kördes pumpen och förbrukade då 21,46 kwh.Det senaste dygnet kördes elpatron som då förbrukade 39,81 kwh.Sammantaget ger detta ett energi C.O.P på 1,86.C.O.P värdet ligger likt det jag tidigare uppmätt i olika omgångar genom att mäta uppvärmning mot pannan/acktanken.Detta kan nog bevisa att pumpen levererar, men levererar inte som den borde.
Tjena tjena.Men det är ju faktiskt "sugigaste" tiden nu va, det isar iaf här i norr nått fruktansvärt på utedelen på nätterna. Tar 10 minuter efter avfrostning så är det tjockt av is och det sk hetgasröret är knappt ljummet trots att apparaten drar en massa ström... Så man tjänar inte så mycket på pumpen dessa dagar när det är fuktigt och runt nollan, det står helt klart.Undras när det är riktigt bra egentligen. Hösten suger, våren suger och vintern är för kall. hehehe-j
Kan du jämföra din maskins kretskortslayout med de andra maskinerna som nämnts på denna tråd och svara på om din har samma utförande. Eftersom både inner och utedel på bilderna är likadana är det klart att ordet piratkopia dyker upp, vad jag förstår är din pump nu från fabrik nr 4 om jag har rätt, vilken som var först vet vi inte men vi vet att kretskort från firma A passar i firma B:s pump, och då bör även programmeringen stämma överens eftersom kort/maskin samspelar. Eftersom det finns flera rapporter från folk som köpt pumpen hos firma A och sen fått problem, och därefter tvingats vända sig till firma B för utbytesdelar (som fungerar ) är det naturligt att man då frågar sig vad man snålat in på i komponentväg på den billigare modellen, och hur lång tid den ev kan ta innan den billigare säckar ihop.
Citat från: Abatoronic skrivet 26 april 2009, 02:38:28Kan du jämföra din maskins kretskortslayout med de andra maskinerna som nämnts på denna tråd och svara på om din har samma utförande. Eftersom både inner och utedel på bilderna är likadana är det klart att ordet piratkopia dyker upp, vad jag förstår är din pump nu från fabrik nr 4 om jag har rätt, vilken som var först vet vi inte men vi vet att kretskort från firma A passar i firma B:s pump, och då bör även programmeringen stämma överens eftersom kort/maskin samspelar. Eftersom det finns flera rapporter från folk som köpt pumpen hos firma A och sen fått problem, och därefter tvingats vända sig till firma B för utbytesdelar (som fungerar ) är det naturligt att man då frågar sig vad man snålat in på i komponentväg på den billigare modellen, och hur lång tid den ev kan ta innan den billigare säckar ihop. Abatronic,Vet inte om du menar mig i din framställan. Men svarar ändå.Den maskin som jag har är identisk med EC pumpen, alltså tillverkad på samma band.En exakt tvilling alltså, detta bekräftat både från tillverkaren och EC.Det är version 1.95 på program chippet./B_K
Citat från: Berga_Kungen skrivet 24 april 2009, 12:55:45Under de senaste 2 dygnen har jag kört VP resp. elpatron varsitt dygn.Temperaturen har varit i princip identisk båda dygnen med lika mycket sol. Dygnet 22:a-23:e kördes pumpen och förbrukade då 21,46 kwh.Det senaste dygnet kördes elpatron som då förbrukade 39,81 kwh.Sammantaget ger detta ett energi C.O.P på 1,86.C.O.P värdet ligger likt det jag tidigare uppmätt i olika omgångar genom att mäta uppvärmning mot pannan/acktanken.Detta kan nog bevisa att pumpen levererar, men levererar inte som den borde. Hej B_KJag kör igång samma test ,återkommer med resultat.MVH Teltur