0 medlemmar och 34 gäster tittar på detta ämne.
Varför finns det då en " coil-temp" sensor som 3:e givare i utedelen. ?Varför gick Telturs maskin upp 3 ºC direkt och med en bättre uppvärmningsperiod (enligt hans loggbild)Åtgärden med sensorn syns klart o tydligt i hans logg efter kl 12:00.Om man har en sensor som både ska känna luftens temp i kombination med förångarens reela värde skulle jag inte trycka in plast emellan som kan samla upp vatten och ge missvisningar.Det här är väl första gången som vi är oense, men helt klart har något hänt för Telturs logg börjar se riktigt bra ut nu...
Hm, vad har Teltur gjort med givaren? Tänkte också testa.. Bara lossat och flyttat på den? Närmare eller längre ifrån?
Greven har uppfattningen att denna sensor på hans maskin enbart mäter utomhustemp och inte förångartemp alls.
Nu är den igång igen studs...sort of..Krister ringde tidigare ikväll och vi tolkade dioderna . Felet är exakt den givare som ni har klurat på under dagen. Efter ha stått med hårfön och blåst på givare, kretskort så har den hoppat igång, efter den har stått "död" i en timme. Om än bara i första läget.
Stort tack för utmärkta bilder Teltur.Som konstruktionen är på denna sensor anser jag att den enbart är för att mäta utomhustemp på inströmmande luft mot förångaren, och bör inte ta hänsyn till förångarens temp då plasthållaren inte kan leda dess värme särskilt bra.Däremot gillar jag inte alls konstruktionen ! Dels leder sensorn smältvatten in mot hållaren, sen finns det en ihålighet i plasthållaren där vatten/frost kan samlas, och när förångaren blir varm kommer då frost att omvandlas till vatten som ligger kvar där, blir nu detta smältvatten tillräckligt varmt kommer det då ta kanske mellan 1-3 min innan detta vatten får samma temp som omgivningen efter det att maskinen avslutat defrost och då går i värmeläge och då kan maskinen räkna fel, jag anser att denna konstruktion är ett riskmoment, se pilar på hur vattnet kan ansamlas och på fotot med frost på förångaren ser man klar o tydligt vatten runt sensorn. Sen om det vill sig illa har man en lödpunkt för sensorn inuti en krymplslang som vattnet kan komma in i och då orsaka felaktiga värden. Jag skulle nog flytta denna sensor till hörnet där förångaren svänger 90* och ha den under plåten som väderskydd och ej ha den tryckt mot förångaren.ACE får rätta mig om denna sensor verkligen ska känna av förångaren, jag tror inte på detta i alla fall. Se Telturs bilder nedan som jag har processat lite:
Inför kylteknikern kommer imorgon. hur mycket gas skall det vara i ec pumpen?1,2kg 1,18 eller någon som har bättre koll??MIcke