0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Vänner,Gjorde den lilla enkla fixen ni beskrivit och lossade sladden med givaren, tog bort all is från den och låter den hänga ca 3 cm bakom förångaren.Sedan dess så går pumpen SOM TÅGET!!! WOHOOOOOOOEfter avfrostning hoppar den igång och inom 1 minut så kör den på 1500w och håller det hela tiden till nästa defrostning. Det är -10 här och pumpen klarar huset i stort sätt själv förutom att elpannan skjuter till en del vid avfrostningen.Fantastiskt! Hoppas verkligen att det håller sig när det blir +2 till -5 intervallet också, men det ser ju ni i söder rätt snart. Thumbsup MVH TelturStort tack Art, Ace och Teltur och alla andra som mixtrat o fixat. Tack till alla som jävlats och haft problem som bla petertd5 och såklart larsostman.Vi får hoppas att tillverkarna fixar en bättre plastplupp till givaren framöver hahaha. Känns som en dyr plastplupp i tappade kw just nu btw.Mera rapporter från mig imorron.Lycka till!!-Johnny
Citat från: petertd5 skrivet 01 januari 2009, 22:02:32Nu är den igång igen studs...sort of..Krister ringde tidigare ikväll och vi tolkade dioderna . Felet är exakt den givare som ni har klurat på under dagen. Efter ha stått med hårfön och blåst på givare, kretskort så har den hoppat igång, efter den har stått "död" i en timme. Om än bara i första läget. Verkar som mina misstankar om att fukt kan ta sig in i krympslanget inträffat här.Sensorn ska mäta 5kohm vid +25, så förmodligen tror pumpen pga fukten nu att det är runt +30 ute..inte undra på....Stäng av pumpen helt- lossa sensorn helt från plasthållaren och doppa den i ren sprit typ t-röd i 4-5 min så att spriten drar ur all fukt, torka med hårfön i c:a 5 min (inte värmepistol som är för varm) häng sen upp den på väderskyddat ställe typ i hörnet på pumpen där förångaren svänger 90* under överplåten som då får tjäna som "tak", undvik plasthållaren och kör sen igång.
Nu är den igång igen studs...sort of..Krister ringde tidigare ikväll och vi tolkade dioderna . Felet är exakt den givare som ni har klurat på under dagen. Efter ha stått med hårfön och blåst på givare, kretskort så har den hoppat igång, efter den har stått "död" i en timme. Om än bara i första läget.
Citat från: Art Deco skrivet 01 januari 2009, 22:29:51Citat från: petertd5 skrivet 01 januari 2009, 22:02:32Nu är den igång igen studs...sort of..Krister ringde tidigare ikväll och vi tolkade dioderna . Felet är exakt den givare som ni har klurat på under dagen. Efter ha stått med hårfön och blåst på givare, kretskort så har den hoppat igång, efter den har stått "död" i en timme. Om än bara i första läget. Verkar som mina misstankar om att fukt kan ta sig in i krympslanget inträffat här.Sensorn ska mäta 5kohm vid +25, så förmodligen tror pumpen pga fukten nu att det är runt +30 ute..inte undra på....Stäng av pumpen helt- lossa sensorn helt från plasthållaren och doppa den i ren sprit typ t-röd i 4-5 min så att spriten drar ur all fukt, torka med hårfön i c:a 5 min (inte värmepistol som är för varm) häng sen upp den på väderskyddat ställe typ i hörnet på pumpen där förångaren svänger 90* under överplåten som då får tjäna som "tak", undvik plasthållaren och kör sen igång.hej.gott nytt år på er alla !!hmm suttit i tel nu med art deco o även med nyllet i fel manualer mm mm mm !!blir rent ut förbannad på mig själv efter såååå många o långa funderingar o skissande .skall det vara givar placeringen då gråter jag efter all tid jag lagt ner . hoppas det är så !!!får bocka o buga till er alla som ringt o försökt ge mig hjälp med effekt stegrings problemet Thumbsup.enl de funderingar jag haft med fabriken så skall det funka på detta vis... gissar att dom inte fattat innebörden av detta.en fundering bara hmmm ace kan detta innebära nått problem med att styret inte får signal om temp på batteriet så den slutar avfrosta i tid ?? vi vill inte att den skall avfrosta onödigt länge !!i vilket fall kul att det verkar gå betydligt bättre nu med o få upp den i full effekt.frun har lovat mig att jag får mixtra lite med kontroll mätningar i morron he he hårt hållen under jul o nyår ha de gött
