0 medlemmar och 54 gäster tittar på detta ämne.
Det kan godt være forskellige fabrikker der laver det samme produkt. De kinesiske motorcykler ser næsten ens ud selv om de kommer fra forskellige fabrikker.
Jag tycker för min del inte att man kan tala om att det här skulle vara frågan om flera olika värmepumpstillverkare som har "plankat" varandra. Det är snarare uppenbarligen frågan om en enda fabrik som tillverkar värmepumpar som sedan säljs via olika försäljningsorganisationer och under olika varumärken. Värmepumparna kan beställas i olika utföranden, t ex med eller utan snabbkopplingar för kylmedium och med en del andra detaljskillnader beroende på vad respektive importör/återförsäljare vill ha och vill betala för.
Kan du lokalisera klicket i utomhusdelen när du växlar mellan kyla och värme? Är det bara ett relä på styrkortet som slår om eller klickar det i ventilen också? Du kan ju jämföra med hur klicket låter på den fungerande värmepumpen.
Finns idag 3-4 fabriker som gör denna pump.Den fabrik som Greven köper från levererar även till Pioneer och Foma (som sen vidaresäljer till Jula)._______________________________________________________________De andra märkena som Ulimate, Trend m.fl kommer från en annan fabrik.Och den fabriken heter ?
Och den fabriken heter ?
Citat från: alli skrivet 05 februari 2009, 12:12:06Och den fabriken heter ?Står på denna tråd på tidigare sidor ,tex 111.http://dismy.en.alibaba.com/http://www.alibaba.com/product-gs/218924296/DC_INVERTER_HEAT_PUMP/showimage.html
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 05 februari 2009, 11:03:40Kan du lokalisera klicket i utomhusdelen när du växlar mellan kyla och värme? Är det bara ett relä på styrkortet som slår om eller klickar det i ventilen också? Du kan ju jämföra med hur klicket låter på den fungerande värmepumpen.Ok, skall kolla nær jag kommer hem till kvællen!J
Vad gäller Grevens pumpar så märks dom om och får plåtar med maskinnummer innan dom skeppas till kunden, och vad jag minns i Alli:s fall vad det ett dödsbo med en kvarlämnad maskin som man inte kunde identifiera varifrån den kom, förutom en handskriven lapp med telefonnummer till Greven. Jag föreslog då att ta kontakt med dödsbo-utredaren/bouppteckningsmannen för att få fram dokumentationen där du nu anger att det var en gåva, skulle jag ge bort en pump för 22 tusen i gåva skulle jag nog tillse att det följde med garantipapper, kanske minns rörmokaren varifrån pumpen kom eller elektrikern, någon av dessa bör ha varit involverade om det nu var en mycket gammal man som bodde där innan.Det är helt klart att det finns 3-4 fabriker i Kina som gör samma maskintyp och inte en som skickar ut pumpar i olika skepnader, greven skrev ju:om det nu har någon betydelse så vet jag med säkerhet vad de andra fabrikerna heter o även vart dom är !!har själv varit i kontakt med dom då vi varit i kina men dom blev rädda då dom fick veta att jag var kund hos asiateck.som det är med allt i kina så är det inga problem att köpa styr vvxl o annat från underleverantörer men sedan hopsättning o kvalitets tänkande varierar kraftigt. jag påstår egenteligen inte att dom måste vara sämre men tillverkar man x antal tusen i månaden o även framtagit denna produkt i egen fabrik så gissar jag att man har mer kunskap om just denna maskin o även är mån om att kvaliten bör bibehållas.Om nu din dotter har köpt ett hus från ett dödsbo där pumpen redan fanns inkopplad och var driftsatt är det dödsboets ansvar, precis som med dolda fel vid ett husköp, såvida hon inte köpte huset med en friskrivningsklasul. Har sagt det förut och säger det igen, skicka in några foton så vi får se på mysteriet. Om du nu anser att detta är synpunkter för egen skull är det helt enkelt att denna tråd ursprungligen var energicentra:s, den är numera en rejäl soppa med olika leverantörer där Greven fått ställa upp helt, på 130 sidor finns inte en enda rad från Trend, Jula, Foma, Pioneer, Ultimarket m.fl, det enda dom gör är att skratta hela vägen till banken samtidigt som en del av naturliga skäl blir väldigt frustrerade.
...... men jag känner ändå att det är på plats att vi håller oss till så bra fakta som det endast går och inte har synpunkter bara för vår egen skull.Eftersom min Son har en Ultimate 5500 och som jag tidigare sagt känner en mandarin så skulle jag vilja påstå att du för en gångs skull förmodligen har lite tunt på fötterna. Allt talar för att denna pump kommer från Asiatec. I bland får man den känslan att du står rygg med Greven och det har jag inga som helst synpunkter på eftersom han är enligt mig är en hedersman som ju tydligen fått ta lite stryk, men det bästa är väl om vi särar på begreppen en aning.