0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: cstek skrivet 14 mars 2009, 07:38:45Citat från: cocacola skrivet 14 mars 2009, 00:02:28 Det jag försöker skriva är. Du som kund ska inte t,ex behöva vara musik expert för att köpa en ljud anläggning hem fulländad på bilar . kyl och vvs ingenjör . klara göra hållfastighetsberäkningar vid en eventuell ombygnad m-m .Dom här grejerna är yrken som tar ett helt yrkesliv att bli fulländad i . Det är därför man ska ta referenser på sin entrepenör .det är därför jag skriver kan dom inte svara på teknikfrågerna är det en tradera säljare. :)all information finns att få tag i för den nyfikne när det gäller effekt kontra sjunkande förångning förluster med avfrostningar molliär diagram där du ritar in kondensering underkylning förångning överhettning och hetgas samt beräknar energie transporten på dom olika köld medlen . men i slut ändan är det någon med drift och yrkes erfarenhet som ska montera ihop det för att det ska bli bra.förångare / kondensor . som är rätt optimerade för att klara lite påisning gör att v-p blir rätt mycket dyrare. Dom finns utan att nämna några märken . Dom flesta så kallade kina pumpar är billiga .men då är dom ej är optimerade för våra förhållanden så blir dom en dålig investering . I många fall är det bara priset som styr valet av värmepump och det finns något som heter du får vad du betalar för . Vid en sån här stor investering som det ändå är måste fastighetsägaren se till kvaliten och inte bara priset.c-c Tycker fortfarande att när man har beslutat sig för att köpa en LV-pump skall man direkt som lekman kunna jämföra pumparna, och så svårt är det inte att tyda kurvor bara tillverkarna presenterar de rätta kurvorna, de märken du berömmer är säkert bra pumpar men de är precis lika dåliga på att ge vettig information angående ingående energi i förhållande till avgiven energi under en längre tid vid olika temperaturer och utefuktigheter där avfrostningen är medtagen. Visst kan man ta reda på allt själv om man är intresserad, har gjort så själv gått igenom molliär diagrammet för den aktuella gasen samt loggar pumpen med ett antal temperaturer, mätt tryck m.m. och därmed insett vad min kinapump har för brister, men det skall väl inte en blivande köpare behöva kunna för att ta beslut vilken pump han skall satsa på.som lekman klarar du inte en fullständig jämförelse . det är det jag menar Du kan ditt jobb med allt vad det innebär som t.e,x börsanalytiker. jag köper aktieroch är lekman i det .för att förstå hela förloppet måste du ha den erfareheten och utbildningen som börsanalytikern har .Det är inget du sätter dig ner på en kväll och går igenom och klarar av att göra dom stor klippen på. Då jag ska handla får jag som lekman inom allt utanför mitt yrke lita på att dom som jobbar fullt ut med den tjänst jag söker eller produkt jag vill köpa kan sin sak , Trivs jag inte med personkemin och känner nej då väljer jag en annan som leverantör. det här med effektförluster i och med påisning och avfrostning, effekt dimensioneringar gällande luft som energie källa för ett termiskt skal är yrkeskunskap och företags kompetens som tagit åratal av egna tester egna köp av produkter körda i egna system loggade både med etm och climachecker .den kunskapen lever jag på och vill någon kollega i branschen ha samma drift kunskaper får dom göra som jag ,Testa själva, kunskap kan inte mätas i pengar. ett effekt diagram på en luft vatten finns att tillgå hos dom flesta seriösa mätt med ren förångare Gå in på Euronom.se polarisen har diagram ner till minus 25. ctc lika så essen har på airvellen . den som saknar fullständig är ecozonen . men då kan man gå in i beräkningsprogram för compressorer . som installtör får du på begäran kurverna från labben då det på vissa anläggningar krävs fulltändig dokumentering .Besparingkalkylen man lägger fram till en stor beställare som på andra sidan skrivbordet har en fullslipad kyl/vvs ingejör ja då måste jag ha alla dom siffrerna . och dom klarar inte en lekman av att tyda och det ska han inte behöva heller.Det är därför jag skriver ta referenser på den du ska anlita, som lekman kan du en del fråga em det du kan klara dom inte att svara trovärdigt välj någon annan .För det finns en anledning till att många i dag har en för liten värmepump hemma . Tradera säljaren var där och det ända som gällde var en så billig innstallation som möjligt vilket innebar att dom fick en för liten värme pump monterade. Visst du spar pengar men du hade spart mer på att ta en beräknad maskin kopplad för absolut bästa möjliga drift förhållanden . i drift förhållandena ska du kunna räkna på flöden tryckfall tillgänlig växlingsyta på radiatorer . vilka hygien krav ställer husägaren ljudnivåer i system. har haft mail kontakt med några här ifrån och det är skrämmande hur en del fasar in spets kopplar pumpar i serie med onödiga dritfströmmar ,ingen dokumentering inga referenspunkter för kontroll. det är som du får din nya bil 5000 kr billigare men då finns varken tankmätare,tempmätare trippmätare eller varningslamper för din motor/bil .Ingen skulle köpa det.c-c
