0 medlemmar och 45 gäster tittar på detta ämne.
Hej !!Nu har jag en fråga om min pump som inte orkar upp till full effekt,, vi har 6,5 plusgrader ute och pumpen går som mest på 6,8 A och 1550 watt.Den avfrostar regelbundet, men varför går den inte upp på full effekt mellan avfrostningarna??Sensorn baktill ligger ca 3-4 cm utanför förångaren..Den går snabbt upp till 1400 watt senare till 1550 watt men den saknar det sista steget upp till 1700-1800 watt, men det kanske måste bli någon grad varmare ute för att den skall gå upp till full effekt..Jag har då även bytt min cirkpump till en wilo PN10-IP42 med 3 effektlägen. 1. 46 Watt, 0,2 A 2. 67 Watt, 0,3 A 3. 93 Watt, 0,4 A, och jag kör på 1:a läget.. hur påverkar det min avläsning på elmätaren om man jämför med den gamla cirk-pumpen??
Kan du redogöra hur du kopplat in din pump och hur du ställt in (fast eller flytande kond + vilka temp), du skrev tidigare att det var en gjutjärnspanna från 1955 utan shuntar, finns ju annat som kan knasa förutom det omtalade sensorn.
hur stort hus har du? tidagere förb mm. Man kan räkna lite baklänges hur långt den skall klara. själv behöver jag ca 4-5 kw vid nollan så för min del hade inte en E C pump klarat nollan hellersen är det så om man kör fast kond och kör varmvatten (tar en dush) och ligger på gränsen vad vp klarar då sjunker tempen snabbt och då tar det grymt lång tid innan vp har hämtat igen detta
japp då kan man säga att nått är galet frågan är bara vad?
hej alla första posten he hejag har samma förutsättningar som Lewke,och tänkt koppla in vp till våren, men om jag har förstått greven,rätt så är det bästa att koppla in på avtappningen längst ner på,pannan och där bak in till pannan. ?? för att shunten ska funka,och undvika köra värme i elementen på sommaren,, Eller har jag,fått allt om bakfoten.?? vill ju se till så det blir så bra som möjligt med inkopplingen. Teltur följer dina test med spänning studs(du vet vem)mvh kchris
När det bilddas is/frost på kondensorn så minskar stömförbrukning till pumpen. Om pumpen toppar tex 7.5A så sjunker det till tex ca 7A innan avfrostning.Man kan se det i mina kurvor , se kl 07:00-10:00 mer frostbilning ,kl 11:00-12:30 mindre frost.En fråga till er som kan kylteknik , minskar belastningen på kompressor ju mer is/frost man har på kondensorn ?