0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Daikin Altherma (l/v) går ju också att köra i kydrift men den direktkondenserar ju inte i tanken. Där installeras ett kondenstråg under växlaren.mvh
Skulle vara intressant och se hur stora Nocrian 9kw skulle funka som L/V. Som en parantes har största Nocrian (9kw) och fulpumpen Chunlan 50Gw (5,5kw)v samma kilomängd R410a, nästan samma kapacitet på innerfläkt (c:a 860m3/tim) medans Nocrians utedel är lättare (!!), så Nocriafolket har lyckats pressa ut 3,5kw mer.Mina tankegångar om extra-energi är helt enkelt att en ordinarie L/L vid avisnings-tillfället nyttjar rumstemp och borde då vara konstruerade efter c:a +16-21 ºC som beräknad innelufts-temp. Om vi nu tänker oss att "burken " moddas till en L/V får vi ju högre temp från antingen ack-tank eller radiatorsystemet, låt oss säga att temp har stigit till c:a +35 ºC och är dessutom vatten som har 17 ggr mer densitet, (tror det var 17ggr) som då ger rejält högre avisningstemp än ordinarie lufttemp vid L/L-mode. Så om man då meckar runt detta får visserligen en ombyggd L/L sämre EER, men jag är bara intresserad av en L/V med bra avisning, ev kyla får man då fixa separat, jag tror inte på att ha en L/V som ska värma tappvarmvatten och samtidigt böka med separata split för att kyla inomhusluft på samma pump.Vad är tricket ?