0 medlemmar och 27 gäster tittar på detta ämne.
Tack för infon Tellur.Jag skall höra lite med Krister vad han tycker att jag skall göra. Iofs så påverkar ju inte mätningen något så den skulle jag ju kunna göra för att se om kompressorn är helt kaputt.Får se var jag hinner med idag, med jätte tack för infon om hur man gör.Detta forum är fantastiskt.MvhMicke W
om du skickar ut 25 grader i botten med ett normalt delta på ca 5 grader så laddar man övrdelen med 30 ºC Optimal skiktning är nog grymt svårt att få jag kör c-pumpen på lägsta, sätter jag på elpatronen på mitten på 60 grader så till slut har jag 55 ºC i botten, ändå att jag har radiator returen in under elpatronerna. med kontentan att vp stannar.Soltank med elpatronen överst, skiktplåt, bivalent shunt och mata in vp under skiktplåten så man får flöde uppåt med vp vatten så man köra med elspets när det är kallt utan att störa vp driften typ som ctc eco el fast med mycket volym och massa extra slingor och utgångar ved-pellets,sol,vp,el då har man alla alternativ
4.en kulvert slinga i bitten på tanken skulle nog funka bra då kyler du tanken underifrån,jag tror egentligen det är den enda vettiga sysslan för en slinga =) då ställer den inte till med en omröring i tanken ,,,logiskt bör det kalla vattnet stanna på botten i tanken utan att röra om vattnet i tankenju större skillnad du har mellan ingående vatten i pumpen å utgående ju bättre är det=)så ju lägre in temp du fixar att hålla på vattnet i botten på tanken ju bättre går pumpenpumpen blir effektivare.så om du leker med tanken att du klarar av att sänka tempen i botten 5-10 grader med din kulvertslinga så blir pumpen effektivare.ju varmare vatten du krämar ut ur maskinen ju dyrare går den,men jag skulle tippaa på att om du kör 45-50 ut och lyckas sänka retur temp till 20-25,har du lyckats bra har hafft samma ide i mitt garage,sätt in radiator returen som matning till garagets golvvärme för att ta ner tempen på returen + att förvärma varmvatten i botten på tanken med en långslinga hoppades att kunna komma ner i en konstant temp på ca10-15 grader i botten på tanken det låter dumt men nån kylkille här på forumet guide mig å räknade på vilken skillnad det skulle göra å det va ganska stor vinst,om jag inte minns fel så gav pumpen ut ca 1kw mer i effekt utan att dra mer ström.på ett år märks det säkert hyfsat stor skillnad.....och dessutom har du ett mycket väl anpassat system för solvärme om du vill solfånga i framtidensystemet kostar egenntligen inte mer än ett normalt system så jag fattar inte varför dom inte bygger på detta sättet då det bara skulle va fördelar med deten sån anläggning tror jag inte skulle kosta mer en en tank med 4 slingor i ...
Finns det någon bra tank som har dessa förval "slingor" att köpa eller måste man specialbeställa.Vad är bivalent shunt ?
Citat från: jerko skrivet 06 januari 2009, 20:36:13Finns det någon bra tank som har dessa förval "slingor" att köpa eller måste man specialbeställa.Vad är bivalent shunt ?Det är en shunt som tar vatten från två ställen i tanken och använder det som passar bäst för tillfället.Tex 1 från toppen av tanken, 2 från mitten av tanken, 3 retur från radiatorslingan. Av dessa tre blandas det mest ekonomiska till radiatorerna igen. Kort sagt används vatten från 1 toppen av tanken så lite som möjligt och upprätthåller därför bra skiktning i tanken.Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 06 januari 2009, 21:10:27Citat från: jerko skrivet 06 januari 2009, 20:36:13Finns det någon bra tank som har dessa förval "slingor" att köpa eller måste man specialbeställa.Vad är bivalent shunt ?Det är en shunt som tar vatten från två ställen i tanken och använder det som passar bäst för tillfället.Tex 1 från toppen av tanken, 2 från mitten av tanken, 3 retur från radiatorslingan. Av dessa tre blandas det mest ekonomiska till radiatorerna igen. Kort sagt används vatten från 1 toppen av tanken så lite som möjligt och upprätthåller därför bra skiktning i tanken.Mvh ThomasDet låter ju som en himla fiffig shunt men den låter dyr. Innebär det krångligare installation ??
