0 medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
Hej på erNu har jag bestämt mig hur ute givaren skall sitta på min pump.(Se bilder)Orsaken till det är att jag tycker att pumpen går bäst så.Lite ex. från idag: ca 0 ºC ute "torrt",flytande kondensering ,framlednings temp 27-38 ºC,efter avfrostning varvar pumpen upp till 1400W på ca 30 sec därefter följer den medframlednings temperaturen upp till ca 1550W innan de avfrostar.Avfrosningen går snabbt ,när pumpen avfrostar med reverserad ventil hinner deninte komma upp i max varv innan den vänder.Tiden för när kompressor börjar varvaupp resp ner vid avfrostning ligger på ca 1min och 10sec.(lite frost på kondensorn idag).Har även mätt upp lite temperaturer igår :Ute temp = -3.5 4 cm från förångaren = -3.5 0.5 mm(dubbelvikt eltejp) från förångaren = -3.5 I lammelen -7.5Ser gärna att någon annan kan dubbel kolla ovanstående värden med annat/bättre instrument.PS.Kan det vara så att konstruktions avd i Kina missat att meddela monteringenfrån vilket håll kabeln skall gå i givarhållaren ? (Sånt händer ofta även i svensk industri) MVH Teltur
För att undvika missförstånd:- de som har mest problem på det finska forumet är de som istället för den normala innedelen med "rör-i-rör" har satt in kopparslinga in acktank. - volymen på kopparslingar (ca 6liter) gör att pumpen måste efterfyllas rejält.- eftersom konceptet ändrats så stämmer inte heller storleken på kapillärröret heller.. pumpen kommer då att behöva en TEV eller dylikt.
Johnny2d vikken spännande film, en av dom vassaste jag sett!! Thumbsup En fråga bara från mig som inte riktigt förstår. Vad menar du med 45 ºC? På gassidan eller vattensidan?? Beklagar min enkelhet i förståndet :-[ men jag är mer stjärna på andra grejer än VP!! J