0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
hej.kommer nu att bli lite enklare att montera energicentrapumpen. har beställt en massa monterings kitt så slipper kunden strul med koning av rör mm.obs !! detta är inte qvick koneckt !! måste vacum sugas.även el kabel med snabb kontakter ingår o även täck brickor mm.
äntligen är bygget igång. så här såg vår tomt ut igårkväll...på den ska ligga ca 250 kvm 1,5 planshus m 290 mm isolering i väggar och 450 lösull uppe. Hoppas frugan går med på att ta elit extremfönster med energiklass A istället f standard som är klass D, alltså 0,9 mot 1,2 (w/kvm och gradskillnad). Med 61 kvm fönsterarea blir det ca 1600 kwh mindre energiåtgång i teorin. Dessutom får man självrengöring och solskyddsglas på köpet. Pristillägg 42 tkr inkl moms.Betr uppvärmning är VVS upphandling inte klar. EN sak är dock klar. Jag vill ha solfångare i kombisystem. (Väderstreck SO och 38 graders taklutning alternativt placering på SV-carportvägg). Detta av ideologiska skäl och pga jag tror på solen på sikt medan jag betvivlar att energipriserna på bränslen och el ligger stilla.EN annan sak är också klar. Eftersom jag får köpa 7000 kwh till produktionspris + moms etc (delägare i Svegström, www.o2.se 2 MW snurra i Härjedalen) så måste jag göra av med så mkt ström iaf.Budgetalternativ innehåller energicentrapumpen L/V + acktank 750 l m solslinga + EP, troligen 2 st, + 60 solrör (sfinx).Hårdvaran kostar då ca 70 tkr inkl frakt och med 7,5 tkr bidrag. Vad montering/installation kostar är ännu oklart. Jag känner en rörmokare som lovat montera på löpande räkning.Trygghetsalternativet har IVTs nya 695 (frånluft 2 kW och jord/berg 4 kW) kombinerat med IVTs solpaket 3 (7,5 kvm plana solfångare och 300 l beredare). Kostnaden för hårdvaran inkl grävning/borrning ligger då på minst 130 tkr och monteringen blir då gm IVT vilket nog inte blir billigare än budgetalternativet. Därtill får man teoretiskt 1000 kwh mindre per år från solen.Skillnaden är 60 tkr för hårdvara och ytterligare några 10 tkr för montering. Låt oss säga att budget kostar 100 tkr totalt medan tryggheten kostar 170 tkr.De pengarna kan man göra mkt roligt för. Samtidigt har IVT trygghetsservice men jag vet inte om vi är beredd att betala de pengarna.Plus för trygghetsalternativet är att man får frånluftsventilationen löst bättre med 695 än budget och att VP-besparingen i kwh/år troligen är ngt högre med 695, men solen ger ju mindre så det går kanske på ett ut. 695 innebär att man slipper ful bullrande utedel därtill.Skulle energicentra inte klara reservdelar om fem år så har man inte förlorat så mkt. DÅ har pumpen kanske tjänat in sitt värde redan.Ngn som har klokt att säga om detta? Erfarenheter av koppling av energicentrapumpen mot solfångare?
