0 medlemmar och 55 gäster tittar på detta ämne.
Det är jag som är skurken som plockade bort ditt inlägg.Jag skulle ha PM:at, ber om ursäkt för det.Även jag trodde att det var en partsinlaga, eftersom det såg ut som att du kopierat en länk som inloggad.Kanske hade jag fel, och i så fall ber jag om ursäkt.För att svara på din bortplockade fråga så kan jag skriva hur jag har förstått att det är (vet inte om det stämmer).Energicentrapumpen är i princip samma pump som Pioneer (säljs mest i Norge) och Ultimate market-pumpen (säljs mest i finland), men som jag förstått det har Energicentra gjort vissa modifieringar.Huruvida detta stämmer eller ej kan nog Greven1 bäst avgöra./Rickard
När kommer du börja sälja den kraftigare pumpen ? (9kw ?)Vet du i dag , "mellan tummen och pekfingret" vad priset kommer att bli ?
Jag har kört min energicentrapump i ca en månad nu. Jag har en vedanläggning med laddomat och en acktank 1800l varav (200vvb) med dubbla elpatroner. Jag har ca 150m2 att värma upp i ett gammalt renoverat hus i Umeå (en del golvvärme + garage 60 enbart golvvärme). Min tanke var att inte ta hela effektbehovet utan det kan jag klara med vedpannan eller stötta med elpatroner. Pumpen är kopplad direkt mot acktanken. Som vedeldare tycker jag lite att VP är nippon pippon, när man eldar är man efter några timmar uppe i 100 grader men med min VP händer inte så mycket. Man måste tänka om och gå ned i acktemp 35-40grader, jag har också sett att även vid ca -10 så behöver jag inte gå över 40grader framledningstemp för att klara effektbehovet. Så för att klara VV tempen så satte jag in en extra vvb på 55liter som eftervärmer vattnet från acktankberedaren från 35-65. Jag har även satt in backventiler för att inte värma acktanken baklänges via VVB pga VVC. Pumpen har snurrat på fint och trots att mars april varit rejält kyligt så klarar pumpen hela värmebehovet. Tror gränsen för mig går vid minus 5-10 grader. Kan då slå på en patron med termostat inställd på 35 som stöttar. Märkte att inomhustempen var på väg ner när det var -5 och snöstorm. Är det ett par minusgrader så ligger den ganska stadigt på 1500-1600w men så fort det blir kring nollan så går den ner mot ca 800-1000w och när det är ett par grader varmare så kring 500w. Jag är mycket nöjd, installationen blev dock lite dyrare än jag tänkt. Totkostnad 37000 inkl allt. Har kört 470h med förbr 550kwh. Normalt brukar jag ligga på 6kw patron "för det mesta" men det har jag ingen exakt mätning på. Jag har heller ingen mätning på den nya VVB. Får kolla om det hänt nåt på nästa elräkning.
HejKan man ställa frågor till honom på kantonesiska eller kan han bara mandarin?MVHMesser
Så för att klara VV tempen så satte jag in en extra vvb på 55liter som eftervärmer vattnet från acktankberedaren från 35-65. Jag har även satt in backventiler för att inte värma acktanken baklänges via VVB pga VVC.
hej.har nu fått förfoga över kinesen i helgen ensammen utan att bli störd !!diskuterade bland annat problemet med pohas pump som fick gasläcka o efter läckan lagats så funkade den inget bra.har en pump nu på firman som betett sig på exakt samma sätt o var övertygad om att det var 4 vägs ventilen som felade.kinesen bara skrattade o berättade att detta är rätt vanligt problem !!om pumpen går tom på gas så syre o fukt kommer in i maskinen så räcker det inte o suga ur maskinen i 45 minuter innan gas påfylles. den lilla fukt som blir kvar i maskinen fryser igen filtret i kondensorn.han rekomenderar vakumsugning 8- 10 timmar !!!! låter tokigt men han påstår att detta är provat många gånger o funkar bra.fick även veta att det kommer snart en pump med gaskyld pcb så pumpen kommer att ge ca 300w mer o frekvensstyrningen blir mindre känslig för överhettning. då kan man hoppas att dom även frekvens styr ute fläkten !!fick frågan av art deco om varför det ej är rekomenderat att köra pumpen då det är varmt ute !!detta är inget problem om man endast gör tapp vv i normala mängder.då små mängder energi produceras går kompressorn endast på lågt varvtal o trycket är inte så katastrofalt högt i pumpen.krister