0 medlemmar och 43 gäster tittar på detta ämne.
Vet inte om min idé är knasig - men jag testar iaf.Bifogar en bild på värmebaronens elkasset k-060 som har ett vatteninnehåll på 2,6 liter, ponera att man sätter en sådan på inloppet till en vvx som en slags "booster", som då kan slavas i steg beroende på om maskinen värmer eller går i avisning och t,ex har en tröslel på +45 i ett vist läge. Så istället för att ha en patron i tanken som då måste ladda 500 eller 1000 liter, har man en liten patron på 1 eller 3kw som kickar in momentant under avisningsprocessen.Vad säger VVS-expertisenhttp://www.varmebaronen.se/html/k-060.html
Hej Art Tänkte här visa ett alternativ till.Genom att låta min elpanna med sin automatiska shunt som går på utetemp skötauppvärmingen av huset och låta värmepumpen värma returen från elementen till elpannansretur.Körde detta i natt eftersom utetempen skulle sjunka.Nackdelen med det är att när det blir för varmt i huset så drar pumpen ner effekten menshunten forsätter att shunta ut värme enl. värmekurvan.Det i sin tur innebäratt pumpen går inte igång igen och elpannan sköter ensam uppvärmingen. Det kan naturligtvis fixas med lite extra styrning.MVH Teltur
Citat från: Teltur skrivet 12 mars 2009, 17:07:38Hej Art Tänkte här visa ett alternativ till.Genom att låta min elpanna med sin automatiska shunt som går på utetemp skötauppvärmingen av huset och låta värmepumpen värma returen från elementen till elpannansretur.Körde detta i natt eftersom utetempen skulle sjunka.Nackdelen med det är att när det blir för varmt i huset så drar pumpen ner effekten menshunten forsätter att shunta ut värme enl. värmekurvan.Det i sin tur innebäratt pumpen går inte igång igen och elpannan sköter ensam uppvärmingen. Det kan naturligtvis fixas med lite extra styrning.MVH TelturMen om du kör rad-retur får du då ingen möjlighet till vvb.Går det inte att ta och grena på elberedarens tank längst ned och mata in till EC vvx in och sen utgående vvx till mittpunkt på elberedaren, då slipper du ju knäppningsproblematiken också. Har du något ritning på hur det är kopplat och hur ser din elpanna ut med anslutningar, ev kan du ju göra en t-gren på röret som går till expansionskärlet ?
hej teltur . alla maskiner lider av samma åkomma när det är luft vatten det är fråga om . därför måste den som monterar veta vart brytpunkten för maskinen ligger mätt mot husets brytpunkt inkluderat avfrostningar och effekt förluster orsakade av på isning. Det är inget man lär sig direkt på en 2 dagars kurs hos någon v-p leverantör . där matas man med fabriks enheter som passar ungefär hoss alla .Jag är av den åsikten att värme pumpen ska passa huset den ska värma så nära 100% som möjligt ,Det är då kunden får mest valuta för sina pengar .och dom är nöjda med sina system . c-c
Hej patentgunnar och cocacolaLåt mig citera mig själv från en annan tråd."När det gäller effekten på pumpen så tror jag inte den mycket sämre än andra i sammastorlek.Det verkar vara en sjuka i branschen att uppge COP=Ut effekt(KW) / In effekt(KW) i stället för COP=Ut energi(KWh) / In energi(KWh).Eller hur är det med andra som Nibe ,CTC med flera ?"MVH Teltur
Bifogar här VVS schema (det blir inte bättre när en elkille försöker rita vvs )+ en funktionsbeskrivning som jag skrev tidigare i tråden.Jag har också en elpanna från 1983 , men min är på 120 L VVB och90 L pannvatten det är två tankar i den (tank i tank) , alltså totalt 210 L.Elpannan har en automatisk schunt som reglerar efter ute temp.När jag kör flytande kondensering är den kopplad så här:VP växlare ligger på returen från elementen , utgående vatten från VP växlare går tillelpannas returledning , genom elpannas schunt som står på hand och är stängd(alltså släpper igenom) , genom elpannas cirkpump som är avstängd och släpper genom.Jag använder bara VP-ns cirkpump.Temperaturen innomhus styrs av tempgivaren i panelensom är strategiskt placerad i hallen och långt ifrån några element.När pumpen inte klararuppvärmningen shuntar jag upp lite extra genom att öppna elpannas schunt för hand.(Detta regleras av tanten och ungarna som skriker när det är för kallt) Elpannan fungerar nu som VVB och som tillskott till VP.
Citat från: Teltur skrivet 12 mars 2009, 20:53:08Bifogar här VVS schema (det blir inte bättre när en elkille försöker rita vvs )+ en funktionsbeskrivning som jag skrev tidigare i tråden.Jag har också en elpanna från 1983 , men min är på 120 L VVB och90 L pannvatten det är två tankar i den (tank i tank) , alltså totalt 210 L.Elpannan har en automatisk schunt som reglerar efter ute temp.När jag kör flytande kondensering är den kopplad så här:VP växlare ligger på returen från elementen , utgående vatten från VP växlare går tillelpannas returledning , genom elpannas schunt som står på hand och är stängd(alltså släpper igenom) , genom elpannas cirkpump som är avstängd och släpper genom.Jag använder bara VP-ns cirkpump.Temperaturen innomhus styrs av tempgivaren i panelensom är strategiskt placerad i hallen och långt ifrån några element.När pumpen inte klararuppvärmningen shuntar jag upp lite extra genom att öppna elpannas schunt för hand.(Detta regleras av tanten och ungarna som skriker när det är för kallt) Elpannan fungerar nu som VVB och som tillskott till VP.Är du 100 på att ritningen var rätt, bifogar din där jag ändrat kopplingarna ( se i runda cirkeln), annars matar du in vvx ut in till tankens lägsta del och matar in i vvx från toppen från pannan, kvaddar ju all skiktning, så vida inte ditt expansionskärl är kopplad mot botten i tanken men på ritningen verkar det vara toppenmatning,
Citat från: cocacola skrivet 12 mars 2009, 23:03:33hej teltur . alla maskiner lider av samma åkomma när det är luft vatten det är fråga om . därför måste den som monterar veta vart brytpunkten för maskinen ligger mätt mot husets brytpunkt inkluderat avfrostningar och effekt förluster orsakade av på isning. Det är inget man lär sig direkt på en 2 dagars kurs hos någon v-p leverantör . där matas man med fabriks enheter som passar ungefär hoss alla .Jag är av den åsikten att värme pumpen ska passa huset den ska värma så nära 100% som möjligt ,Det är då kunden får mest valuta för sina pengar .och dom är nöjda med sina system . c-c Jag förstår mycket väl att duktiga kylkillar med sin teoretiska och praktiska kunskapkan välja rätt pump till en anläggning.Det jag inte förstår att när jag som kund vill välja mellan olika fabrikat så finnsdet inget bra att gemföra pumpar med.Man är då helt utelämnad åt diverse försäljare och som vi alla vet så ärinte alla att lita på.MVH Teltur