Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra i PLUS-reportaget  (läst 108212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #75 skrivet: 16 januari 2008, 22:04:16 »
man ska vara hård i affärer, men snäll som person.
när du gör affärer med någon så var hård, skriv ned allt, bli osams om det är något ni inte är överens om, men anteckna allt.
sedan när affären är klar då kan man vara kompisar igen.
man behöver inga avtal när allt går bra, utan det är när det skiter sig som man ska ha papper på vad som gäller.

Helt rätt Tracker!  Avtal är avtal, och även de muntliga gäller, men gÃ¥r ju inte att bevisa (ord mot ord), sÃ¥ sammantaget gäller att det man säger är inte sÃ¥ viktigt, men det man skriver ner pÃ¥ papper skall man vara noga med, för det kan komma att användas som bevis.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #76 skrivet: 16 januari 2008, 22:13:42 »
Hej Art Deco!  Finns väl ingen större tvekan vilken ställning du har tagit i den här frÃ¥gan, men var det egentligen skulle framgÃ¥ att inte greven skulle ha getts tillfälle till att uttala sig i ärendet det har väl knappast framgÃ¥tt mer än frÃ¥n ett hÃ¥ll tycker jag. Greven hade ju varit väldigt tydlig (t.om tvärsäker) i sina iof fÃ¥ uttalanden som han hade skickat med till plus, och de bÃ¥de nämndes ju dels muntligen av Sverker i programmet, och dels finns de nogsamt nedskrivna pÃ¥ plus hemsida.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35426
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=72593&a=1023452&lid=puff_1025912&lpos=extra_0
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1025231&lid=puff_1025912&lpos=extra_1

Raffen !
De länkar du hänvisar till är själva reportaget utan studioinramningen, reportaget gjordes c:a 1 vecka innan sändningen, och det är reportage med studioinramningen som tv-tittaren såg som man ska bilda sig en uppfattning om, där även en jurist uttalade sig, finns på följande länk:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1023483, dra sen markören c:a halvägs fram.

Om du varit riktigt observant borde du även ha uppfattat att texten ändrats lite på plus hemsida under eftermiddagen i detta ärende, så det verkar ha gått upp ett ljus därborta...
Och den noggrant nedskrivna uttalandet du hänvisar till"Jag är 100 % säker på att jag vinner" säger Krister Andersson på Grävinnans maskintjänst & energicentra, det är inte ett uttalande, korrekt ska vara att säljaren Krister Andersson på Grävinnans maskintjänst & energicentrahar i en skrivelse meddelat "Jag är 100 % säker på att jag vinner" .

Greven !
Har du möjligheten att lägga ut kopia på den fax som du skickade till Plus på torsdagsmorgonen, typ bifoga som word eller jpeg-fil här på forumet eftersom det fortfarande finns tvivel hos vissa.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad johnnyph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #77 skrivet: 16 januari 2008, 22:33:53 »
"På hemtelefonen har jag kopplat in en sladd till min bärbara PC och har ett program på datorn som spelar in, jag spelar in alla samtal med nasare myndigheter och dyl utifall det skulle bli problem senare."

Idén är mycket bra. Jag skulle därför vilja fråga dig, "Messer" om vilket program du använder och hur du har kopplar in telefonen rent praktiskt. Tacksam för tips.

Johnny P H

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #78 skrivet: 16 januari 2008, 22:38:11 »
hej
har full förståelse för greven,jag vet att det finns "dåliga" kunder eller mindre bra kunder.som jämt ska ha maximal rabbat,hällst ska man sälja under inköps pris å betala för att bli av med grejerna...
sen ska dom hällst ha 4års förlängd garanti,fri service å gratis reservdelar mm mm utan att betala en kr extra för nått
då grejen pajat åter kommer dom å e flygförbannade,gormar skäller å lever om
samt att man givet ska släppa allt man gör just för att dom inträder i lokalen
sen att man repar en rullator eller rullstol kvittar,det är dom som alltid ska gå i första led
trots att det sitter en stackare utan "ben" på ett äldreboende

Hej Dr Chun-Lan!  Ja du pratar väl nu av egen erfarenhet sÃ¥vitt jag kan förstÃ¥, eftersom du tillhör väl inte de snällaste och tystaste kunderna du heller om jag har förstÃ¥tt dig helt rätt Jocke.  ;) ;D

Mvh Raffen.

