0 medlemmar och 44 gäster tittar på detta ämne.
Det är väl ett NTC-motstånd och vad det heter vet väl Greven om inte annat så är det lätt för honom att ta reda på det.
Har följt denna oerhört lååånga tråd med spänning sista tiden. Nu finns det bara en sak som skulle förvåna mig & det är om det INTE står en låda single malt på Art:s trappa inom en snar framtid med avsändare EC/Foma/Pioneer mfl.Snyggt jobbat Thumbsup
Du får tänka på en sak nämligen den termiska tidskonstanten den kan vara ~10s som är rätt vanligt innan rätt värde visas men fabriken kan väl tala om hur stor den är,, dom vaknar ju snart där.
Ursäkta om jag fattar trögt,,, Är det så att när pumpen börjar avfrosta och förångaren är full med is så kommer det värme som har temp 38° och "rinner neråt" tills det är 12° nere då slutar avfrostningen? Tempen -16° som Du har när blir den nere?Är det efter start igen?
Morrn,Jag var ute och mätte på tempsensorn igen och värmde på den lite med handen. 5k ohm ganska snabbt när jag värmde med handen 30k ohm innan vid -17 tror jag vi har idag också, så den verkar ju hel.Fler förslag. Går det att mäta på kompressorn som kylteknikern sa? Eller skall det inte vara någon risk att den gett sig?Vad är det annars som kan vara trasigt, styr elektroniken ute. Vore ju skönt att utesluta en av grejorna så att jag får rätt grejor av Krister direkt.
Citat från: whynot skrivet 05 januari 2009, 00:18:09Du får tänka på en sak nämligen den termiska tidskonstanten den kan vara ~10s som är rätt vanligt innan rätt värde visas men fabriken kan väl tala om hur stor den är,, dom vaknar ju snart där.Gomorron.-14 ºC här i 08:a. Tog en lov runt kåken med ir-mätaren för att se om jag hade några större värmeläckor, och naturligtvis kunde jag inte låta bli att kolla hur min utedel jobbade. Då ser jag att vid avisning är det smällvarmt högst upp medans det är fesljummet längst ner, eftersom maskinen reverserar vid avisning går värmen in i toppen av förångaren och ut i botten - precis som en vanlig radiator. Eftesom kylmediet har en viss hastighet genom förångaren med dito kylande is kommer alltså värmen att långsamt "rinna nedåt" precis som smältvattnet gör. Jag hade + 38 i topp och +12 i botten, och hela förångaren behövde lite över 4 min för att bli helt kall, där den då var c:a 2 ºC lägre än omgivningstemp (-16 förångare /- 14 utetemp) För EC pumpen bör detta innebär att när stoppgränsen +13 ºC uppnås vid mätpunkten som är längst ned på suggasledningen, bör det vara mellan +35 till +45 högst upp i förångaren + effekterna av den ånga som ligger kvar inne i toppen av plåtlådan, vilket bör förklara vad 2-4 cm ändring av sensorn gör, tidskonstanten skulle alltså vara över 4 min för att klara en avisning......