Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP i England ?  (läst 16884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: VP i England ?
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2008, 18:29:43 »
Ursäkta denna hädelse här i forumet... men med de förutsättningar din bror har Mats, så låter det som att en automatiserad fliseldningsanläggning blir ekonomiskt fördelaktigt jämfört med VP samtidigt som den sparar mycket arbete jämfört med vedeldning.

En fristående modul med panna, skorsten, flisföråd och automatik som sköter anläggningen kostar runt 120 000kr här i Sverige. Det som tillkommer är kulverten till huset, sedan har du en anläggning som blir väldigt billig i drift då din bror har tillgång till eget råmaterial.

http://www.energiteknik.net/system/visa.asp?HID=259&FID=315&HSID=3066&ActMenu=4227

http://www.stensbroflis.com/ugnofick.htm

http://www.biovarmesystem.se

http://www.swebo.com/index.php?id=119
« Senast ändrad: 03 januari 2008, 19:06:15 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: VP i England ?
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2008, 19:18:08 »

Intressant var också kommentaren att jord värme i längden ger lägre drifts kostnader an luft-vatten.


Det är säkert så men betalar det den högre investeringen? I södra Sverige verkar det var så numer att det är L/V som offereras i stället för berg eller jordvärme. Här blir det en stor anläggning med kanske 1-2 kilometer nedgrävd slang. Frågan är om det finns några skalfördelar med att gräva ner slang.

Flis är naturligtvis intressant men det krävs många hektar skog för att hålla en flispanna igång på lång sikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP i England ?
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2008, 19:22:20 »
Han mÃ¥ ha fri tillgÃ¥ng till ved, men har han tid att hantera 100 m3 ved varje Ã¥r?  huvuddunk
Mina bekanta som eldar med ved knotar tillräckligt över de 20-30 m3 ved de bearbetar årligen.


Intressant var också kommentaren att jord värme i längden ger lägre drifts kostnader an luft-vatten.


Det är säkert så men betalar det den högre investeringen? I södra Sverige verkar det var så numer att det är L/V som offereras i stället för berg eller jordvärme. Här blir det en stor anläggning med kanske 1-2 kilometer nedgrävd slang. Frågan är om det finns några skalfördelar med att gräva ner slang.

Flis är naturligtvis intressant men det krävs många hektar skog för att hålla en flispanna igång på lång sikt.

Blir det verkligen billigare med luft/vattenvärmepumpar med >20 kW uteffekt?
Jag är mycket tveksam till det, i alla fall om han kan fixa grävningen till rätt pris.
1500 meter kollektor är inte så dyr, och värmepumpen som sådan kostar inte speciellt mycket även om man köper en pump på mer än 20 kW.
Här i Sverige borde man kunna köpa alla ingående delar för lite drygt 100 000 kr.
Montage tillkommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: VP i England ?
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2008, 19:22:54 »
2000 meter slang det blir ca 50000kr på offert, ungefär vad man får betala för en 200 meters energibrunn.
Jag hade gått på jordvärme och golvvärme det optimala och problemfria
« Senast ändrad: 03 januari 2008, 19:24:57 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP i England ?
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2008, 19:23:32 »
Det borde räcka med 3 X 500 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: VP i England ?
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2008, 21:31:27 »
Utan att veta vad man producerar på gården så skall jag komma med en vild ide


Halm

Finns en del att hämta när 3 ton halm motsvarar nästan lika mycket värme 1kubik olja och med gårdspanna och storbalar kanske man bara behöver ladda en till två gånger per dygn

http://www.bygglant.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=UUH2CRAqIq7KF2x8RclfcigUpSfIOCI9htcrl2gvssUNKRc2g8d99lK7GYUT

http://www.bioenergiportalen.se/?p=1415&m=879

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=355

Som backup flispanna/oljepanna eller VP

Edit missade ett ord
« Senast ändrad: 03 januari 2008, 21:44:54 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: VP i England ?
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2008, 22:08:19 »
Hej,

Innan man börjar fundera på vilka praktiska alternativ som finns så bör man först reda ut vilka energitariffer som gäller för tillgängliga energislag. I detta fall är det oljepris, elpris och eventuellt gaspris som är troligtvis är de tillgängliga energikällorna förutom vad som ved etc som finns tillgängligt lokalt.

Tittade på några nåt år gamla gas och elräkningar för ett sjukhus i England, deras gaspris var ca 25% av vad elpriset per använd kWh inklusive alla fasta avgifter och klimatavgifter. Då är det svårt att konkurera med värmepump ekonomiskt... Gaspriset har troligen stigit sedan dess, men elpriset har troligen i viss mån följt efter.

Det kan vara så att det billigaste alternativet är att fortsätta att elda gas/olja och sedan när andan faller på elda ved i en modern vedpanna-akctankar med olja som reserv. Men allt är en fråga om vad el respektive olja kostar.

Finns det några energitariffer/priser för de tillgängliga energislagen?