hej
njaa nog fan kan jag va gnällig jag med,hammnar säkert i kategorin gnälliga kunder
om man synar mig noga i skarvarna  ;D
i bland tycker jag faktiskt synd om företagare folk kan rent ut va lika önskvärda som en finne i röven speciellt jag  om jag sätter den sidan till  huvuddunk

jag köpte ut en ny röjsåg på försommaren ,,,första sommaren hadde jag knäckt 2 motorer
på en exploderade kolven i ca 10 000 rpm å på utbytes motorn nr2 skar vevaxeln...i fulla varv
fick helt otroligt en 3 motor på garantin i maj året efter precis då garantin skulle gå ut
då sålde jag skiten för 1500 kr ,,,för jag va less på att gå å bära en trasig såg runt i skogen

visst jag va väldigt irriterad grejen va ju i princip ny å hade bara krånglat
motorerna höll i snitt ca 2 -3 månader
 maskinen va inte nÃ¥tt billigt skrot utan gick lös pÃ¥ ca 9000kr

skälv klart att jag skulle ha maskinen reparerad på garantin å fick det

men jag tyckte faktiskt synd om killen på affären ..det blev hanns problem trots att sågen va helt enkelt för vek å fördåligt i hopsatt

som tur va så är jag ju en ödmjuk persson å lät inte min ilska landa på killen som äger affären
det va ju liksom inte hanns fel ..tillslut känndes det mer som en dålig komedi med jag i huvud rollen

felet som är nu är att grejer ofta håller en kxk dålig kvalite trots att man köper det bästa som ska finnas grejernna är helt enkelt inte byggda för att användas i "normalt" jobb eller för att livnära sig med ..dom bygger grejer som håller åt bönder å sommar stugeägare som röjer
max 1-3 ha per år i bästa fall

grejerna vi använder gör samma jobb på en eller max 2 dagar,vi kör 22 dagar per månad i 6-7
månader ....klart som f-n att dom inte håller eller att man måste repa ofta

men marknads förs grejerna som "proffs utrustning" får faktiskt firman stå sitt kast å fullfölja sina garanti åtaganden även fast jag vet att dom kommer att gå sönder




Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #79 skrivet: 16 januari 2008, 22:40:58 »
Hej Art Deco!  Du har ju helt rätt i att efterkommunikationen med bl.a juristen inte fanns med i den länk som jag hade med, men vad du nu menar med tvivel hos vissa (är det mig?) det vet jag inte riktigt vad du menar?? Jag kan inte se nÃ¥got spec betydelsefullt i denna skillnad för ärendets räkning (skulle det vara kompisars kompisar dÃ¥ eller??). Jag tycker väl att det behövs inte nÃ¥gra djupare vvs-kunskaper för att se att rördragningen bl,a är helt Ã¥t pipsvängen, och har man som mÃ¥lsättning att fÃ¥ in ett vattenburet värmesystem sÃ¥ skall det givetsvis vara helt godkänt och funktionsdugligt, och det kommer t.om Tingsrätten om sÃ¥ vore att med lätthet förstÃ¥ i det här fallet, det kan jag försäkra dig. SÃ¥ jag tror nog att du är ute i ogjort väder vad det gäller detta Art Deco.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #80 skrivet: 16 januari 2008, 22:47:22 »
Men är rördragningen verkligen så dålig med tanke på de snedborrade hålen (som kunden själv gjort) och med tanke på att Energicentra inte fick fullfölja jobbet, t.ex. justera in röravståndet då kunden inte hade råd att ha dem kvar längre, trots det låga priset.

Är det verkligen så dåligt?

Resultat av dåliga presskäftar har även jag sett, men än en gång - kan man verkligen begära att de skall byta ut de presskopplingar som blev deformerade då de blev hemskickade innan de var färdiga?

Klart att rören hänger och har fel avstånd om rörklammer ej hann sättas upp innan de fick lov att åka därifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Med anledning av reportage i SVT Plus
« Svar #81 skrivet: 16 januari 2008, 22:54:55 »
Rickard,

varför inte skapa en "klistrad " tråd för Energicentra-pumpen. Intresse tycks ju inte saknas.

Jag tycker att värmepumpen ska diskuteras i första hand.

Rickard, dags att byta namn på den här tråden så att trådskaparen och andra får diskutera det som tråden var ämnad för i en annan tråd?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #82 skrivet: 16 januari 2008, 22:57:47 »
Jag har ändrat rubriken på första inlägget, den rubrik som syns i forumet.
Kommer också när jag skrivit detta klart att lägga upp en klistrad tråd i luft/vatten-värmepumpsavdelningen för Energicentrapumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #83 skrivet: 16 januari 2008, 23:06:57 »
Citat Raffen:
Jag tycker väl att det behövs inte några djupare vvs-kunskaper för att se att rördragningen bl,a är helt åt pipsvängen, och har man som målsättning att få in ett vattenburet värmesystem så skall det givetsvis vara helt godkänt och funktionsdugligt, och det kommer t.om Tingsrätten om så vore att med lätthet förstå i det här fallet,

Det har ju framkommit att det var kunden själv som var orsaken, dels genom eget arbete, kunden stoppade inkopplingarna pga ekonomiska svÃ¥righeter m.m, arbetet var sÃ¥lunda ej avslutat. I klartext är det kunden som är vÃ¥llande i detta ärende, inte leverantören, sÃ¥ det är skit samma om rören t.o.m sÃ¥g ut som 8:or, jobbet var inte klart och leverantören hade inte getts rimlig chans att Ã¥tgärda problemen. 

