0 medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.
GrevenMin Energi centra pump har stått still i över 3 veckor nu, för andra gången. Som du vet har jag haft en kille som har kollat den, ni två har talats vid.Han är till 95% säker att det är växelventilen som har fastnat. Du vet ju tydligen att vår VP har gått tom och har fått in fukt och syre men min kylkille anser att det är nonsensprat. Jag vill ha min utedel utbytt eller reklamera hela hela pumpen. Jag har tre frågor som jag har ställer jag på detta forum för att fler EC ägare borde få veta vilka garantier du lämnar.Är det så att reklamationsrätten och garantin är förbrukad om du tror dig veta att värmepumpen har gått tom eller har läckt gas?I samtalet du hade med kylkillen som kollade min EC pump kom det upp något om ARN om att du har tidigare haft rätt i liknande fall. Menar du att det inte är någon ide att jag går denna väg för att hävda garantirätten?Intressant att du haft att göra med ARN ( Allmänns Reklamations Nämnden) innan, men min lokala konsumentrådgivare har sagt att ARN inte sysslar med värmepumpsfrågor. Min kylkille som jag inte vill namnge här på forumet har cert 3.2. Han bör kunna det mesta eftersom det inte finns någon högre utbildningsnivå inom värme och kyla. Vad har du för utbildningar eller kunskap som gör att du över telefon kan utesluta min kylkilles diagnos som faktiskt har testat min VP?
Måste kännas mycket tryggt att va EC ägare.....får du läck så är garantin borta...
Citat från: petertd5 skrivet 08 mars 2009, 18:21:42GrevenMin Energi centra pump har stått still i över 3 veckor nu, för andra gången. Som du vet har jag haft en kille som har kollat den, ni två har talats vid.Han är till 95% säker att det är växelventilen som har fastnat. Du vet ju tydligen att vår VP har gått tom och har fått in fukt och syre men min kylkille anser att det är nonsensprat. Jag vill ha min utedel utbytt eller reklamera hela hela pumpen. Jag har tre frågor som jag har ställer jag på detta forum för att fler EC ägare borde få veta vilka garantier du lämnar.Är det så att reklamationsrätten och garantin är förbrukad om du tror dig veta att värmepumpen har gått tom eller har läckt gas?I samtalet du hade med kylkillen som kollade min EC pump kom det upp något om ARN om att du har tidigare haft rätt i liknande fall. Menar du att det inte är någon ide att jag går denna väg för att hävda garantirätten?Intressant att du haft att göra med ARN ( Allmänns Reklamations Nämnden) innan, men min lokala konsumentrådgivare har sagt att ARN inte sysslar med värmepumpsfrågor. Min kylkille som jag inte vill namnge här på forumet har cert 3.2. Han bör kunna det mesta eftersom det inte finns någon högre utbildningsnivå inom värme och kyla. Vad har du för utbildningar eller kunskap som gör att du över telefon kan utesluta min kylkilles diagnos som faktiskt har testat min VP?Jag har hela tiden sagt att vi vet att den aldrig var tom på gas någon gång. Det är du som har hävdat att så är fallet. Vill du svara på ovanstående frågorna istället?
Citat från: petertd5 skrivet 08 mars 2009, 21:06:58Citat från: petertd5 skrivet 08 mars 2009, 18:21:42GrevenMin Energi centra pump har stått still i över 3 veckor nu, för andra gången. Som du vet har jag haft en kille som har kollat den, ni två har talats vid.Han är till 95% säker att det är växelventilen som har fastnat. Du vet ju tydligen att vår VP har gått tom och har fått in fukt och syre men min kylkille anser att det är nonsensprat. Jag vill ha min utedel utbytt eller reklamera hela hela pumpen. Jag har tre frågor som jag har ställer jag på detta forum för att fler EC ägare borde få veta vilka garantier du lämnar.Är det så att reklamationsrätten och garantin är förbrukad om du tror dig veta att värmepumpen har gått tom eller har läckt gas?I samtalet du hade med kylkillen som kollade min EC pump kom det upp något om ARN om att du har tidigare haft rätt i liknande fall. Menar du att det inte är någon ide att jag går denna väg för att hävda garantirätten?Intressant att du haft att göra med ARN ( Allmänns Reklamations Nämnden) innan, men min lokala konsumentrådgivare har sagt att ARN inte sysslar med värmepumpsfrågor. Min kylkille som jag inte vill namnge här på forumet har cert 3.2. Han bör kunna det mesta eftersom det inte finns någon högre utbildningsnivå inom värme och kyla. Vad har du för utbildningar eller kunskap som gör att du över telefon kan utesluta min kylkilles diagnos som faktiskt har testat min VP?Jag har hela tiden sagt att vi vet att den aldrig var tom på gas någon gång. Det är du som har hävdat att så är fallet. Vill du svara på ovanstående frågorna istället?hejpeterd5folk som ljuger o snackar skit kommer jag inte att komentera vidare o nu är du i det facket.jag har inte hävdat något alls !!?? detta har du själv berättat o skrivit själv.jag har svarat på dina frågor redan .om du har hållit dig till sanningen så skulle jag gladeligen hjälpt dig med en maskin till inköps pris eller ännu billigare.vad gäller din kyl kille så har jag inte påstått att han har fel !! det jag konstaterat är att du förmodligen ljuger även för honnom.kan mycket väl vara vxl ventilen som koxat ihop o kärvar. jag erbjöd honnom en ny men han menade att enklast vore att jag sålde en maskin billigt till dig i utbyte istället (helt rätt ekonomiskt)krister
En stilla undran här bara ,finns det ingen lågtryckspressostat på dessa maskiner som bryter kompressorn vid tex köldmediabrist.Om det nu skulle finnas så kommer nästa fråga ,hur kan kompressorn tillåtas gå isåfall?.Vill också poängtera att vi slutat göra garantijobb åt Foma eftersom dom ligger efter med fakturor sen december så visst kan det ligga en del sanning i spekulationerna.
Jag skulle vilja få en detalj utredd här.Om det nu ev stämmer som Peter skrev att det läkt kylmedium vid högtrycks-pressostatens anslutning i innerskåpet, borde inte då innerskåpet vara ganska nerkladdat med olja, för om nu hela 1,2kg bara pyser ut borde det väl vara rejält kladdigt för att inte säga fullt med olja i botten på skåpet