Historian började med att en äldre "KylKalle" (benämning på en äldre yrkesman i kylbranschen) funderade på om kapillären i maskinen var så uträknad/tillverkad som den borde. Resultatet var det som de gissade: Inte lyckat koncept i det driftsfall som "Ulti" marknadsför
- Större volym i värmeväxlaren inkl.rör till ute-enhet än vad ute-enheten har
- Kondenseringen i tankslingan temperaturberoende, stabil temp 45<->48ºC krävs, om lägre temp så blir gasen kvar i tankslingan= Kompressorn blir utan gas?
- De som monterat en liggande slinga i sin tank har ännu mera problem
- Avisningen strular för "alla", givaren i på samma ställe
Den nämnda ventilen TUEA monterades på prov för att se om gasflödet gick att hålla konstant med aktiv reglering i stället för en "styv" inställning som inte klarar av olika belastningar/temperaturer
Att sedan kylningsmöjligheten faller bort är inget som någon saknar?, dessa apparater är enbart till för att värma
Uträkningen visade att TUEA borde ge en 50% förbättring av "prestanda" vid olika belastningar, resultat kommer senare.
Det som är intressant är att andra har fått nya styrkort och dessa kort är helt olika till uppbyggnad samt ?programvara?
Och med dessa har ett par maskiner ändrat beteende helt till det bättre
Mekaniker
Måste vara en feltolkning.
hetgasrör, växlarslinga samt vätskeledning kan inte bli för grov/ ha för stor volym

en aktiv recipient innebär bara större fyllnadsmängd....den påverkar inte effekten.
maskinen bygger tryck mot stryporganet...det är endast detta som kan vara feldimensionerat i förhållande till förångaren.
Vilket inte verkar vara fallet enligt mina tester (överhettning stämmer vid rek fyllnadsmängd )
återkommer ang ett skäl till att frångå denna längre ner i inlägget

Citat: Gasen kan bli kvar i tankslingan vid för låg temp...den förstår jag inte

Men jag spånar lite...vid låg kondensering får vi lägre hetgastemperaturer...så det de menar kan vara att vi vid låga hetgastemperaturer får en kondensering tidigt i slingan...och vi får
vätska stående i botten på slingvarven !
detta är vanligt i liggande slingor (vilket även EC-pumpen har)...och ger sänkt effekt.
(det är kanske detta man försöker motverka med en exp-venti/ytterligare strypning...det är nog tyvärr fel väg att gå !!)
en slinga bör alltid vara stående...med hetgaser in i toppen och vätska ut i botten, för att säkerställa att vi inte får vätske-ansamlingar i kondensorn.
Men detta är lätt att eliminera på EC:n...montera innedelen i taket (med luckan nedåt )..så får ni slingvarven åt rätt håll.
Iden är så pass bra, att jag härmed rekomenderar alla att montera dessa i taket hädanefter ....
Ang exp-ventilen och 50% effekt-ökning...ska jag försöka att inte vara sarkastisk !!
Till att börja med så är jag nästan säker på att denna maskin är en gammal beprövad L/L-maskin....som garanterat gått med rätt värden från början = Felet ligger inte i stryporganet
För att försöka få problematiken begriplig !
vi utgår från ett fast värde på utetemperaturer ,kondenseringstemperaturer mm
Om vi har en förångare med 4,2 kw kapacitet..samt en kompressor med 1,7 kw kapacitet...undrar var jag fått dessa värden ifrån

så blir detta 5,9 kw i upptagen effekt.
har vi sen en kondensor som bara kan avge 4,9 kw ...så får vi problem....ska vi anpassa fyllning/flöden efter förångaren (överhettning) eller kondensorn (underkylning/hetgastemp) ? ? ?
vi måste för att kunna få effekt (värme)på denna maskin optimera köldmedieflöden/hetgas-temperaturerna efter kondensorn...och sen får förångareffekt samt kompressorenergi anpassas efter denna.
I ovan nämnda fall kommer vi om vi anpassar fyllningen efter rätt hetgastemp och underkylning få en för hög överhettning (ej fullständigt utnyttjad förångare) samt en drifts-ström som understiger den rekomenderade.
vi har alltså sänkt kompressoreffekt samt förångareffekt till kondensorns ( 4,9 kw)
Och bättre blir det inte...kondensorn bestämmer max-effekten.
försöker vi justera efter något annat...försämrar vi bara värmeeffekten.
Pga skillnader i exemplar på EC vill jag revidera den rekomendation på drifts-strömmar jag kom med innan jag hunnit jämföra flera exemplar.
dessa rekomendationer kom efter utvärdering av en maskin (min)..som har en OK kondensor.
En med bra VVX ska hamna på max 7,2 A..medan vissa bör hamna under.
Om man vill optimera den EC man har, bör man be en kyltekniker justera in pumpen enligt ovan
dvs: hetgastemperaturer, underkylning samt om möjligt vatten flöde...skit i resten !!!
mvh. ACE