Tack för ändringen av trådrubriken Richard.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #84 skrivet: 16 januari 2008, 23:40:11 »
Hej Art Deco!  Finns väl ingen större tvekan vilken ställning du har tagit i den här frÃ¥gan, men var det egentligen skulle framgÃ¥ att inte greven skulle ha getts tillfälle till att uttala sig i ärendet det har väl knappast framgÃ¥tt mer än frÃ¥n ett hÃ¥ll tycker jag. Greven hade ju varit väldigt tydlig (t.om tvärsäker) i sina iof fÃ¥ uttalanden som han hade skickat med till plus, och de bÃ¥de nämndes ju dels muntligen av Sverker i programmet, och dels finns de nogsamt nedskrivna pÃ¥ plus hemsida.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35426
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=72593&a=1023452&lid=puff_1025912&lpos=extra_0
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1025231&lid=puff_1025912&lpos=extra_1

Raffen !
De länkar du hänvisar till är själva reportaget utan studioinramningen, reportaget gjordes c:a 1 vecka innan sändningen, och det är reportage med studioinramningen som tv-tittaren såg som man ska bilda sig en uppfattning om, där även en jurist uttalade sig, finns på följande länk:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1023483, dra sen markören c:a halvägs fram.

Om du varit riktigt observant borde du även ha uppfattat att texten ändrats lite på plus hemsida under eftermiddagen i detta ärende, så det verkar ha gått upp ett ljus därborta...
Och den noggrant nedskrivna uttalandet du hänvisar till"Jag är 100 % säker på att jag vinner" säger Krister Andersson på Grävinnans maskintjänst & energicentra, det är inte ett uttalande, korrekt ska vara att säljaren Krister Andersson på Grävinnans maskintjänst & energicentrahar i en skrivelse meddelat "Jag är 100 % säker på att jag vinner" .

Greven !
Har du möjligheten att lägga ut kopia på den fax som du skickade till Plus på torsdagsmorgonen, typ bifoga som word eller jpeg-fil här på forumet eftersom det fortfarande finns tvivel hos vissa.

hmmm
tror inte att de e rätt att lägga på forumet med alla namn presenterade!!
skulle kanske tänka mig att messa det till dig privat !!
möjligt är att jag även sa i tel med denna kvinna från + detta med 100% säker i tinget.
ser även att dom på min begäran ändrat som jag krävde i mitt fax att inte smuts kasta energicentra!!
jag skrev en uppmaning om detta i mitt fax o påtalade att företags namnet är grävinnan o energicentra är ett taget namn på butiken. nu finnes det ju tydligen ett energicentra ab i södra sverige så jag uppmanade att detta även kunde skada detta företags rykte om detta inte ändras i inslaget.
nu blev det inte så förän nu i eftermiddag så energicentra är nog även dom elaka.
troligtvis även på mig då jag andvänder detta namn på butiken.
kommer att regga detta namn som energicentra i domsjö ab eller liknande.
får väl passa på att be detta företag om ursäkt för detta!!
jag påtalar även detta på min hemsida numera.

sov gott
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #85 skrivet: 16 januari 2008, 23:55:41 »
Hej

"På hemtelefonen har jag kopplat in en sladd till min bärbara PC och har ett program på datorn som spelar in, jag spelar in alla samtal med nasare myndigheter och dyl utifall det skulle bli problem senare."

Idén är mycket bra. Jag skulle därför vilja fråga dig, "Messer" om vilket program du använder och hur du har kopplar in telefonen rent praktiskt. Tacksam för tips.

Johnny P H

Programmet jag använder heter Snooper men det finns säkert många andra, jag har en adress som fungerar (http://www.snooper.se/) <<====
Själva inkopplingen är rätt enkel man använder transformator med förhållandet 1:1 på 600 ohm.
en konding och nått motstånd.
Jag ska leta efter ritningen sen.

Hittade den

den består av 2 st kondingar på ingången, en på varje pol, värden 330 nf 250V
sen transformatorn enlit ovan, men kallas på ritningen Norelco LFH 0117/54 8935 011 75401
men jag köpte en på Elfa.
sen på utgången så sitter ett motstånd på 3,3 kohm.
Dessutom har dom ritat in 2st säkringar på 50mA, en på varje pol ut men dom har jag skippat.

