0 medlemmar och 27 gäster tittar på detta ämne.
Får man fråga vad det är för typ av kamera du använder och vilket emesivitets värde du har inställt.
Citat från: Teltur skrivet 05 januari 2009, 12:49:01Får man fråga vad det är för typ av kamera du använder och vilket emesivitets värde du har inställt.Jag skrev luddigt, det är en vanlig simpel ir-tempmätare från Clas i sjön, alltså ingen värmekamera, men jag skulle gärna vilja ha en om dom inte var så extremt dyra. Däremot så kan classe-modellen faktiskt skvallra om dåliga tätningar i fönster m.m, jag får runt 1-2 ºC skillnad där det läcker ut värme på kåken.
Gör detta test :Ta fram en behållare i rostfritt eller aluminium (liten gryta eller måttbägare eller dyl) Ta eltejp(svart) och klistra fast par remsor tät intil varandra på ena sidan av bägaren. Häll i varmvatten med någolunda känd temp (typ från kranen ca 50ºC)Låt bägaren stå en liten stund och mät därefter med din ir på metallen och på tejpen. Redeovisa gärna dina mätvärden här.
Citat från: Teltur skrivet 05 januari 2009, 13:33:47Gör detta test :Ta fram en behållare i rostfritt eller aluminium (liten gryta eller måttbägare eller dyl) Ta eltejp(svart) och klistra fast par remsor tät intil varandra på ena sidan av bägaren. Häll i varmvatten med någolunda känd temp (typ från kranen ca 50ºC)Låt bägaren stå en liten stund och mät därefter med din ir på metallen och på tejpen. Redeovisa gärna dina mätvärden här.Ähum, jag vet inte om jag gett intrycket av att inte veta hur man gör en IR-mätning. Jag vet att metaller/reflekterande ytor ger helt fel värden, dessutom blir det än värre om t.ex metall inte är plan utan buktar. Min utedel är svartmålad för att inte reta upp kulturnämnden, och då fick några vertikala lameller + vänster stag samtidigt mattsvart högtemp-färg för framtida ir-mätningar, och så har jag probar rätt in i lamellerna så jag ska slippa gå ut när jag vill göra lite kontrollmätningar. Eftersom husets fasad är puts är emissionen c:a 0:91 medans glasrutorna är 0:96 (innehåller bly-modern floatglas har 0:90)Nåväl, data anger "mätögat" är 8:1, emission 0,95 fast värde spektral respons 6-14um. Så +48 ºC varmvatten i en rostfri kastrull ger +24 ºC i rak vinkel, +26 vid 45* vinkel, med matt svarttape som du ville +46 ºC oavsett vinkel och rätt ner i vattnet 47 ºC med reflekterande rostfri botten.
Tjena PeterHär är hur mina dioder lyserHögra kortetLyser Grön D5Lyser Orange D4Släckt D3Lyser Röd D2Seden när fläkten startar så är det som ovan men under tiden fläkten snurrar igång så tänds D3 Röd och släcks sedan igen efter ca 5-10 sekunder. Under den tiden så blinkar även D2 på det vänstra kortet rött.Det här kollade jag av för några veckor sedan och inget har ju förändrats så jag antar att det är samma läge.MvhMicke W
fick detta från fabriken i dag
Citat från: greven1 skrivet 05 januari 2009, 15:06:03fick detta från fabriken i dagBör alltså vara filen 5-k 937 som gäller för utedelens sensorer, gjorde om den till .xls gul märkt på +25Den andra är på 58 kohm vid +25 ºC , misstänker att denna är för innerdel, stämmer detta Krister ?