Citat från: Art Deco skrivet 01 januari 2009, 14:12:19Stort tack för utmärkta bilder Teltur.Som konstruktionen är på denna sensor anser jag att den enbart är för att mäta utomhustemp på inströmmande luft mot förångaren, och bör inte ta hänsyn till förångarens temp då plasthållaren inte kan leda dess värme särskilt bra.Däremot gillar jag inte alls konstruktionen ! Dels leder sensorn smältvatten in mot hållaren, sen finns det en ihålighet i plasthållaren där vatten/frost kan samlas, och när förångaren blir varm kommer då frost att omvandlas till vatten som ligger kvar där, blir nu detta smältvatten tillräckligt varmt kommer det då ta kanske mellan 1-3 min innan detta vatten får samma temp som omgivningen efter det att maskinen avslutat defrost och då går i värmeläge och då kan maskinen räkna fel, jag anser att denna konstruktion är ett riskmoment, se pilar på hur vattnet kan ansamlas och på fotot med frost på förångaren ser man klar o tydligt vatten runt sensorn. Sen om det vill sig illa har man en lödpunkt för sensorn inuti en krymplslang som vattnet kan komma in i och då orsaka felaktiga värden. Jag skulle nog flytta denna sensor till hörnet där förångaren svänger 90* och ha den under plåten som väderskydd och ej ha den tryckt mot förångaren.ACE får rätta mig om denna sensor verkligen ska känna av förångaren, jag tror inte på detta i alla fall. Se Telturs bilder nedan som jag har processat lite:Förlåt en nyfiken...Har förångaren samma lamell-avstånd som på en L/L pump?
Stort tack för utmärkta bilder Teltur.Som konstruktionen är på denna sensor anser jag att den enbart är för att mäta utomhustemp på inströmmande luft mot förångaren, och bör inte ta hänsyn till förångarens temp då plasthållaren inte kan leda dess värme särskilt bra.Däremot gillar jag inte alls konstruktionen ! Dels leder sensorn smältvatten in mot hållaren, sen finns det en ihålighet i plasthållaren där vatten/frost kan samlas, och när förångaren blir varm kommer då frost att omvandlas till vatten som ligger kvar där, blir nu detta smältvatten tillräckligt varmt kommer det då ta kanske mellan 1-3 min innan detta vatten får samma temp som omgivningen efter det att maskinen avslutat defrost och då går i värmeläge och då kan maskinen räkna fel, jag anser att denna konstruktion är ett riskmoment, se pilar på hur vattnet kan ansamlas och på fotot med frost på förångaren ser man klar o tydligt vatten runt sensorn. Sen om det vill sig illa har man en lödpunkt för sensorn inuti en krymplslang som vattnet kan komma in i och då orsaka felaktiga värden. Jag skulle nog flytta denna sensor till hörnet där förångaren svänger 90* och ha den under plåten som väderskydd och ej ha den tryckt mot förångaren.ACE får rätta mig om denna sensor verkligen ska känna av förångaren, jag tror inte på detta i alla fall. Se Telturs bilder nedan som jag har processat lite:
