0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Teltur skrivet 11 januari 2009, 13:32:02När det bildas is/frost på kondensorn så minskar stömförbrukning till pumpen. Om pumpen toppar tex 7.5A så sjunker det till tex ca 7A innan avfrostning.Man kan se det i mina kurvor , se kl 07:00-10:00 mer frostbildning ,kl 11:00-12:30 mindre frost.En fråga till er som kan kylteknik , minskar belastningen på kompressor ju mer is/frost man har på kondensorn ?Helt rätt.Likadant på min L/L, förklaringen är att med frost på förångaren tas mindre energi upp från uteluften, vilket gör att värme och tryck sjunker i omvandlingen från kallt kylmedium via kompressor till värme. När man har en enkel on-off kan man se detta på förbrukningen i A beroende på utetemp, däremot svårare och se på en inverter som reglerar i olika hastigheter.
När det bildas is/frost på kondensorn så minskar stömförbrukning till pumpen. Om pumpen toppar tex 7.5A så sjunker det till tex ca 7A innan avfrostning.Man kan se det i mina kurvor , se kl 07:00-10:00 mer frostbildning ,kl 11:00-12:30 mindre frost.En fråga till er som kan kylteknik , minskar belastningen på kompressor ju mer is/frost man har på kondensorn ?
Citat från: FRJO skrivet 10 januari 2009, 10:17:08japp då kan man säga att nått är galet frågan är bara vad?De punkter som finns kvar på checklistan bör vara följande: .1: Sensorn/elektronik fuktdrabbad i utedel = ev halvfart på kompressor (provmät gärna sensorn + hårtork på styrkortet) Finns chans att fukten satt sig inuti krympslangen eller på styrkortet och ställer till med jävelskap. 2: Fel på sensor i innerdelen som ger för låga värden så att kompressorn också går ned i varv, provmät denna också.3: Pyspunka på kylmedel. (det som säger emot detta är om A-styrkan på max varv verkligen går upp till 7,2-7,3A Om nu pumpen far upp till 8A på 100% kan du ev ha för mycket kylmedel i kretsen så den kroknar, Ring greven här.Eftersom du skrev att pumpen fick fnatt efter london-dimma tror jag på alt-1, om det nu är för varmt ute kan du ju ta ett glas med isbitar, doppa ned sensorn där under drift, efter max 3 min ska pumpen ha gått upp i varv, om inget händer är det styrfel, antingen på själva sensorn eller styrelektroniken. Prova då först med varm hårtork på samma sensor, då ska pumpen gå ned i varv alt stoppa efter en stund, gör den det bör du då prova att torka ur styrkortet med hårtork o se om det händer något.
japp då kan man säga att nått är galet frågan är bara vad?
Några driftsdata ( inga givarändringar ): Minus 8-9 grader,klart och torrt: avfrostar 4 min, fulleffekt 6,5 A efter mindre än 2 min.Tid mellan avfrostningar drygt 2 tim.Minus 3-4 grader, mulet,något snö i luften (utetempgivaren rakt ut):avfrostar 5 1/2 min,indikerar full effekt efter +1min men endast 5,5-5,9 A, går upp till 6,5-6,8 A ca 18 min efter avslutad avfrostning. 53 min mellan avfrostningar.Samma förhållanden, utetempgivaren just instucken:avfrostar 5 1/2 min,full effekt 6,5 A efter +1 min, 7,1 A efter ytterligare några minuter, 6,6-6,9 A efter en halvtimme. 59 min mellan avfrostningar.Efter ett par timmar med temphöjning till 0-gradigt går pumpen oavbrutet med 6,2 A utan att avfrosta.Greven: ber om ursäkt för min spetsiga kommentar ang. stegningen i mitt tidigare inlägg. Tycker mig förstå att du faktiskt var av åsikten att "så ska det vara". Vad gäller garantimässigt om vi flyttar givaren??Övrigt: Stort tack för värdefull info. Allas engagemang är imponerande.
Ser nu på din presentation att du har 140m2 med 500l acktank, jag får ditt effektbehov till mellan 7500-9800W beroende på hur isoleringen är exkl varmvatten, så jag tror att det är trilskande sensor + att din pump storknar av effektbehovet när du närmar dig nollan. Kan du köra bypass på din acktank för o se om pumpen då orkar mera ? Du får rådfråga krister om du ev får klippa termostatet för jag skulle nog prova och sätta denna sensor i en vit eldosa som är öppen undertill och montera denna mot väggen brevid utedelen i samma höjd där du har anslutningarna med kylrören.
Citat från: Art Deco skrivet 12 januari 2009, 00:09:13Ser nu på din presentation att du har 140m2 med 500l acktank, jag får ditt effektbehov till mellan 7500-9800W beroende på hur isoleringen är exkl varmvatten, så jag tror att det är trilskande sensor + att din pump storknar av effektbehovet när du närmar dig nollan. Kan du köra bypass på din acktank för o se om pumpen då orkar mera ? Du får rådfråga krister om du ev får klippa termostatet för jag skulle nog prova och sätta denna sensor i en vit eldosa som är öppen undertill och montera denna mot väggen brevid utedelen i samma höjd där du har anslutningarna med kylrören. go kväll alla värme tokar !!håller med art bryt strömmen klipp givar kabeln o skarva på en kabel. löd gärna skarvarna o sätt krymp slang för o slippa kryp strömmar. dra iväg givaren en bit ifrån pumpen neråt o åt sidan o gärna ut en bit från hus fasaden.krister