0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Hänger inte med riktigt, har jag den eller "borde" jag haft en?
Tror att den går så bra som det blir??Har nog ett större effektbehov än den mäktar med,även om jag tycker det är konstigt om jag jämför med vad min L/L klarar??? Just nu så får den jobba med att förvärma tappvatten, det klarar den , kaminen går & även L/L, men jag shuntar inte ut nåt på element eller fläktkonvektorn i källaren, ville låta pumpen hämta sig efter ett försök att driva allt, visserligen med låg framledningstemp, ca 25 ºC, men den orkade inte riktigt hålla emot.Jag har också runt 0- -4 ute nu så jag kanske har hamnat i avfrostnings hysterin några skrivit om, har inte kollat, jag har tagit lite ledigt från pumpen några timmar...
Lägg av Nisse-Gurra Hade jag velat ha en ctc/Nibe så hade jag väl köpt en sådan.Nä jag ångrar inte att jag köpte Pionner för 20000 kr och sparat redan tusenlappar sedan April.Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en energicentra pump för supportens skull.Visst ,det finns kanske buggar i styret ,men det är väl darför denna tråden finns på detta Forum.
Citat från: Teltur skrivet 22 november 2008, 22:33:14Lägg av Nisse-Gurra Hade jag velat ha en ctc/Nibe så hade jag väl köpt en sådan.Nä jag ångrar inte att jag köpte Pionner för 20000 kr och sparat redan tusenlappar sedan April.Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en energicentra pump för supportens skull.Visst ,det finns kanske buggar i styret ,men det är väl darför denna tråden finns på detta Forum.Håller också med, lägg ner pajkastningen nu !På alla dessa 64 sidor(!!!) finns inga inlägg från Startrade (Pioneer),Foma och Trendimport (annan fabrik)Vi fick ett kort besök av Abatronic som dock försvann lika snabbt igen.Alltså är det enbart Energicentra som hittills bemödat sig om att hålla kundsupport, till priset av att även få besvara div frågor från kunder som köpt pumpar från andra bolag där minst 50% kommer från andra fabriker.Endast 1 kund av alla trådar här har hittills ett olöst problem som det fortfarande dryftas och grälas om.För att återgå till den omtalade avisnings-problematiken. Jag läste en tråd på en annan sida där det anges att högtycks-pressostatet löser ut på 38 bar (+60 ºC) och återsluter på 32 bar (+53 ºC) enligt en märkskylt i innerskåpet.Om vi antar att ni sätter displayen till +55 i uppvärmning, räknar med att värmeväxlaren ligger mellan 5-7 ºC i omvanling av kylmediet borde det då bli från 55+5=60 ºC till 55+7=62 ºC i effekt, då kommer alltså skyddsvakten att lösa ut pga tryck/temp och maskinen ligger sen i skyddsläge 15-30 min innan den varvar upp igen.Kan ni som har problem testa med att sätta displayen till +50 ºC som max värme och sen i olika steg gå upp +51 - +52 - +53 osv, jag tror helt enkelt att ni alla trippar tryckskyddet i slutet av värmecykeln, och när det är som fuktigast med mest avisningar blir detta då så kritiskt att det förmodligen är tryckskyddet med den fabriksinställda skyddsdelayen som ställer till det.Med en lägre inställning på uppvärmningen borde det inte finnas någon delay/fördröjning av effektregleringen.Bifogar en länk där ni skriver in temp för att få trycket i Bar, så kan ni jämföra när maskinen bråkar.http://www.csgnetwork.com/r410apresstempconv.htmlTrycktabell för kylmedier i pdf nedan, se R410aEdit: Egentligen skulle man vara full i fan och sätta ett extra termostat med relästyrning mot cirkulationspumpen, så att när temp in till vvx:en går över t.ex +50 ºC, skulle då reläet få cirkpumpen att gå från mellan till högsta hastighet =(lägsta värmeväxling).
Jag har fått en fundering nu när jag läst och funderat !Och jag har haft väldigt svårt att varför styren "håller igen" EFTER en avfrostning enbart vid nämnda utetemperarurer Jag har nu en teori :Eftersom det rapporteras att maskinerna även varvar ner innan avfrostningen ,så började jag fundera Kan det vara så att styren känner att maskinen håller på att frysa igen i "förtid" på grund av den fuktiga uteluften vid dessa ute-temperaturer. och att den varvar ner för att klara sig till nästa avfrostning ( min-tiderna mellan tillåten avfrostnings-mode är tidsbestämd). Detta är helt enkelt en skydds-parameter för att förhindra vätskeslag vid för tidig påfrysning !Det man sen skulle kunna misstänka är att denna "skydds-mode" inte nollställs vid avfrostningen...utan varv-begränsningen ligger kvar i styren och "backar" långsamt (I-tider) efter avfrostningen!lagom tills regulatorn släppt på "varvbegränsningen" har det börjat frysa på i förtid igen.....och regulatorn börjar om igen Kan det vara så ??En fråga för Krister i Kina !!PS: Krister, ha det riktigt Gott i Kina,..Här i Angola är det också Ungt, snyggt o solbränt Mvh. ACE
Gommorron....nu är det ju faktiskt så att tråden heter Energicentrapumpen, jag undrar hur många pumpar han har sålt igenom forumet, med all reklam han fått igenom detta? skall man inte då kunna få kritik på desamma ställe? & nej det är ingen pajkastning, det är dom svagheter med pumpen som jag anser finns i konstruktionen. Sen Art Deco anser iaf jag att kunden inte är den som skall utveckla produkten färdigt, samtidigt som man mixtrar med köldmedier & kylkretsar (som faktiskt enligt Swedac iaf är högst olagligt även för privatpersoner nu), & ja man kan ta dit en kyltekniker att göra detta men det finns ina tabeller med rekomendationer vad pumpen skall ha för olika värden vid olika temperaturer både på vatten & gassidan, jag undrar hur garantin kommer att funka sedan när en garantireparation skall ske & en av säljarens kyltekniker kommer ut & mäter upp pumpen & säger att det är fel förångning, kondensering på maskinen & garantin inte gäller? skall man då visa inläggen härifrån för att stärka sin rätt?