Citat Greven:en fundering bara hmmm ace kan detta innebära nått problem med att styret inte får signal om temp på batteriet så den slutar avfrosta i tid ?? vi vill inte att den skall avfrosta onödigt länge !!Ja helt klart !om avfrostningsfunktionen är enl de dok Teltur redovisade så .om den avslutar avfrostningen vid +13 ºC på den flyttade givaren ....kommer den aldrig komma dit !den kommer då själv-avbryta efter 9 min ! samt att det krävs -3 ºC på givaren för att ens aktivera avfrostningen... så med givaren 2-3 cm ifrån kommer aldrig avfrostningen aktiveras över -3 ºC ute.och ni kommer få en Nordic Air (is-maskin)vid temperaturer runt 0:an eller strax över.Jag har -10 ºC ute nu, och min givare instoppad i lamellerna.gångtiderna mellan avfrostningarna har sakta stigit till ca 75-80 min sen jag flyttade in min givare idag.Den varvar upp till max på ca 1-2 min efter avfrostning, och går så tills det är dags för nästa avfr.Så min ,liksom många andra här vittnat om varvar upp fort vid kallare väderlek....men håller igen runt 0 till -5 ºC ute !!varför ändras det för att man flyttar givaren.... temperaturen på sugsidan om förångaren bör vara den samma som utetempen två cm ifrån eller menar ni att det kommer in fukt i en dåligt kappslad givare ,när den hänger mot förångaren Skulle det i dessa fall vara tal om otäta givare (fabrikationsfel) eller ? ? ?det skulle då alltså förklaras med att NTC-givaren vid fuktinträngning får ett överslag/lägre motstånd=indikerar högre ute-temp.maskinen skulle alltså hålla igen vid höga utetemperaturer.Detta vore inget ovanligt...det är vanligt att man sätter broms vid höga utetemperaturer för att undvika skenande kondenseringstryck.det som förvånar är att man borde fått problem med avfrostningen (fortfarande om tidigare inlagda servicemanualens beskrivning stämmer)dels så aktiveras inte ens avfrostningen vid dektekterad temp över -3 ºC (att den överhuvudtaget aktiveras bevisar att motståndet motsvarar minst -3 ºC ute ....och lika skulle avfrostningen avbrytas efter 10 sek om givaren dektekterade +13 eller varmare.....så avfrostningen skulle avbrytas omedelbart vid fuktinträngande. NÄ, Jag är skeptisk ...som han sa !!!Grundat på ovannämnda så tror jag att det kan vara möjligt att den lilla tempförändring som flyttningen av givaren ger, räcker för att inte effektregleringen ska träda in på vissa....men det är inte lösningen. detta kommer skapa andra problem. Men Krister...har du verkligen inte en Service-manual med samtliga funktioner förklarade ? ? ?Annars måste ju fabriken kunna maila detta till dig....så får vi svart på vitt hur just denna maskin fungerar !!mvh. ACE
om avfrostningsfunktionen är enl de dok Teltur redovisade så .om den avslutar avfrostningen vid +13 ºC på den flyttade givaren ....kommer den aldrig komma dit !den kommer då själv-avbryta efter 9 min ! samt att det krävs -3 ºC på givaren för att ens aktivera avfrostningen... så med givaren 2-3 cm ifrån kommer aldrig avfrostningen aktiveras över -3 ºC ute.och ni kommer få en Nordic Air (is-maskin)vid temperaturer runt 0:an eller strax över.
Vill bara meddela att efter en avfrosning tar det nu ca 15 sec så har maskinen uppnåt full effekt. Sjäva avfrostnings cykeln är samma som innan.
Citat Greven:en fundering bara hmmm ace kan detta innebära nått problem med att styret inte får signal om temp på batteriet så den slutar avfrosta i tid ?? vi vill inte att den skall avfrosta onödigt länge !!Ja helt klart !om avfrostningsfunktionen är enl de dok Teltur redovisade så .om den avslutar avfrostningen vid +13 ºC på den flyttade givaren ....kommer den aldrig komma dit !den kommer då själv-avbryta efter 9 min ! samt att det krävs -3 ºC på givaren för att ens aktivera avfrostningen... så med givaren 2-3 cm ifrån kommer aldrig avfrostningen aktiveras över -3 ºC ute.och ni kommer få en Nordic Air (is-maskin)vid temperaturer runt 0:an eller strax över.mvh. ACE