0 medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
Sen min gamla ide om en förfylld färdig maskin där plattvärmeväxlaren är så pass liten att du kan såga upp ett hål i väggen på kanske 15 x 15 cm och installera allt själv utan vare sig quick connect eller vakumsugning. Färdigt kopplad växlare som du trär in genom hålet i väggen alltså.
Står och väljer mellan 350 liter eller 500 liters acktank. Vilket är optimalt till EC pumpen, blir det segare system med 500 istället för 350 eller är det inte så stor skillnad. Jag kommer ha den till golvärmeslingor (150 kvm) samt förvärmning till tappvatten. Under sommaren är tanken att systemet skall stödvärma poolen (24kbm).Vilken tank torde vara optimal för mig. Jag har inga utrymmesproblem så det spelar ingen roll att den är stor.
Citat från: Rickard skrivet 02 mars 2009, 17:01:51Sen min gamla ide om en förfylld färdig maskin där plattvärmeväxlaren är så pass liten att du kan såga upp ett hål i väggen på kanske 15 x 15 cm och installera allt själv utan vare sig quick connect eller vakumsugning. Färdigt kopplad växlare som du trär in genom hålet i väggen alltså.Frågan är plattis eller koaxial......Plattisen måste hängas så att oljan kommer tillbaka och sen tryckstötarna vid värmeväxling (när maskinens 4-vägare ändrar till avisning). Finns det någon tryckutjämnare på kylmedel liknande det man har på vvs när man har problem med smällar i rören ? När man läser bruksen till många plattvärmeväxlare är dom väldigt känsliga för tryckstötar. Sen bör man väl satsa på elektronisk expansionsventil istället för kapillär.
nu varnar en del för plattisar men jag vet att titan växlare fungerar rätt bra om de andvändes rätt.