0 medlemmar och 40 gäster tittar på detta ämne.
Jag har bara en liten fråga angående energicentra pumpen. Är det inte någon av er som har garanti på sin värmepump.Att man som kund skall hålla på och felsöka låter i mina öron helt vansinnigt. Det är väl bara att åberopa garanti på värmepumpen.Blir felen sedan inte åtgärdade så är det väl bara att lämna tillbaks den till återförsäljaren. Marknaden är ju full av värmepumpar som redan är utprovade och faktiskt fungerar otroligt bra i vårat nordiska klimat. Känns lite som att hela iden med en värmepump (som ska vara underhållsfritt och enkelt) faller med dessa värmepumpar, samt att värmepumpar över lag får dåligt rykte. Fattar inte att ni orkar hålla på och mecka med dom hela tiden.
hur många gram tog ni ur maskinen innan ni fick ner den till rätt börvärde . c-c Thumbsup
Nu så är ju detta bara mina tankar och funderingar, men jag undrar hur många sådana här pumpar som är överfyllda med kylmedel? Iallafall Fomas
Jag har bara en liten fråga angående energicentra pumpen. Är det inte någon av er som har garanti på sin värmepump.Att man som kund skall hålla på och felsöka låter i mina öron helt vansinnigt. Det är väl bara att åberopa garanti på värmepumpen. Blir felen sedan inte åtgärdade så är det väl bara att lämna tillbaks den till återförsäljaren. Marknaden är ju full av värmepumpar som redan är utprovade och faktiskt fungerar otroligt bra i vårat nordiska klimat. Känns lite som att hela iden med en värmepump (som ska vara underhållsfritt och enkelt) faller med dessa värmepumpar, samt att värmepumpar över lag får dåligt rykte. Fattar inte att ni orkar hålla på och mecka med dom hela tiden.
en liten mängd gas gör stor skillnad. gissar att en vanlig luft-luft rymmer betydligt större mängd gas i inne delen än vad denna rymmer i v vxlaren. därav blir den känslig. ser detta med då vi monterar samma maskin men som luft-luft då labbar vi aldrig med detta. krister
Fridens ni som vet och kan.Har idag försökt mäta upp utetempgivaren med nyinköpt universalinstrument. Noterar att kontakten på kretskortet med vilken alla tre tempgivarna är anslutna är ganska inplastad så att den inte utan vidare kan kopplas loss. Mätte därför på givaren i anslutet tillstånd. Blir det helt fel ?? Mätresultatet verkar i vart fall vara konstigt, 5,04 kohm oavsett polaritetsriktning. Utetemp vid frihängande givare ca 1 grad. Mätt efter en avslutad avfrostning och sedan vp-n stått strömlös ett tag. Enligt Telturs tabellvärden borde jag ju ligga vid ca 14 kohm. Men om mätvärdet är rättvisande, kan det innebära att vp-n behöver extrakylningen av den instuckna givaren för att inte tro att det är så varmt att den bör ta till stegning ??Tacksam för kommentarer.PS Min IC-krets är märkt 01.95
Grattis ! ThumbsupEnda mysteriet då är varför både internklocka + sensors slås ut helt, kan det vara så att de övriga givarna också visar åt h-e fel värden med för mycket köldmedium, så både hetgassensor och vvx:ens sensor då motarbetar varandra eftersom coilsensorn hela tiden kommer att indikera "kör avisning" ? Fick du någon mätlogg på dessa när du justerade in kylmängden ?.
Citat från: greven1 skrivet 02 februari 2009, 22:06:23en liten mängd gas gör stor skillnad. gissar att en vanlig luft-luft rymmer betydligt större mängd gas i inne delen än vad denna rymmer i v vxlaren. därav blir den känslig. ser detta med då vi monterar samma maskin men som luft-luft då labbar vi aldrig med detta. kristerEn vvx:en motsvarar runt 2,5 - 3 m i ledningslängd om man vecklar ut den, det blir då c:a 65 - 90 gram kylmedel inuti.En utvecklad innerdel ligger runt 20-21 m i ledningslängd vilket blir 600 - 630 gram kylmedel inuti.Vatten kräver visst 7 ggr mer energi pga sin densitet jämfört med luft, då blir det tajt om det är fel mängd i systemet.
glöm rörlängder. maskinerna är liksom vissa andra fabrikat överfyllda...och monteras inte dessa av installatör, blir det som det blir.Problemet med detta är nog inte EC-pumpen i sig...utan att den hamnat i en prisklass som är synonym med hemmapulare Eftersom EC verkar vara ganska kraftigt överfylld, misstänker jag att utedelarna plockas från samma produktion som de som ska bli L/L...med fyllning avsedd för dessa (mer soppa). Problemet finns på de flesta fabrikat med "universal units" för egenpassning.Kontentan är att en sådan enhet inte lämpar sig för hemmapulare, utan bör installeras av kunnig kyltekniker...annars blir det mycket gissa......och ris..och onödiga garanti-utbyten av kort och givare mm i rent test-syfte.mitt råd till alla som vill ha enenergicentra är att montera själva maskinen själv (med innedelen i taket) ,flytta utegivaren enl rekomendationer i denna tråd...för att sen ringa en kyltekniker för igångkörning samt injustering med protokoll på temperaturer,tryck, flöden mm.De kronor detta ska kosta (max ett par timmars jobb), bör tjänas in snabbt med en optimerad maskin.mvh. ACE
Jag tycker för min del inte att man kan tala om att det här skulle vara frågan om flera olika värmepumpstillverkare som har "plankat" varandra. Det är snarare uppenbarligen frågan om en enda fabrik som tillverkar värmepumpar som sedan säljs via olika försäljningsorganisationer och under olika varumärken. Värmepumparna kan beställas i olika utföranden, t ex med eller utan snabbkopplingar för kylmedium och med en del andra detaljskillnader beroende på vad respektive importör/återförsäljare vill ha och vill betala för.