0 medlemmar och 42 gäster tittar på detta ämne.
Nu när pumpen fungerar så finfint så börjar jag ju se hur mitt lilla värmesystem funkar. Jag blir dock litet fundersam på min leverantörs (foma..) information till mig. De sa nämligen att det räckte fint att docka innedelen i serie innan min Elpanna. Det är en rätt gammal elpanna från 1983 och med bara 16 liters tank och en endaste ratt som man reglerar vilken vattenremperatur man vill ha.Till funderingen: Vid ngt mildare grader -7 och varmare så klarar ju värmepumpen av att värma hela huset själv men vid avfrostningar så kyler värmepumpen ner elpannan nått så fruktansvärt så den tok kör på 3-6 kw bortåt 5 minuter för att värja sig för allt kallvatten som kommer. Jag borde väl rimligen ha en acctank som jämnar ut detta va? Riktigt effektivt blir det inte idag och dessutom så skiftar det en del i temperatur i elementen beroende på vad som händer..Bör jag ha en acctank emellan delarna? Räcker det med en rätt liten? Tips o ideer emottages med glädje Thumbsup-Johnny
Tack för infon Tellur.Jag skall höra lite med Krister vad han tycker att jag skall göra. Iofs så påverkar ju inte mätningen något så den skulle jag ju kunna göra för att se om kompressorn är helt kaputt.Får se var jag hinner med idag, med jätte tack för infon om hur man gör.Detta forum är fantastiskt.MvhMicke W
Då har man varit ute igen.Lite värden:Jag hade 1,1 ohm mellan U-V-W oavsätt hur jag mätte.U-V-W mot chassit blev oändligt motstånd. Dvs omätbart med min multimeter iaf.Så förhoppningsvis är det fel på nått av korten.Hur svårt är det att byta korten. Kollade bara lite snabbt men det högra kortet verkar det finnas några lödda kablar´?de är jätte lätt !! allt e snabbkopplingar o en del flatstift !! ingen lödning !!!!!! vi byter hela el boxen.kristerJag har min pump sitter 2 meter upp på väggen så det kan ju bli ett intressant byte
Då har man varit ute igen.Lite värden:Jag hade 1,1 ohm mellan U-V-W oavsätt hur jag mätte.U-V-W mot chassit blev oändligt motstånd. Dvs omätbart med min multimeter iaf.Så förhoppningsvis är det fel på nått av korten.Hur svårt är det att byta korten. Kollade bara lite snabbt men det högra kortet verkar det finnas några lödda kablar´?Jag har min pump sitter 2 meter upp på väggen så det kan ju bli ett intressant byte
av det...en 750 liters tank med utag å inladdning på rätt ställen vore skoj att köra pumpen motmen jag tror man skulle få trixa lite med in och utags ställen i tanken för att få en optimal skicktning och en optimal funktion på tanken men det ska baske mig gå
HejVp har varit igång i 2 dygn med fast motstånd på 9,1kohm. Den går väldigt snabbt upp till 3:e läget. Oavsett om det är -13 eller som nu +1. Men den går aldrig över 1450w. Det fattas 300W till fullt läge, iallafall nu när det är plusgrader ute. Vid massa minus grader kan jag förstå att den inte "orkar upp" max var då 1360W. Kan det vara en begräsnare om maskinen tror att det är +18 ute? Avfrostningen fungerar klanderfritt och har en topp på 1670W, mer än innan. Jag har inte startat om den, nu när den går så¨vågar jag inte PeterKrister du får gärna skicka en ny givare.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 06 januari 2009, 11:33:50av det...en 750 liters tank med utag å inladdning på rätt ställen vore skoj att köra pumpen motmen jag tror man skulle få trixa lite med in och utags ställen i tanken för att få en optimal skicktning och en optimal funktion på tanken men det ska baske mig gå 1.1. Vad skulle troligen ge bäst skiktning med denna pump?2. Om man skall värma en acktank och vill kompletera med solslinga kan man då använda samma slinga som till solpanelerna3. Tankar med liten inbyggd beredare...är det bra i detta läge ?4. Om man vill ta ut värme till en växlare till en pool. Var borde den rimligt vis sitta på för höjd och vilken längd på slingan är bra?
av det...en 750 liters tank med utag å inladdning på rätt ställen vore skoj att köra pumpen motmen jag tror man skulle få trixa lite med in och utags ställen i tanken för att få en optimal skicktning och en optimal funktion på tanken men det ska baske mig gå 1.