Inte för att detta hör till tråden men Dala tanken är enligt mig bästa tanken om man skall köra.Jag har en 500L Biv shunt elpatron 2x vv-slinga och 1 solslinga. Kör EC ut i mitten av tanken och in i topp. Funkade riktigt bra när allt funkade. Skall upp med solpanelerna så fort jag får tid, vill få igång VP först så skall jag ta det sen.Shepard jag har kommit så långt som det står här i tråden.MvhMichael W
Har fått lite problem med min värmepump nu nyligen. Det började med att det va ca 5+ ute och dimmigt, då sjönk framledningstempen ner till ca 27grader, och sen har den inte stigit efter det. Pumpen drar sina 7,2-7,3A och inatt hade vi -12grader och då va framledningstempen 26grader, och idag är det i skrivande stund 1+ och framledningen ligger på 27grader. När jag precis hade köpt pumpen va va det inga större bekymmer att få den att ligga på 40-45grader.Temperatur skillnaden på vatten in och ut ur pumpen är inte så jättestor, och jag har testat med att strypa flödet på vattnet för att se om det hjälpte, och då stack tempen upp, men då cirkulerade o andra sidan inte vattnet som det skulle.Nån som har nån idé om vad som kan vara tokigt?(kanske ska tillägga att gasröret in i inne delen blir kanske max 40-50 grader)Mvh. Mattias
Citat från: Mickee skrivet 06 januari 2009, 22:54:51Inte för att detta hör till tråden men Dala tanken är enligt mig bästa tanken om man skall köra.Jag har en 500L Biv shunt elpatron 2x vv-slinga och 1 solslinga. Kör EC ut i mitten av tanken och in i topp. Funkade riktigt bra när allt funkade. Skall upp med solpanelerna så fort jag får tid, vill få igång VP först så skall jag ta det sen.Shepard jag har kommit så långt som det står här i tråden.MvhMichael WTack för alla svarDalatanken är det den som tillverkas i Stocksbro,Stora-skedvi
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 06 januari 2009, 17:07:064.en kulvert slinga i bitten på tanken skulle nog funka bra då kyler du tanken underifrån,jag tror egentligen det är den enda vettiga sysslan för en slinga =) då ställer den inte till med en omröring i tanken ,,,logiskt bör det kalla vattnet stanna på botten i tanken utan att röra om vattnet i tankenju större skillnad du har mellan ingående vatten i pumpen å utgående ju bättre är det=)så ju lägre in temp du fixar att hålla på vattnet i botten på tanken ju bättre går pumpenpumpen blir effektivare.så om du leker med tanken att du klarar av att sänka tempen i botten 5-10 grader med din kulvertslinga så blir pumpen effektivare.ju varmare vatten du krämar ut ur maskinen ju dyrare går den,men jag skulle tippaa på att om du kör 45-50 ut och lyckas sänka retur temp till 20-25,har du lyckats bra har hafft samma ide i mitt garage,sätt in radiator returen som matning till garagets golvvärme för att ta ner tempen på returen + att förvärma varmvatten i botten på tanken med en långslinga hoppades att kunna komma ner i en konstant temp på ca10-15 grader i botten på tanken det låter dumt men nån kylkille här på forumet guide mig å räknade på vilken skillnad det skulle göra å det va ganska stor vinst,om jag inte minns fel så gav pumpen ut ca 1kw mer i effekt utan att dra mer ström.på ett år märks det säkert hyfsat stor skillnad.....och dessutom har du ett mycket väl anpassat system för solvärme om du vill solfånga i framtidensystemet kostar egenntligen inte mer än ett normalt system så jag fattar inte varför dom inte bygger på detta sättet då det bara skulle va fördelar med deten sån anläggning tror jag inte skulle kosta mer en en tank med 4 slingor i ...Tack för svaret. Är som sagt nybörjare så jag har några returfrågor...1. Menar du att kulvertslingan bör vara en plattvärmeväxlare helst i mitten på tanken?2. Jag har fundering på att komplettera mitt ftx med vattenbatteri på tilluften och då skulle det kunna sitta på samma shuntgrupp som golvslingorna fast i slutet på dessa. Skull det rimligt vis ge den positiva effekt som du menar med att sänka tempen i botten på tanken ytterligare?3. Varför är plattvärmeväxlare bättre än slinga.4. Är det i detta fall bäst med flytande eller fast kondensering ?
Citat från: Lewke skrivet 06 januari 2009, 21:19:45Har fått lite problem med min värmepump nu nyligen. Det började med att det va ca 5+ ute och dimmigt, då sjönk framledningstempen ner till ca 27grader, och sen har den inte stigit efter det. Pumpen drar sina 7,2-7,3A och inatt hade vi -12grader och då va framledningstempen 26grader, och idag är det i skrivande stund 1+ och framledningen ligger på 27grader. När jag precis hade köpt pumpen va va det inga större bekymmer att få den att ligga på 40-45grader.Temperatur skillnaden på vatten in och ut ur pumpen är inte så jättestor, och jag har testat med att strypa flödet på vattnet för att se om det hjälpte, och då stack tempen upp, men då cirkulerade o andra sidan inte vattnet som det skulle.Nån som har nån idé om vad som kan vara tokigt?(kanske ska tillägga att gasröret in i inne delen blir kanske max 40-50 grader)Mvh. Mattiashej.hmm hur ser ute delen ut ?? blir det is/snö på hela elementet ??