0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
HejHar hittills varit mycket nöjd med min Energicentrapump. Inget elpatronstöd ännu. Laddar acktanken för både VV o uppvärmning av huset. Inga avfrosningsproblem. Temp ställd på 53 grader.Klippt ur logfiler lite data för ngr tempkurvor samt elförbrukning under motsvarande tid.Har ni några synpunkter?/Per
Citat från: speli skrivet 19 januari 2009, 01:58:24HejHar hittills varit mycket nöjd med min Energicentrapump. Inget elpatronstöd ännu. Laddar acktanken för både VV o uppvärmning av huset. Inga avfrosningsproblem. Temp ställd på 53 grader.Klippt ur logfiler lite data för ngr tempkurvor samt elförbrukning under motsvarande tid.Har ni några synpunkter?/PerHej SpeliDet ser kanon ut ThumbsupDet är fantastiskt att du klarar att köra både VV+hus vid dessa ute temperaturer.(Pumpen levererar ca 3-3,5 KW vid dessa utetemp.)Ser också på din effektdiagram att avfrostnings intervallen ligger på 2h vilket är max (måste bero på den fina/torra norrländska luften).Eftersom du skriver att du loggar både pump + elpatroner i samma diagram så innebär det att elpatronerna har varit till 4 ggi den period som du redovisar.Det är bara att gratulera ThumbsupPS.Hur är din utetempgivare placerad ? Kan du ta en bild?MVH Teltur
57 ºC hetgaser vid 44 ºC utg temp vatten är aldeles för lågt ! var är denna temp mätt ? ?om tempen är korrekt mätt är antagligen maskinen överfylld...i förhållande till kondensorns effekt .ACE
min tvångsänker vid 97 ºC på hetgaserna Art ..... b00kTeorin kommenterar jag inte ens Edit : utdrag ur SM:If the gas discharge temp is between 93℃ and 97℃, compressor speed is maintained as the current speed, without increasing. If the gas discharge temp is between 97℃ and 110℃, compressor speed drops by 1Hz/3s
ACE är den temperaturen direkt efter kompressorn eller vid växlaren.Min tvångsänker vid 80 ºC mätt före kondensorn inne.