0 medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.
Detta påminner om problematiken med temp-sensorns placering på utedelens lamellpaket. Lewke, har du läst inläggen o bilderna om detta tidigare på denna tråd ? Om inte, -bilder sidan 83 och själva tågordningen från sidan 90 om mecket kring sensorn. Några sidor tillbaka finns också den xl-mall med ohm-värden för denna sensor. En kort repris på detta är alltså att du provar och dra ut sensorn ur lamellerna på utedelen och låter den hänga löst ett tag för o se om det blir skillnad, bilder i repris nedan.
Jag har provat med min givare instucken i förångaren...fungerar bra !enda nackdelen är att tempen den känner är (Gissningsvis) 5 -10 ºC under utetemperaturen (den kommer snarare läsa förångningstempen)...vilket kommer leda till att den stängs av vid 5 -10 ºC högre utetemp än tänkt = alltså någon stans mellan -15 och -20 ºC ute !ACE
Jag har provat med min givare instucken i förångaren...fungerar bra !Tackar för den ACEenda nackdelen är att tempen den känner är (Gissningsvis) 5 -10 under utetemperaturen Bra då kan man köra pumpen när det är +2 ute utan att nån comp speed limit går in."den kommer snarare läsa förångningstempen".Kanon då använder vi den föratt starta vår "defrosting operation time" och sen stoppar vi den med samtidigtsom outdoor coil sensor visar 13 ºC.vilket kommer leda till att den stängs av vid 5 -10 högre utetemp än tänkt När vi annvänder outdoor temp sensor för att kolla förångningstempen i avfrostninscykel så använder vi den bara till det.När compressor stannat och fläktethar varit igång i 3 min då börjar vi läsa outdoor temp för ute temp.Som sagt detta är ett test och detta är vad jag tror och hoppas på
-7 ute, den tappar mer å mer. Drygt 30 i tanken nu.Den orkar inte hålla undan riktigt, men det är nog för mycket begärt nu, huset är stort & gammalt.Lär nog slå över till pellets innan sängdags. Synd å bryta testet men vad gör man...Den går dock på stadiga 1400-1450w, å som sagt den tappar inte i temp som den gjort tidigare när man drog igång elementen.Det ska bli kul å testa den runt nollan, se om den klarar huset då.
Aloha, here are the votes from Jamtlands jury:-11 idag och hyggligt torrt ute.Pillade in den (sensorn alltså!) in i förångaren så den satt stadigt och väntade på avfrostning.Resultatet blidde då att.............. nu är det spännande va??....Jo, efter avfrostningen så var min foma sådär sanslöst seg igen... började på 900w 10 minuter, sedan 1200w 10 minuter osv, hinner knappt upp i full fart innan det är dax för avfrostning.Så resultatet från detta test på min pump är att det inte fungerade och pumpen blev seg och stegrade effekten långsamt igen, tyvärr.Btw, Den får köra på såhär nåra cykler till för att se om avfrostningsintervallet ökas. De borde rimligen göra det efterssom det knappas blir nån is på den med denna lusiga fart, heheheHöres!-Johnny
Har ni glömt specifikationen som nämndes tidigare , vi talar om 2 helt olika sensorer.Förångarens sensor (coil-sensor/längst ned) ska avbryta avisning när förångaren uppnår temp på +13 ºC på suggasrör.vid avfrostning är det en kondensor.....och tempen +13 ºC är i detta fall på vätskeledningen.Utetemp-sensor (högst upp på förångaren) börjar reglera ned hastigheten på kompressorn från +12 och uppåt i olika steg.Så om vi stoppar i en utetemp-sensor som varvar ner kompressorn vid +12 i en förångare som hettats upp till minst +13....Tempgräns +13 för coil är i botten, vanligtvis är toppen på förångaren kondensorn varmare - runt 4-5 ºC högre (17-18 ºC då på EC) toppen av KONDENSORN matas med hetgaser från kompressorn vid avfrostning = mycket varmare än så, det är därför det ryker ånga.När nedkylningen påbörjas efter avisning tar det c:a 1-2 min innan förångaren får minst samma temp som omgivningen.den del av förångaren(värmedrift igen ) som blir nedkyld sist efter en avfrostning är utgången = överkant ,vid sensorn.Vi har en fördröjning i sensorn, låt oss säga mellan 4-5 min mellan 2 värden, som tillkommer till naturlagarna.Nu kör vi med sensorn istoppad - det är -5 ute för tillfället.Maskinen går fullt och kommer fram till avisning, 4-vägaren vänder och börjar hetta upp förångaren, det är 50% is i den, så det tar c:a 5 min för allt att smälta o rinna ner, när den helt sjöblöta botten på förångaren ( vad var det vid avfrostning nu igen )når +13 är det då minst +15 högst upp.återigen ,mycket varmare än så !Nu slutar avisning, 4-vägaren vänder och värmeprocessen börjar igen = att förångaren börjar kylas ned. Direkt vid start är nu förångaren med fläkt på minst +15 varm högst upp där ute-temp-sensor sitter intryckt och invertern frågar - hur varmt e-re, jo +15 ute, ok jag varvar ned, det kan ta c:a 2-3 min innan förångaren kommit ned till korrekt utetemp på -5, + att sensorn i sig har en fördröjning, så eftersom maskinen gör en request var 3:e minut blir det då ev på den 9:e minuten som maskinen varvar upp när det korrekta värdet nu uppnåtts. Så på en 47 min tidscykel, minus max 9 min avisning, minus 9 min felindikering får vi då runt 29 max, sen adderar maskinen värdena från förra avisningen i minnet och då blir det än mindre.Verkar detta bekant ?Nu kör vi så här hela tiden och det blir kallare, vi kommer att ha samma fördröjning på full kapacitet tills vi når c:a -10 till -15, för då kyler förångaren ned sensorn så pass mycket att när inverter gör sin request den 9:e minuten säger ute-sensorn, hey det är över -20 ute nu, stäng av helt....Givaren som sitter bakom förångaren påverkas iom luftdraget inte nämnvärt av "strålnings-kyla"Alternativ-2:Man lossar sensorn och sätter den på ett ställe där varken väder eller ånga från förångaren kan påverka programmet, då bör tanken bakom denna inverterstyrning fungera, alternativ full omprogrammering av chipet, men de e en annan story.....
Det har jag helt missat, får testa det.Tack för tipset.I skrivande stund är det -1 ute och framledningstempen ligger på 25graderCitat från: Art Deco skrivet 07 januari 2009, 06:10:33Detta påminner om problematiken med temp-sensorns placering på utedelens lamellpaket. Lewke, har du läst inläggen o bilderna om detta tidigare på denna tråd ? Om inte, -bilder sidan 83 och själva tågordningen från sidan 90 om mecket kring sensorn. Några sidor tillbaka finns också den xl-mall med ohm-värden för denna sensor. En kort repris på detta är alltså att du provar och dra ut sensorn ur lamellerna på utedelen och låter den hänga löst ett tag för o se om det blir skillnad, bilder i repris nedan.
Förtydligande i detta exempel:Nu kör vi så här hela tiden och det blir kallare, vi kommer att ha samma fördröjning på full kapacitet tills vi når c:a -10 till -15, för då kyler förångaren ned sensorn så pass mycket att när inverter gör sin request den 9:e minuten säger ute-sensorn, hey det är över -20 ute nu, stäng av helt....Givaren som sitter bakom förångaren påverkas iom luftdraget inte nämnvärt av "strålnings-kyla"