0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 01 februari 2009, 13:55:45A. om avfrostning tillåts eller ej avgörs enbart av outdoor temp sensor....kan inte förstå varför ni bråkar om coil sensorn...som enbart reglerar stopp avfrostning, samt tidsdiff till nästa...upp till max 2h B. coil sensor sitter INTE på suggasröret.Personligen tror jag efter Josefins redogörelse om att den inte ens varvar ner inför en ev avfrostning, att felet ligger i mjukvaran.mvh. ACEA: Coil sensor aktiverar avisning om temp går under -3 ºC samt stoppar avisning vid +13 ºC. Outdoor temp sensor styr stegnings-intervaller samt start-stopp elsinga samt kompressorvärmare, dessa uppgifter enl Grevens manual på EC, har jag fel här har jag då antingen tytt manualen fel eller så har vi olika utgåvor (men jag fick den från dig?)B: Har kanske uttryckt mig klantigt hör, jag menar att coil-sensor sitter på röret som matar nederdelen av förångaren vilket vi har haft uppe i 20 trådar tidigare, du kanske menar att hetgassensorn sitter på suggasröret ?När nu Josefin kylt ner denna sensor (under förutsättning att det är coil-sensorn som satt på kopparröret inuti maskinen direkt intill kompressorn och INTE temp-sensorn som sitter utanpå förångaren högst upp på en svart plastbit), tyder jag i så fall detta som att coil sensorn är felaktig när maskinen inte går in i avisning, vilket den bör göra oavsett om det är för lite eller för mycket köldmedie i systemet.
A. om avfrostning tillåts eller ej avgörs enbart av outdoor temp sensor....kan inte förstå varför ni bråkar om coil sensorn...som enbart reglerar stopp avfrostning, samt tidsdiff till nästa...upp till max 2h B. coil sensor sitter INTE på suggasröret.Personligen tror jag efter Josefins redogörelse om att den inte ens varvar ner inför en ev avfrostning, att felet ligger i mjukvaran.mvh. ACE
Nu har det gått en timme till och pumpen har inte avfrostat trots att kondensorn är full med frost, totalt 4 tim, utan avfrost. Värden just nu 1140W, 5.5A, 33 ºC i pannan 32 ºC ut på radiatorerna och -3 ºC ute. Nu får den vila och så blir det full fart på pelletsen då schunten gått i botten och huset vill ha värme.J
Då återstår själva mysteriet:1. Är det fel på coil-sensorn ?2. Är det fel på styrkortet 3. Är det möjligt att för mycket kylmedel i systemet gör att coil-sensor då uteslutande under värmedriften utsätts för temp under -3 ºC hela tiden, och därmed slås avisningscykeln ut, samt dito klock-funktion a 45 min på styrkortet ?Eftersom Josefin lossat på denna coil-sensor och tryckt in denna i djupfryst käk finns bara dessa 3 punkter att misstänka.Eftersom maskinen även stått avslagen (full reset minne) och har fått tina upp bör även misstanke nr 3 då uteslutas, och då är det alltså sensorn (1) eller styrkortet (2) som krånglar eftersom klockfunktionen inte heller griper in på 45 min.
Läser man på kretskorten är dom tillverkade av www.world-itc.com och då kommer man till Zhuhai Inverter Technology Co., Ltd vilka jag förmodar många tillverkare av olika typer av pump köper delar ifrån eller vad står det på kretskorten i en jula, pioneer m.fl
Fint att ni jobbar vidare med saken!! ThumbsupJag jobbar med annat nu några dagar och ser fram till att bli kontaktad av Krister nær det finns en ok løsning.J