Citat från: greven1 skrivet 05 augusti 2008, 14:25:34hej.kommer nu att bli lite enklare att montera energicentrapumpen. har beställt en massa monterings kitt så slipper kunden strul med koning av rör mm.obs !! detta är inte qvick koneckt !! måste vacum sugas.även el kabel med snabb kontakter ingår o även täck brickor mm.Fråga 1: Vilka dimensioner har du på rören till din 5kw? (ingen info i prospekt eller manual)Fråga 2: Gäller samma dimension för kommande 9kw eller blir det annat ? hej.det är de grövre gas rören ! samma som panasonic e12 mm.jaa det är samma rör till 9 kw pumpen.krister
Citat från: sjönära skrivet 08 augusti 2008, 11:23:09äntligen är bygget igång. så här såg vår tomt ut igårkväll...på den ska ligga ca 250 kvm 1,5 planshus m 290 mm isolering i väggar och 450 lösull uppe. Hoppas frugan går med på att ta elit extremfönster med energiklass A istället f standard som är klass D, alltså 0,9 mot 1,2 (w/kvm och gradskillnad). Med 61 kvm fönsterarea blir det ca 1600 kwh mindre energiåtgång i teorin. Dessutom får man självrengöring och solskyddsglas på köpet. Pristillägg 42 tkr inkl moms.Betr uppvärmning är VVS upphandling inte klar. EN sak är dock klar. Jag vill ha solfångare i kombisystem. (Väderstreck SO och 38 graders taklutning alternativt placering på SV-carportvägg). Detta av ideologiska skäl och pga jag tror på solen på sikt medan jag betvivlar att energipriserna på bränslen och el ligger stilla.EN annan sak är också klar. Eftersom jag får köpa 7000 kwh till produktionspris + moms etc (delägare i Svegström, www.o2.se 2 MW snurra i Härjedalen) så måste jag göra av med så mkt ström iaf.Budgetalternativ innehåller energicentrapumpen L/V + acktank 750 l m solslinga + EP, troligen 2 st, + 60 solrör (sfinx).Hårdvaran kostar då ca 70 tkr inkl frakt och med 7,5 tkr bidrag. Vad montering/installation kostar är ännu oklart. Jag känner en rörmokare som lovat montera på löpande räkning.Trygghetsalternativet har IVTs nya 695 (frånluft 2 kW och jord/berg 4 kW) kombinerat med IVTs solpaket 3 (7,5 kvm plana solfångare och 300 l beredare). Kostnaden för hårdvaran inkl grävning/borrning ligger då på minst 130 tkr och monteringen blir då gm IVT vilket nog inte blir billigare än budgetalternativet. Därtill får man teoretiskt 1000 kwh mindre per år från solen.Skillnaden är 60 tkr för hårdvara och ytterligare några 10 tkr för montering. Låt oss säga att budget kostar 100 tkr totalt medan tryggheten kostar 170 tkr.De pengarna kan man göra mkt roligt för. Samtidigt har IVT trygghetsservice men jag vet inte om vi är beredd att betala de pengarna.Plus för trygghetsalternativet är att man får frånluftsventilationen löst bättre med 695 än budget och att VP-besparingen i kwh/år troligen är ngt högre med 695, men solen ger ju mindre så det går kanske på ett ut. 695 innebär att man slipper ful bullrande utedel därtill.Skulle energicentra inte klara reservdelar om fem år så har man inte förlorat så mkt. DÅ har pumpen kanske tjänat in sitt värde redan.Ngn som har klokt att säga om detta? Erfarenheter av koppling av energicentrapumpen mot solfångare?Med så pass stor prisskillnad kan du knappast förlora på att välja budgetalternativet, glöm inte att du har en hemförsäkring som täcker skador på värmepumpen rätt länge, om än inte helt så bidrar den till att minska förlusten om Energicentrapumpen inte skulle hålla normalt länge.Så länge Energicentra tjänar pengar tror jag nog att de kommer att sköta alla garantier lika väl som någon annan.Men det är klart, om både värmepump, solfångare och acktank havererar efter 5 år så kan det bli dyrare.I all fall om inte hemförsäkringen täcker, men det bör den göra.Näe, jag har svårt att se hur du skulle kunna vinna på att välja det dyrare alternativet.