PerJ

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: VP i England ?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2008, 00:34:55 »
Finns mycket att jämföra priser med. ex: www.simplyswitch.com

Pris exempel el för området, Det billigaste !
Rate 1      13.3371 p/kWh for the first 900 kWh Yearly
Rate 2    5.8275 p/kWh for all remaining kWh
Och Gas:
Rate 1      3.4520 p/kWh for the first 4572 kWh Yearly
Rate 2    2.4770 p/kWh for all remaining kWh

Med £= 12.50 blir det
SEK 1.66/kWh för de första 900 kWh sedan 73 öre/kwh för resterande
Gas priset blir 43 öre kWh för de första 4572 kWh sedan 31 öre kwh.

Jo priserna är med 5 % moms.....
Intressant prissättning. Kul att jämföra med Sverige.  :o

Jordvärme är säkert bra om temperaturskillnaden mellan jord och luft är stor som den är i snötäckta områden på vintern. Men vi pratar om England där temperaturskillnaden mellan jord och luft är i storleksordning 10 ºC . Oftast mindre.
Att räkna hem en slang på den temperaturskillnaden är en bedrift.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP i England ?
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2008, 07:50:13 »
Citera
Att räkna hem en slang på den temperaturskillnaden är en bedrift.

Jag har antagit att det behövs fler än en luft/vatten-ytterdel för att kunna ge >20 kW uteffekt, kan ha fel, men har i alla fall inte sett någa prismässigt överkomliga luft/vattenlösningar som ger 20-30 kW från en ytterdel.
1500 meter slang går på ca 15-20 000 kr, grävning nåt liknande och brine nåt liknande. Borde alltså gå att förlägga 1500 meter slang för i runda slängar 45-50 000 kr - skriv av det på 50 år så ser du att kostnaden är försumbar i det stora hela.

Då jag inte fått några data på medeltemp och DUT för orten så kan jag inte göra en riktig kalkyl, men den jag gjort pekar på ett nuvarande energibehov på i trakten av 90 000 kWh och att en 22 kW värmepump skulle innebära en driftskostnad på ca 25 000 kW och en besparing i trakten av 65 000 kWh/år.

Om elen kostar 73 öre skulle det kosta 18250 kr/år
Att jämföra med gas 90 000 kW för 27900 kr/år

En besparing på 9650 kr/år.

Värmepump 85 000 kr (15 år) 5666 kr/år
Kollektor 45 000 kr (50 år) 900 kr/år
Installation 30 000 kr (20 år) 1500 kr/år
Totalt 160 000 kr och ca 8066 kr/Ã¥r

Driftskostnad 18250 kr i el + 8066 kr i investering = 26316 kr

Jordvärme 26316 kr/år
Gasvärme 27900 kr/år

Om denna kalkyl stämmer så är det väl tveksamt om det lönar sig (räntekostnader kanske tillkommer) men inför framtiden kanske det ändå kan bli lönsamt - antagligen kommer väl även UK att inse att fossilenergi inte håller i längden.

« Senast ändrad: 04 januari 2008, 08:09:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VP i England ?
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2008, 08:16:38 »
hej
elda spanmål...priset på det är internationelt
läste om prisutvecklingen på spanmål å den har legat ganska stabil dom senaste 15-20 åren
inte som priset på olja eller el som hoppar upp å ner som det vill.
enda felet är att det blir lite mer aska ur det än vid vanlig eldning

Utloggad mats in the uk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: VP i England ?
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2008, 12:13:22 »
Hej igen!

Lite mer data:

Tillgång på gas i UK ar inte universell. Det ar det vanligaste värme källan i städer och samhällen. Ute på landet sa ar gas vanligtvis inte framdraget (ingen gas tillgänglig for svågerns hus).

Gas eldning (har det själv i mitt hus) ar billigt och rent. Gas värme tar inte heller mycket plats och ingen skorsten behovs, i princip bara ett ror ut genom vaggen!

Några priser: (obs. priserna beror mycket på var man bor, leverantör etc)

Gas              £0.0225/kWh
Elektricitet    Â£0.0875/kWh (24h/dag) alternativ taxa nedan
Elektricitet    Â£0.0907/kWh "Economy 7" dag-taxa
Elektricitet    Â£0.0256/kWh "Economy 7" natt-taxa 0100-0800
Olja             Â£0.0430/kWh (baserat pÃ¥ energi innehall av 9.72kWh/liter)

Medel temperaturer for området (aren 1971-2000):
Ã…rlig max 13.1C, min 5.9C, genomsnitt 9.0C
Januari max medeltemp +6.6C och min medel +1.0C. Lägsta temp -5C? (Mkt sällsynt)

Fri tillgång till JCB grävare for lägga ner jord slingor.

Vi har inga historiska olje förbruknings data från huset. Det borde kanske också namnas att man inte forvantar sig 20C i hela huset. På typisk Engelskt maner sa nöjer man sig med att varma koket, badrum och TV rum, resten ar svinkallt (+15C?)!

