0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Du kan starta med en flvp ifrån ex Nibe och sedan docka en l/v ifrån Nibe lite senare. De senaste flvp är förberedda för det.Då har du löst ventilationen och starten utan att låsa upp dig.
Du bör 40-50 l/kW, mera vatten mindre start o stopp
För att undvika frysrisk kan du fylla golvärmekretsen med glykol eller liknande frysskyddsmedel, så vitt jag kan förstå far inte maskinen illa av kyla så länge golvvärmemediat inte fryser i värmeväxlaren.Du kan ju alltid komplettera med elpatron i de fall värmepumpen inte räcker till.
Är monteringskiten långt borta, Krister?/Per, vars pump ligger i en låda fortfarande
Citat från: rocas skrivet 09 augusti 2008, 22:13:49Hej.Det är inte lätt att bestämma sig för vilken väg man skall gå. När jag köpte och började renovera mitt nyinköpta gamla hus för 25 år sedan, tilläggsisolerade jag kraftigt, gjorde 4 glasfönster av treglas, etc....allt i en iver att spara energi och pengar.Sedan dess har mängder av möss fångats i fällor under diskbänken, mängder av ved eldats i vedpanna, golvvärme lagtsi alla badrum, m fl rum, etc, etc...Vad vill jag säga? Man blir ofta helt fixerad vid en idé och tror att man har hela sanningen och vet bäst, men sedan går åren och man ändrar levnadsmönster, ny teknik kommer, etc.Jag kan bara ge dig två rad: Vattenburet värmesystem och bra ventilationssystem, helst ftx (som jag innerligt önskar att jag hade i mitt hus ifrån 1907) .Lycka till.RBra råd. Jag inväntar offert på ftx. Och även offert fr VVS på golvvärme både uppe å nere.i dagsläget känns det som det blir ftx + 80 sfinxrör m styrning + 750 liter tank + två elpatroner + energicentrapumpen = kostnad på ca 200 tkr gissar jag. Om huset, på 230 kvm med 61 kvm fönster med U=0.9, har värme+vv-behov av ca 20.000 kwh borde ftx kanske spara max 5000-6000 och solen ge 5000-6000. Återstår VP som kan ge 8000-9000 mot insats av 3000. De 2000 återstående tar en elpatron = elbehov ca 5000 kwh f värme+vv. Och lika mkt HH-el.Idag bor vi i 220 kvm kåk fr 76 med 350 mm isolering på vinden och standardisolering i väggar. Ca 35 kvm fönster tvåglas ej bytta. Fjärrvärmeförbrukning ca 25.000 kwh på 5 pers varav 2 tonåringar. Hörnbadkar. HH-el ca 5000 kwh.Låter detta rimligt?
Hej.Det är inte lätt att bestämma sig för vilken väg man skall gå. När jag köpte och började renovera mitt nyinköpta gamla hus för 25 år sedan, tilläggsisolerade jag kraftigt, gjorde 4 glasfönster av treglas, etc....allt i en iver att spara energi och pengar.Sedan dess har mängder av möss fångats i fällor under diskbänken, mängder av ved eldats i vedpanna, golvvärme lagtsi alla badrum, m fl rum, etc, etc...Vad vill jag säga? Man blir ofta helt fixerad vid en idé och tror att man har hela sanningen och vet bäst, men sedan går åren och man ändrar levnadsmönster, ny teknik kommer, etc.Jag kan bara ge dig två rad: Vattenburet värmesystem och bra ventilationssystem, helst ftx (som jag innerligt önskar att jag hade i mitt hus ifrån 1907) .Lycka till.R