0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
ärligt talat tycker ni att era pumpar fungerar som ni förväntade er när ni köpte dom?Våran firma har sålt luftvatten i ca 5 år nu och hade det funkat shär hade nog Sverker hängt en nu.......eller är 20-25 tusen för små pengar för att folk ska bli förbannade?
näää nu blev det nog bakvänt Berga_kungen....
Citat från: ace skrivet 02 april 2009, 22:03:12näää nu blev det nog bakvänt Berga_kungen....Är ingen kylis det är därför jag frågar Tänkte att eftersom det tjocka röret är det varma, så antog jag att det tjocka röret på kompressorn också var hetgas sidan.Ska läsa på mer om VP kompressorer och 4-vägare... b00k
Det heta röret är hetgasröret...
men man dimensionerar alltid ett grövre rör för suggassidan.Det blir så per aut...låt mig förklara grovt.Eftersom vi har samma flöde före som efter kompressorn...men många gånger högre tryck efter tryckuppbyggnaden...så gör det högre trycket att vi inte behöver samma area på hetgasröret för samma flöde.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 02 april 2009, 13:25:51ärligt talat tycker ni att era pumpar fungerar som ni förväntade er när ni köpte dom?Våran firma har sålt luftvatten i ca 5 år nu och hade det funkat shär hade nog Sverker hängt en nu.......eller är 20-25 tusen för små pengar för att folk ska bli förbannade? Min pump fungerar helt efter förväntan ner till -15C har använt el under 2 kall dagar ,hade på G dyrare alternativ men övervägde då risken med en för lång återbetalningstid mot en snabb verkningsgradsutveckling inom pumpbranchen,men intressant och se om reservdelar finns i efter något år,så visst är det en chansning som läget är nu med exportstopp till Ec,men vilken värmpumpsanläggning klarar sig utan problem (kostnader) tills den då är återbetald och genererat skälig vinst? .Fick idag Rickards logger ,så visst är värmepumpar en väldigt billig hobby häsn aw
du får fråga nån bildad kines
Därmed är det nu offentligjort att Trendimport nu har ensamrätten på den s.k EC-pumpen, och att övriga som importerar från denna fabrik nu måste gå via denna firma. Så Foma-Pioneer-Jula har nu en ny mellanhand, och prissättningen framöver lär ändras.Ska bli intressant och se om man kommer att satsa på kundvård, hittills har kritiken varit svidande på supportsidan.Därmed är akt 2 slut i detta drama, fortsättning lär garanterat följa.....