MVH
Messer
« Senast ändrad: 17 januari 2008, 00:25:40 av messer »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #86 skrivet: 17 januari 2008, 00:18:00 »
Citat Raffen:
Jag tycker väl att det behövs inte några djupare vvs-kunskaper för att se att rördragningen bl,a är helt åt pipsvängen, och har man som målsättning att få in ett vattenburet värmesystem så skall det givetsvis vara helt godkänt och funktionsdugligt, och det kommer t.om Tingsrätten om så vore att med lätthet förstå i det här fallet,
Det har ju framkommit att det var kunden själv som var orsaken, dels genom eget arbete, kunden stoppade inkopplingarna pga ekonomiska svÃ¥righeter m.m, arbetet var sÃ¥lunda ej avslutat. I klartext är det kunden som är vÃ¥llande i detta ärende, inte leverantören, sÃ¥ det är skit samma om rören t.o.m sÃ¥g ut som 8:or, jobbet var inte klart och leverantören hade inte getts rimlig chans att Ã¥tgärda problemen. 
Tack för ändringen av trådrubriken Richard.

Hej Art Deco!  Jaja nu förstÃ¥r jag ju, du och nÃ¥gra andra till har alltsÃ¥ ensidigt redan tagit en klar ställning för Greven i det här fallet och valt att helt ge kunden skulden för detta ärende, och detta utan att pÃ¥ nÃ¥got sätt se helheten i det hela, och dessutom att ge fullt stöd Ã¥t Greven, vilket iof är behjärtansvärt av er.
Jag har ju tidigare förklarat min syn och förståelse för Grevens agerande i detta speciella fall, och jag förstår att han går i försvarsställning och framhåller kunden som den stora syndaren i ärendet, och jag förstår också mkt väl att kunden har medverkat aktivt till att det har gått snett, men jag framhärdar att det är stora brister i bl.a dokumentation på vad som har överenskommits ang installation och arbete mellan kunden och företaget, och Greven borde faktiskt ha förstått att så här kan man inte gå tillväga (ens om man är för snäll), och med en kanske helt okunnig kund och en delvis okunnig snickare så riskerar man inte sitt och företagets goda rykte genom att sticka huvudet rakt in i snaran, vilket han också borde ha förstått att det mkt väl kunde bli resultatet.
Sen är det ju naturligtvis så att det är han och företaget som ytterst kommer att bära ansvaret för värmesystemets funktion och installation, det kommer man ju inte gärna ifrån när man driver ett företag i branchen, och har åtagit sig ett uppdrag för annans räkning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #87 skrivet: 17 januari 2008, 00:21:28 »
...man behöver inga avtal när allt går bra, utan det är när det skiter sig som man ska ha papper på vad som gäller.
Precis ! Därför skall man alltid ha en väl specad offert, något som är ganska svårt att få av hantverkare, kanske på grund av att de inte är så bra på att formulera sig skriftligt utan bättre på att jobba.. I offerten skall det framgå vilket arbete, samt matrial, som ingår och vad som tillkommer. Typ resor, traktamente, whiskey osv.. Betalningsvillkor skall också framgå, typ 30%, 60%, 10%. 30% vid beställning, 60% vid färdig installation och 10% efter godkänd slutbesiktning. De offerter jag fick rörande konvertering och bergvärme var skrämmande dåligt specade. När jag försökte bena ut vad som ingick i offerterna så avtog intresset från firmorna, och då hade jag inte ens tagit upp priset !!

En dåligt specad offert kan mycket väl sluta hos Sverker på plus, eftersom det finns utrymme för olika tolkningar. Kunden tror sig ha köpt något annat än det som levererats..

Detta skall man lägga mycket vikt vid bÃ¥de som leverantör och som kund..  
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #88 skrivet: 17 januari 2008, 10:15:28 »
hej.
i stora drag så är det inget fel på de utförda arbetena.
lite upphängningar o några press utbytta så e det bara o köra igång systemet.
gissar att de e klart på några ynka timmar.
sedan genom f genom det 90 cm tjocka bjälklaget är omöjlig att få till med någon tät genomföring om kund nu vägrar att hålen skall borras om.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #89 skrivet: 17 januari 2008, 10:51:22 »
Jag har ändrat rubriken på första inlägget, den rubrik som syns i forumet.
Kommer också när jag skrivit detta klart att lägga upp en klistrad tråd i luft/vatten-värmepumpsavdelningen för Energicentrapumpen.

Japp

tänk så det kan bli. Fraktalteori. Åter till ämnet tycker jag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!