Citat från: cocacola skrivet 14 mars 2009, 00:02:28 Det jag försöker skriva är. Du som kund ska inte t,ex behöva vara musik expert för att köpa en ljud anläggning hem fulländad på bilar . kyl och vvs ingenjör . klara göra hållfastighetsberäkningar vid en eventuell ombygnad m-m .Dom här grejerna är yrken som tar ett helt yrkesliv att bli fulländad i . Det är därför man ska ta referenser på sin entrepenör .det är därför jag skriver kan dom inte svara på teknikfrågerna är det en tradera säljare. :)all information finns att få tag i för den nyfikne när det gäller effekt kontra sjunkande förångning förluster med avfrostningar molliär diagram där du ritar in kondensering underkylning förångning överhettning och hetgas samt beräknar energie transporten på dom olika köld medlen . men i slut ändan är det någon med drift och yrkes erfarenhet som ska montera ihop det för att det ska bli bra.förångare / kondensor . som är rätt optimerade för att klara lite påisning gör att v-p blir rätt mycket dyrare. Dom finns utan att nämna några märken . Dom flesta så kallade kina pumpar är billiga .men då är dom ej är optimerade för våra förhållanden så blir dom en dålig investering . I många fall är det bara priset som styr valet av värmepump och det finns något som heter du får vad du betalar för . Vid en sån här stor investering som det ändå är måste fastighetsägaren se till kvaliten och inte bara priset.c-c Tycker fortfarande att när man har beslutat sig för att köpa en LV-pump skall man direkt som lekman kunna jämföra pumparna, och så svårt är det inte att tyda kurvor bara tillverkarna presenterar de rätta kurvorna, de märken du berömmer är säkert bra pumpar men de är precis lika dåliga på att ge vettig information angående ingående energi i förhållande till avgiven energi under en längre tid vid olika temperaturer och utefuktigheter där avfrostningen är medtagen. Visst kan man ta reda på allt själv om man är intresserad, har gjort så själv gått igenom molliär diagrammet för den aktuella gasen samt loggar pumpen med ett antal temperaturer, mätt tryck m.m. och därmed insett vad min kinapump har för brister, men det skall väl inte en blivande köpare behöva kunna för att ta beslut vilken pump han skall satsa på.
Det jag försöker skriva är. Du som kund ska inte t,ex behöva vara musik expert för att köpa en ljud anläggning hem fulländad på bilar . kyl och vvs ingenjör . klara göra hållfastighetsberäkningar vid en eventuell ombygnad m-m .Dom här grejerna är yrken som tar ett helt yrkesliv att bli fulländad i . Det är därför man ska ta referenser på sin entrepenör .det är därför jag skriver kan dom inte svara på teknikfrågerna är det en tradera säljare. :)all information finns att få tag i för den nyfikne när det gäller effekt kontra sjunkande förångning förluster med avfrostningar molliär diagram där du ritar in kondensering underkylning förångning överhettning och hetgas samt beräknar energie transporten på dom olika köld medlen . men i slut ändan är det någon med drift och yrkes erfarenhet som ska montera ihop det för att det ska bli bra.förångare / kondensor . som är rätt optimerade för att klara lite påisning gör att v-p blir rätt mycket dyrare. Dom finns utan att nämna några märken . Dom flesta så kallade kina pumpar är billiga .men då är dom ej är optimerade för våra förhållanden så blir dom en dålig investering . I många fall är det bara priset som styr valet av värmepump och det finns något som heter du får vad du betalar för . Vid en sån här stor investering som det ändå är måste fastighetsägaren se till kvaliten och inte bara priset.c-c
Det här blir mitt sista inlägg i ec ämnet då jag nu tycker vi gått ifrån värmepumpen och diskuterar ett problem som gäller alla värmepumpa med luft som energie källa ska diskussionen forsätta få någon starta ett nytt ämne i allmänna delen .c-c c-c
Citat från: cocacola skrivet 15 mars 2009, 11:57:53Det här blir mitt sista inlägg i ec ämnet då jag nu tycker vi gått ifrån värmepumpen och diskuterar ett problem som gäller alla värmepumpa med luft som energie källa ska diskussionen forsätta få någon starta ett nytt ämne i allmänna delen .c-c c-cPrecis vad jag skulle skriva nu, ämnet har spårat ur.
Hej, Har nu kört Ec-pumpen i -20C till +1C, Aggregatet går stabilt oavsett växlingarna i vädret ,men vid -15/20C gick givetvis tempen ner ngt över+40C men inget eltillskott har utnyttjats ,väntar med spänning på den omtalade isproblematiken.Ang forumformen så kanske den bör delas i en teknik/driftsdel och en eftermarknadsdel ?
Det verkar nästan för otroligt att vara sant, men har två kunder samtidigt bytt till samma CTC istället för sin problemfyllda EC, där båda skriver likadant, stavar på samma sätt, formulerar på samma sätt och bor c:a 1 mil från varandra...?Så jag passar frågan till Länghem och Peter D5, hur ligger det till...?
även jag har indikationer på något högre effekter .mina mätningar är väl inte gjorda med labratorie instrument, och bör väl kanske reserveras för mindre avvikelser !MMA-ventil, flöde enl Kv-metoden.....samt FLUKE rörgivare !och dessa värden är exl avfrostningar ! 0 ute....0,20 l/s X 4,2 x 6,6K = 5544 w-5 ute.....0,20l/s x 4,2 x 5,7K = 4788 w
Men hela iden om att undertrycket höjs till 0 faller. För att om systemet har undertryck på en atmosfär så sugs ju pressostaten in mot rören och och täpper till läckan. När man sedan släpper på gasen så får man övertryck då trycks allt ut och läckan visar sig.