Citat från: petertd5 skrivet 06 januari 2009, 15:45:36HejVp har varit igång i 2 dygn med fast motstånd på 9,1kohm. Den går väldigt snabbt upp till 3:e läget. Oavsett om det är -13 eller som nu +1. Men den går aldrig över 1450w. Det fattas 300W till fullt läge, iallafall nu när det är plusgrader ute. Vid massa minus grader kan jag förstå att den inte "orkar upp" max var då 1360W. Kan det vara en begräsnare om maskinen tror att det är +18 ute? Avfrostningen fungerar klanderfritt och har en topp på 1670W, mer än innan. Jag har inte startat om den, nu när den går så¨vågar jag inte PeterKrister du får gärna skicka en ny givare. Hej PeterEnl Ace är1450W är helt normalt både min och Johnnys ligger så.Men jag börjar fundera på om inte utegivaren fortfarande påverkas av avfrostnings ångornaså att Comp.Speed Limit 1 (över 12 ºC),70Hz , går inn.Får väl leka lite till. Mvh Teltur
Citat från: Teltur skrivet 06 januari 2009, 16:36:57Citat från: petertd5 skrivet 06 januari 2009, 15:45:36HejVp har varit igång i 2 dygn med fast motstånd på 9,1kohm. Den går väldigt snabbt upp till 3:e läget. Oavsett om det är -13 eller som nu +1. Men den går aldrig över 1450w. Det fattas 300W till fullt läge, iallafall nu när det är plusgrader ute. Vid massa minus grader kan jag förstå att den inte "orkar upp" max var då 1360W. Kan det vara en begräsnare om maskinen tror att det är +18 ute? Avfrostningen fungerar klanderfritt och har en topp på 1670W, mer än innan. Jag har inte startat om den, nu när den går så¨vågar jag inte PeterKrister du får gärna skicka en ny givare. Hej PeterEnl Ace är1450W är helt normalt både min och Johnnys ligger så.Men jag börjar fundera på om inte utegivaren fortfarande påverkas av avfrostnings ångornaså att Comp.Speed Limit 1 (över 12 ºC),70Hz , går inn.Får väl leka lite till. Mvh TelturOm det är givaren som styr så är ju min ur funktion så att säga. Jag har ett fast värde och den är lindad med vulkduk.
Citat från: petertd5 skrivet 06 januari 2009, 17:55:16Citat från: Teltur skrivet 06 januari 2009, 16:36:57Citat från: petertd5 skrivet 06 januari 2009, 15:45:36HejVp har varit igång i 2 dygn med fast motstånd på 9,1kohm. Den går väldigt snabbt upp till 3:e läget. Oavsett om det är -13 eller som nu +1. Men den går aldrig över 1450w. Det fattas 300W till fullt läge, iallafall nu när det är plusgrader ute. Vid massa minus grader kan jag förstå att den inte "orkar upp" max var då 1360W. Kan det vara en begräsnare om maskinen tror att det är +18 ute? Avfrostningen fungerar klanderfritt och har en topp på 1670W, mer än innan. Jag har inte startat om den, nu när den går så¨vågar jag inte PeterKrister du får gärna skicka en ny givare. Hej PeterEnl Ace är1450W är helt normalt både min och Johnnys ligger så.Men jag börjar fundera på om inte utegivaren fortfarande påverkas av avfrostnings ångornaså att Comp.Speed Limit 1 (över 12 ºC),70Hz , går inn.Får väl leka lite till. Mvh TelturOm det är givaren som styr så är ju min ur funktion så att säga. Jag har ett fast värde och den är lindad med vulkduk. Ja ,jag på det efter jag skrivit,din givare säger 10 ºC hela tiden.