0 medlemmar och 51 gäster tittar på detta ämne.
Alla pumpar är förfyllda.Däremot kan det hända att FOMA har någon form av patent på förfyllda rör, vilket gör att vacumsugning inte behövs.
Citat från: Rickard skrivet 09 augusti 2008, 01:46:28Alla pumpar är förfyllda.Däremot kan det hända att FOMA har någon form av patent på förfyllda rör, vilket gör att vacumsugning inte behövs.hej.nej foma försäljaren pratar nog i nattmössan !! dom har inte på något sätt patent detta !! foma tillverkar inte något dom säljer.
Till Sjönära:FTX( luftvärmeväxlare)-ventilationsritning ritas av ex ALIG. Min gissning är att alla spirorör dras i mellanbjälklag, så att ingen isolering påverkas. Snacka med ALIG om det är aktuellt för dig.
Citat från: greven1 skrivet 09 augusti 2008, 10:50:25Citat från: Rickard skrivet 09 augusti 2008, 01:46:28Alla pumpar är förfyllda.Däremot kan det hända att FOMA har någon form av patent på förfyllda rör, vilket gör att vacumsugning inte behövs.hej.nej foma försäljaren pratar nog i nattmössan !! dom har inte på något sätt patent detta !! foma tillverkar inte något dom säljer.3: De som är intresserade av "Energicentrapumpen" och de prestanda som Greven anger bör försäkra sig om att det är originalet som man köper som kommer från rätt fabrik. Om man nu tar chansen och köper från firma X som säljer en identisk modell fast biliggare är risken stor att man får en kopia med andra data och tidigare trådar här tyder på att några köpt en "pirat" som då har andra data och andra delar inuti maskinen. Det finns tecken på bl.a Blocket att någon/några säljer maskinen med hänvisning till Grevens maskin, som inte alls är ÅF till Grevens maskin, utan tar in en pirat vid sidan om och annonserar med en kopia på Grevens datablad vilket är att vilseleda konsumenten. Förhoppningsvis reds detta ut under hösten.
Hej.Det är inte lätt att bestämma sig för vilken väg man skall gå. När jag köpte och började renovera mitt nyinköpta gamla hus för 25 år sedan, tilläggsisolerade jag kraftigt, gjorde 4 glasfönster av treglas, etc....allt i en iver att spara energi och pengar.Sedan dess har mängder av möss fångats i fällor under diskbänken, mängder av ved eldats i vedpanna, golvvärme lagtsi alla badrum, m fl rum, etc, etc...Vad vill jag säga? Man blir ofta helt fixerad vid en idé och tror att man har hela sanningen och vet bäst, men sedan går åren och man ändrar levnadsmönster, ny teknik kommer, etc.Jag kan bara ge dig två rad: Vattenburet värmesystem och bra ventilationssystem, helst ftx (som jag innerligt önskar att jag hade i mitt hus ifrån 1907) .Lycka till.R
Citat från: greven1 skrivet 09 augusti 2008, 10:50:25Citat från: Rickard skrivet 09 augusti 2008, 01:46:28Alla pumpar är förfyllda.Däremot kan det hända att FOMA har någon form av patent på förfyllda rör, vilket gör att vacumsugning inte behövs.hej.nej foma försäljaren pratar nog i nattmössan !! dom har inte på något sätt patent detta !! foma tillverkar inte något dom säljer.Fast just Foma pumpen skulle inte behöva vakumsugas sa han, det behövs inte med Energicentrapumpen heller? tydligen kostade just vakumsugningen en slant också ju.. för jag frågade han om varför han var mycket dyrare än ECPumpen.. han trodde inte att det var samma pump!