Jag tror att totala värme kapacitets behovet (inkl varmvatten) under kallaste delen av aret ligger på 35-40kWh som mest.

PS! Just fatt reda på att en annan fastighet i samma kommun av samma ålder, byggnads konstruktion, isolering och storlek har en olje panna med 38 kWh kapacitet som varmer vanliga vatten element och varmvatten sa min gissning var inte helt fel.
 
« Senast ändrad: 04 januari 2008, 14:51:25 av mats in the uk »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: VP i England ?
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2008, 14:59:13 »

Olja             Â£0.0430/kWh (baserat pÃ¥ energi innehall av 9.72kWh/liter)



Det blir ungefär 5500 kr/m3, halva priset mot i Sverige. Svårt läge för värmepumpar i synnerhet om huset måste konverteras till lågtemperatursystem för att det skall fungera men värmebehovet kanske gör att kalkylen kan gå ihop. För stora delar av Sverige kan man räkna med att medelförbrukningen utslagen över hela året är 1/3 av max. värmebehov. Om det är 35-40 kW blir det ungefär 100 MWh/år plus vad poolen kräver men frågan är om tumregeln gäller med tanke på att klimatet är annorlunda.

Olja för ca 60 tusen kronor/år skall ställas mot kanske 30 000 kWh el för värmepumpen (årsvärmefaktor ca 3,5, vet inte om det är realistiskt) = 35 tusen kr. Sen behövs det tillsatsvärme då pumpen inte täcker hela värmebehovet (minskar i och för sig elbehovet till pumpen en del). Mycket grov kalkyl medges men spontant känns värmepump inte som ett självklart alternativ. Jag skulle inte gå längre till en återbetalningstid på 10 år och då blir det max. 250 tusen kr till investeringen. Frågan är hur stor ombyggnad av radiatorsystemet man ändå är tvungen att göra.

Fliseldning har ett plus i och med att det fungerar med befintligt radiatorsystem men det blir en del pyssel med driften. Är det ett helt otänkbart alternativ?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mats in the uk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: VP i England ?
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2008, 16:21:04 »

Olja             Â£0.0430/kWh (baserat pÃ¥ energi innehall av 9.72kWh/liter)



För stora delar av Sverige kan man räkna med att medelförbrukningen utslagen över hela året är 1/3 av max. värmebehov. Om det är 35-40 kW blir det ungefär 100 MWh/år plus vad poolen kräver men frågan är om tumregeln gäller med tanke på att klimatet är annorlunda.

Fliseldning har ett plus i och med att det fungerar med befintligt radiatorsystem men det blir en del pyssel med driften. Är det ett helt otänkbart alternativ?


Jag hade kommit till en siffra på 80MWh/ar, sa inte sa långt från dim tum regel.

Jag vet for lite om flis eldning men tror att familjen skulle inte vara emot "pyssel" med ved eller flis eldning speciellt som dom ar ovanligt miljö medvetna (och dessutom skulle spara bra med pengar) ;D

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: VP i England ?
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2008, 18:29:04 »
Skillnaden mellan ved- och fliseldning är att fliseldningen sköter sig i stort sett automatiskt (jämförbart med olje-eldning ur "pyssel" hänseende), medan man vid vedeldning måste elda varje dag eller några gånger i veckan beroende på hur stor acktank man har. Helt klart mycket mer jobb med ved.

Jag har 3 grannar som eldar med flis i automatiska anläggningar och jobbet de lägger ner ser ungefär ut så här:

1. Samla ihop material för flisning. Kan vara rötved, grenar, stubbar, röjningsavfall, eller i stort sett sådant man vill bli av med från skogen (denna typ av material kan man också köpa väldigt billigt eller få gratis). Sedan får detta material torka minst 6 månader.

2. Flisa. Antingen hyr man in en entreprenör med flishugg eller så hyr man en sådan själv. Flisningen brukar gå på en eller högst två dagar.

3. Underhålla anläggningen, som i stort sett går ut på att sota pannan någon gång i veckan och bära ut askan. Och skulle något gå sönder med anläggningen kan man använda pannan till att elda med ved i som vanligt tills man fått felet lagat.

Kostnaderna för värmen frÃ¥n flisanläggningen blir väldigt lÃ¥ga eftersom rÃ¥materialet är sÃ¥dant man ändÃ¥ vill bli av med frÃ¥n skogen. Det gÃ¥r givetvis Ã¥t en del el till att driva anläggningen, men pÃ¥ det stora hela blir det en försumbar kostnad. 
« Senast ändrad: 04 januari 2008, 18:31:34 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: VP i England ?
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2008, 19:33:53 »
Finns flismaskiner i lämplig storlek att hyra i UK?
Dvs finns det en uthyrningsmarknad för flistuggar och eldar man flis i någon större omfattning i UK idag?
Kan vara ide att kolla upp ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!