0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 21:08:55Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 20:48:45Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen. Nej, jag har ingen aning om vad mätaren kostar, de hade inga prisuppgifter på hemsidan. Jag hade hoppats på att någon annan kanske visste.Som sagt, några kWh eller Watt hit eller dit spelar kanske ingen roll, några 10-tals kWh eller Watt kanske inte heller spelar någon roll, kanske inte ens 100 kWh eller Watt, allt beroende på vad man använder resultaten till och vilka slutsatser man drar.Att billiga mätare á la Clas-Ohlson/E-tech visar fel i vissa mätsituationer, det råder det inte någon som helst tvekan om, och du måste väl ändå hålla med om att det vore intressant att veta hur stor (eller liten) felvisningen verkligen är? Hej Kilo! Ok du vet inget pris. Jag tycker annars att den ser ungefär likadan ut som de andra mätarna och med samma mätuppgifter, men med undantag för texten som ju onekligen låter bra. Den borde väl isf kanske kosta ca 3-5 ggr så mkt som de andra mätarna då om den nu skulle vara så tillförlitlig ev. Ja att de billiga mätarna á la Clas-Ohlson/E-tech visar fel i vissa mätsituationer (luftvärmepumpar har det ju uppdagats via Ganos tester), det har jag ju mkt väl förstått, eller har du fått fram några egna rättvisande testresultat Kilo med anledning av dina uttalanden?? För min egen del har jag inte tillgång till så avancerad mätutrustning (och dyrbar) som skulle krävas för klarlägga det hela, men känner bara rent spontant och med ledning av mina förbrukningssiffror, att jag inte har några som helst belägg för att det skulle vara något annat än en relativt mariginell felmätning isf, så min Etech fyller mkt väl sin funktion och räcker gott till för min del t.v.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 20:48:45Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen. Nej, jag har ingen aning om vad mätaren kostar, de hade inga prisuppgifter på hemsidan. Jag hade hoppats på att någon annan kanske visste.Som sagt, några kWh eller Watt hit eller dit spelar kanske ingen roll, några 10-tals kWh eller Watt kanske inte heller spelar någon roll, kanske inte ens 100 kWh eller Watt, allt beroende på vad man använder resultaten till och vilka slutsatser man drar.Att billiga mätare á la Clas-Ohlson/E-tech visar fel i vissa mätsituationer, det råder det inte någon som helst tvekan om, och du måste väl ändå hålla med om att det vore intressant att veta hur stor (eller liten) felvisningen verkligen är?
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28