Till Sjönära: Har du funderat på alternativet med ett sk FTX system? Då löser sig ju ventilationen.Du har ju välisolerat och närmar dig passivhus. En liten lvpump skulle nog klara värmen för dig och gärna kombineras med solfångare i en acktank.7000 kwh klämmer man snabbt med några datorer, platt-tv apparater, tvätt, kyl, spis mm
Sjönära!Kolla inhttp://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=57&category_id=0ad2b6d20d9ff09fa7fa52c1106e3b9eRobert
Citat från: Rickard skrivet 08 augusti 2008, 19:20:55Citat från: sjönära skrivet 08 augusti 2008, 11:23:09äntligen är bygget igång. så här såg vår tomt ut igårkväll...på den ska ligga ca 250 kvm 1,5 planshus m 290 mm isolering i väggar och 450 lösull uppe. Hoppas frugan går med på att ta elit extremfönster med energiklass A istället f standard som är klass D, alltså 0,9 mot 1,2 (w/kvm och gradskillnad). Med 61 kvm fönsterarea blir det ca 1600 kwh mindre energiåtgång i teorin. Dessutom får man självrengöring och solskyddsglas på köpet. Pristillägg 42 tkr inkl moms.Betr uppvärmning är VVS upphandling inte klar. EN sak är dock klar. Jag vill ha solfångare i kombisystem. (Väderstreck SO och 38 graders taklutning alternativt placering på SV-carportvägg). Detta av ideologiska skäl och pga jag tror på solen på sikt medan jag betvivlar att energipriserna på bränslen och el ligger stilla.EN annan sak är också klar. Eftersom jag får köpa 7000 kwh till produktionspris + moms etc (delägare i Svegström, www.o2.se 2 MW snurra i Härjedalen) så måste jag göra av med så mkt ström iaf.Budgetalternativ innehåller energicentrapumpen L/V + acktank 750 l m solslinga + EP, troligen 2 st, + 60 solrör (sfinx).Hårdvaran kostar då ca 70 tkr inkl frakt och med 7,5 tkr bidrag. Vad montering/installation kostar är ännu oklart. Jag känner en rörmokare som lovat montera på löpande räkning.Trygghetsalternativet har IVTs nya 695 (frånluft 2 kW och jord/berg 4 kW) kombinerat med IVTs solpaket 3 (7,5 kvm plana solfångare och 300 l beredare). Kostnaden för hårdvaran inkl grävning/borrning ligger då på minst 130 tkr och monteringen blir då gm IVT vilket nog inte blir billigare än budgetalternativet. Därtill får man teoretiskt 1000 kwh mindre per år från solen.Skillnaden är 60 tkr för hårdvara och ytterligare några 10 tkr för montering. Låt oss säga att budget kostar 100 tkr totalt medan tryggheten kostar 170 tkr.De pengarna kan man göra mkt roligt för. Samtidigt har IVT trygghetsservice men jag vet inte om vi är beredd att betala de pengarna.Plus för trygghetsalternativet är att man får frånluftsventilationen löst bättre med 695 än budget och att VP-besparingen i kwh/år troligen är ngt högre med 695, men solen ger ju mindre så det går kanske på ett ut. 695 innebär att man slipper ful bullrande utedel därtill.Skulle energicentra inte klara reservdelar om fem år så har man inte förlorat så mkt. DÅ har pumpen kanske tjänat in sitt värde redan.Ngn som har klokt att säga om detta? Erfarenheter av koppling av energicentrapumpen mot solfångare?Med så pass stor prisskillnad kan du knappast förlora på att välja budgetalternativet, glöm inte att du har en hemförsäkring som täcker skador på värmepumpen rätt länge, om än inte helt så bidrar den till att minska förlusten om Energicentrapumpen inte skulle hålla normalt länge.Så länge Energicentra tjänar pengar tror jag nog att de kommer att sköta alla garantier lika väl som någon annan.Men det är klart, om både värmepump, solfångare och acktank havererar efter 5 år så kan det bli dyrare.I all fall om inte hemförsäkringen täcker, men det bör den göra.Näe, jag har svårt att se hur du skulle kunna vinna på att välja det dyrare alternativet.hej.vad gäller garantier & reservdelar så kan man nog känna sig rätt lugn. om eländet skulle vara framme o jag dör eller på annat sätt inte fixar detta så är ju denna pump i grund o botten en pioneer/foma. styrkort kompressor mm är samma prylar från samma fabrik.har ju till o med visat sig att de billiga kopiorna som havererat fungerar med mina styrkort.