0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Hej art deco. Det enklaste sättet att undvika dom stora belastningarna på 4 vägarn är att stanna kompressorn och låta systemet tryckutjämna . sen reverserar 4 vägarn och lika dant när den återgår till värme läge. så fungerar det på airvellen redan i dag . der finns också slangar för kylsystemet . kommer bara inte ihåg om dom är godkända för 410 men dom andvänds på 134.404.407 m-m M.V.H C-C
Hej,Är intresserad av 9kwh pumpen, hur går det med den?Mvh Christian
Är det någon som vet vilket värde pressostaten ska ha när man ohm mäter .Är det sluten krets vid lågt tryck eller vid högt tryck ?mvh kent
Hej, startade upp Energicentrapumpen i kväll,har utfört allt arbete excl el inkoppling i egen regi och den gick igång utan problem , påbörjade projektet vid jul med att läsa samtliga inlägg i detta forum parallelt med några anbud på marknaden för att se vad som var passande för min fastighet fastnade till slut för Ec (effektmässigt, pris och supporten på detta forum). Förväntar mig att den går tills den har betalt sig själv kontra elpriset och lite till ,för möjligheten att vi får ännu mer effektiva/driftsäkra maskiner inom en snar tid.Har under resans gång lagt bla märke till att överlag är monterings och driftsinstruktionerna undermånliga särskilt Ec ,det är precis där man kan tjäna pengar och tid med att ha en fullständig dokumentation tillhands såväl säljare som köpare.Nåväl har en fundering på kabel med stickkontakt från inomhusdelen det är väl inte så många som har 16A säkrat på vanligt uttag , hur kan man säkert ta ut startströmmen på uppgivna 20,5A från ett vanligt enfas uttag?. Vi drog nu EKLK 2,5mm2 från centralen säkring 16 A till brytare och sen till kopplingsplint på innomhusdel och vidare till utedel med samma kabel. häsn
GrevenMin Energi centra pump har stått still i över 3 veckor nu, för andra gången. Som du vet har jag haft en kille som har kollat den, ni två har talats vid.Han är till 95% säker att det är växelventilen som har fastnat. Du vet ju tydligen att vår VP har gått tom och har fått in fukt och syre men min kylkille anser att det är nonsensprat. Jag vill ha min utedel utbytt eller reklamera hela hela pumpen. Jag har tre frågor som jag har ställer jag på detta forum för att fler EC ägare borde få veta vilka garantier du lämnar.Är det så att reklamationsrätten och garantin är förbrukad om du tror dig veta att värmepumpen har gått tom eller har läckt gas?I samtalet du hade med kylkillen som kollade min EC pump kom det upp något om ARN om att du har tidigare haft rätt i liknande fall. Menar du att det inte är någon ide att jag går denna väg för att hävda garantirätten?Intressant att du haft att göra med ARN ( Allmänns Reklamations Nämnden) innan, men min lokala konsumentrådgivare har sagt att ARN inte sysslar med värmepumpsfrågor. Min kylkille som jag inte vill namnge här på forumet har cert 3.2. Han bör kunna det mesta eftersom det inte finns någon högre utbildningsnivå inom värme och kyla. Vad har du för utbildningar eller kunskap som gör att du över telefon kan utesluta min kylkilles diagnos som faktiskt har testat min VP?